Single lenght, tyck till

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Som jag skrev, ”kroppsställning”!
Samma ryggvinkel, händerna på samma ställe, samma sving och låt skaftlängden styra bollplaceringen.

Som jag försökte förklara i en annan tråd så är fysiken framträdande genom ett set. Mindre huvudvikt krävs om skaftet ska kunna vara längre och syftet är att skapa högre svinghastighet som medger lägre loft och i slutändan längdskillnad på slagen.

Får man inte högre svinghastighet så kan man inte få ut det man vill mha. klubbor med lägre loft och det kan vara bra att testa ut var gränsen går, när man bestämmer sig för en set-up eller t.ex en skaftlängd i single length.

Egon
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Enannantanke skrev: Min nuvarande sw på 55 m° går inte längre eller mer konsekvent än min tidigare 58° som är betydligt kortare men är svårare att slå finesslag med. Ser ingen mening med den, men ska testa lite ordentligt vid spel sen så får vi se.
Det är väl det som är avigsidan med det hela.
Det man ev. vinner i precision/spelbarhet på de längre järnen förlorar man i de kortaste (läs, pw och nedåt).
Frågan man bör ställa sig är väl vilka klubbor man använder mest. De som ligger under 180m ut efter utslag kanske tjänar på det och de som slår längre troligen inte.
Det går inte att göra en jämförelse med Bryson eftersom han troligen träffar bollen bättre än oss med 50” wedgar... Nämner nån säljare ens honom så vänd på klacken och gå. Det är lika illa som att försöka pracka på nån blad bara för att Rory spelar det.

Egon
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Passade på att slå en hink i det fina men blåsiga vädret idag. Bra att få öva i motvind med dessa då de mer loftade klubborna skickar bollen i himlen om man bara slår som vanligt. En och annan punch med andra ord. Fick lite mer grepp om S idag än förra gången, men fortfarande bara spel från matta så det betyder väl nästan ingenting.

J7-5 är byggda med "high COR" och låter som vissa hybrider. Ett tydligt "ping" vid en bra träff. Märkligt känsla, men konstigt nog inte frånstötande.. än... Klart är i alla fall att det verkligen känns som att bollen får bra fart och lyft.

Som det ser ut och känns nu så är det ett steg i rätt riktning. Kapar ett par slag av hcp redan första rundan garanterat :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Det blev en sänkning på årets första 9-hålare. 20 p på Mälarös tuffa 19-27 i bra blåst och 3-4 grader. Inget fel på klubborna. Slog tom bra med S från några luriga lägen.

Verkar lovande.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Enannantanke skrev:Det blev en sänkning på årets första 9-hålare. 20 p på Mälarös tuffa 19-27 i bra blåst och 3-4 grader. Inget fel på klubborna. Slog tom bra med S från några luriga lägen.

Verkar lovande.
Snyggt !
Hur var banans skick?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

stevvee skrev:
Enannantanke skrev:Det blev en sänkning på årets första 9-hålare. 20 p på Mälarös tuffa 19-27 i bra blåst och 3-4 grader. Inget fel på klubborna. Slog tom bra med S från några luriga lägen.

Verkar lovande.
Snyggt !
Hur var banans skick?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Helt ok, fairways fina men greenerna är såklart långsamma och ojämna på sina håll då nedslagsmärken är omöjliga att laga ordentligt pga tjälen. Väl värt ett besök!

Kan bli slaskigare när tjälen släpper antar jag.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Ytterligare några rundor in i säsongen.

Höjd till 8 igen, inte pga järnen dock. Tvärtom levererar de riktigt bra. Många bra inspel även med G och PW. Uteblivet resultat har berott på dålig puttning och ett par vilda utslag, varav ett mycket kostsamt iofs gjordes med J5...

Än så länge upplever jag inte att de mer loftade klubborna är varken svårare eller mindre pricksäkra än konventionella stickor. Förvånande, då det rimligtvis borde vara tvärtom. Säger säkert mer om hur dålig jag är med järn än hur bra dessa klubbor är...

Men, jag har lagt undan SW till förmån för en 58°. SW är en onödig klubba i detta set för mig.

Än så länge tycker jag verkligen att det blivit lättare med dessa klubbor. Första gången på länge jag ser fram emot att slå en J5.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Så hur har säsongen gått med single length irons? Spännande att höra hur du upplever att klubborna fungerat nu när säsongen går mot sitt slut.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

e-Fredde skrev: 17 sep 2018, 18:29 Så hur har säsongen gått med single length irons? Spännande att höra hur du upplever att klubborna fungerat nu när säsongen går mot sitt slut.
J5-J9 strålande. PW helt ok, GW mja, SW glöm.
Det är viktigt att man ser till att ställa upp lika långt från bollen alltid annars duffar man satan givetvis. Det är lätt att man ställer sig för nära med de mer loftade järnen av nån jävla anledning. Inte helt lätt att greppa ner heller.

Ska skaffa mig en vanlig 52a och en annan 58a till nästa säsong då den biten stökat till det ordentligt.

Kul experiment som får fortgå nästa säsong också, om än med andra närspelsklubbor.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Enannantanke skrev: 17 sep 2018, 21:24
e-Fredde skrev: 17 sep 2018, 18:29 Så hur har säsongen gått med single length irons? Spännande att höra hur du upplever att klubborna fungerat nu när säsongen går mot sitt slut.
J5-J9 strålande. PW helt ok, GW mja, SW glöm.
Det är viktigt att man ser till att ställa upp lika långt från bollen alltid annars duffar man satan givetvis. Det är lätt att man ställer sig för nära med de mer loftade järnen av nån jävla anledning. Inte helt lätt att greppa ner heller.

Ska skaffa mig en vanlig 52a och en annan 58a till nästa säsong då den biten stökat till det ordentligt.

Kul experiment som får fortgå nästa säsong också, om än med andra närspelsklubbor.
Kör du uteslutande med SL på järnen nu när du spelar eller kör du SL vissa rundor och VL på andra rundor?
Skriv svar