Single lenght, tyck till

Här snackar vi ny och gammal utrustning...

Single lenght, tyck till

av marcus.lennartzon » 08 sep 2017, 13:58

Hej!

Kanske finns en liknande tråd redan men hittar den inte i så fall.

Jag funderar starkt på att köpa mig ett single length järn-set. Jag känner mig ohyggligt mycket mer bekväm med min järn 7:a och 8:a än vad jag gör med resterande klubbor nedåt i loft.
Samtidigt som jag är såhär sugen på det så finns det en liten fegis inombords som säger "Vågar du verkligen detta? Gör du fel som inte lär dig alla swingarna istället? Tänk om...".

Någon som testat? Någon som tycker?

Jag började spela i sommar och ska snart köpa mitt första egna järn-set. HCP 29 med höga ambitioner.

Ska bli kul att höra vad ni tycker!

PS. Jag är förälskad i sporten!

Re: Single lenght, tyck till

av stevvee » 08 sep 2017, 16:50

marcus.lennartzon skrev:Hej!

Kanske finns en liknande tråd redan men hittar den inte i så fall.

Jag funderar starkt på att köpa mig ett single length järn-set. Jag känner mig ohyggligt mycket mer bekväm med min järn 7:a och 8:a än vad jag gör med resterande klubbor nedåt i loft.
Samtidigt som jag är såhär sugen på det så finns det en liten fegis inombords som säger "Vågar du verkligen detta? Gör du fel som inte lär dig alla swingarna istället? Tänk om...".

Någon som testat? Någon som tycker?

Jag började spela i sommar och ska snart köpa mitt första egna järn-set. HCP 29 med höga ambitioner.

Ska bli kul att höra vad ni tycker!

PS. Jag är förälskad i sporten!

Med tanke på att du är relativt färsk så säger jag Kör !!!!!! Perfekt läge att lära sig slå med dom

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 714 4-P
Wedgar: Callaway Mack daddy 3 50,54,60
Putter: Evnroll ER2
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee

av MaxP » 08 sep 2017, 16:59

Jag har haft möjligheten att testa ett set med One Length nu en period och personligen är det inget för mig. Men jag köper teorin och tror säkert att den fungerar. Ett par saker jag dock tänker på är att du kommer slå de längre klubborna kortare och det kommer ta ett bra tag att vänja sig så min rekommendation är att verkligen testa under en längre period för att avgöra.

av marcus.lennartzon » 09 sep 2017, 10:39

Tack för tipsen! Jag tror faktiskt jag ska köpa mig ett set och då till nästa fråga...

Det finns ju såklart olika prisklasser på SL-seten. SLi och Pinhawk på nordicagolf.se ser lockande ut prismässigt samtidigt som de ser billiga ut. Är man snåldum om man håller tillbaka lite på priset på sitt första SL set? Jag är rädd att klubborna ska ha så pass låg kvalitet att det förstör SL-idén för mig. Men samtidigt är det typ Cobras för 6000:- som verkar vara nästa steg prismässigt och det är ju en hel del att köpa klubbor för som dessutom är av ett nytt koncept, oklart om man kommer gilla dem alls. I den bästa av världar hittar man ett Cobra-set som är nedsatt till 4000. :D

Jätte tacksam för era svar!!!

av joakim.pekkari » 09 sep 2017, 11:16

marcus.lennartzon skrev:Tack för tipsen! Jag tror faktiskt jag ska köpa mig ett set och då till nästa fråga...

Det finns ju såklart olika prisklasser på SL-seten. SLi och Pinhawk på nordicagolf.se ser lockande ut prismässigt samtidigt som de ser billiga ut. Är man snåldum om man håller tillbaka lite på priset på sitt första SL set? Jag är rädd att klubborna ska ha så pass låg kvalitet att det förstör SL-idén för mig. Men samtidigt är det typ Cobras för 6000:- som verkar vara nästa steg prismässigt och det är ju en hel del att köpa klubbor för som dessutom är av ett nytt koncept, oklart om man kommer gilla dem alls. I den bästa av världar hittar man ett Cobra-set som är nedsatt till 4000. :D

Jätte tacksam för era svar!!!

Tycker man ser Cobras SL på blocket och golfmarkaden på facebook ganska regelbundet, borde gå att sitta kallt och vänta in ett set där.
Krånglar till det och försöker spela även åt vänster - Följ mitt projekt här!
Hcp 3,8 / 36 (Vänster) Klubb Barsebäck G&CC
Instagram: livingpixels GameBook: joakimpekkari / jockeleftie

av Enannantanke » 10 sep 2017, 04:48

Hade tänkt köpa själv, men blir inte så.

https://m.blocket.se/stockholm/One_swin ... ?ca=11&w=1

Köp de där. De lär ge en fingervisning om det är något för dig, så kan du lägga lite mer på custom sen och så köper jag de där av dig hehe
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Ping s56 4-PW
Wedgar: Ping Gorge 52 + 58
Putter: Odyssey 7
Hcp: 8,3

av poka55 » 17 nov 2017, 16:34

Har själv ett begagnat F7 set på ingång och tänkte prova, jag återkommer med tankar när jag fått slå lite.
Tycker idén i sig verkar spännande och jag är glad att jag äntligen fick tummen ur och slog till. Har även en laddning med Jumbomax grepp på ingång som jag ska slänga på sen. Det blir ett riktigt Dechambeau-set! ;)

av Getinthehole » 17 nov 2017, 19:09

Då du som du skriver är relativt ny inom sporten så tycker jag absolut du ska prova. Det blir svårare ju längre man spelat enligt mig att köra one length.

Dock tycker jag du ska tänka på att det inte kommer gå bra över en natt. Det kräver tid och träning för att bli bekväm med det och bli teknisk bra för att använda one length.

Sen tycker jag det är oerhört viktigt att om du bestämmer dig för att köpa ett att göra en custom fitting. Först för att se vilken längd du som passar dig bäst. Vissa föredrar Järn-8 längd t ex. Sen att du får rätt lie som är viktigt.

Men igen, kan inte understryka det nog. Det kräver träning och tid. Många tror att det bara löser sig av sig självt bara man köper ett one length.

Sen kopiera inte Dechambeu. Han kör väldigt speciella grejer. T ex hans grepp är oerhört tjocka för att han greppar klubborna helt annorlunda osv. Han kör även 7-8 grader upright på sina klubbor för att han står extremt upprätt. Inget som gemene man/kvinna kommer göra och ska ha den lievinkeln.
.
Användarvisningsbild

av poka55 » 17 nov 2017, 19:30

Getinthehole skrev:
Sen kopiera inte Dechambeu. Han kör väldigt speciella grejer. T ex hans grepp är oerhört tjocka för att han greppar klubborna helt annorlunda osv. Han kör även 7-8 grader upright på sina klubbor för att han står extremt upprätt. Inget som gemene man/kvinna kommer göra och ska ha den lievinkeln.

En av tankarna med tjocka grepp är ju att man ska få greppet mer i handflatan och att kontrollen då ska öka (mot en eventuell bekostnad av fart). Det är kul med nytänkande och varför göra någonting bara för att det "ska" vara så? Nu har jag ju själv inte provat detta men jag tycker samtidigt inte att man ska döma ut något direkt utan att ha provat det själv. :)

Rekommenderad läsning, intressant att läsa om hans idéer om svingen:
http://www.golf.com/instruction/2017/01 ... fect-plane

av Getinthehole » 17 nov 2017, 20:07

poka55 skrev:
Getinthehole skrev:

En av tankarna med tjocka grepp är ju att man ska få greppet mer i handflatan och att kontrollen då ska öka (mot en eventuell bekostnad av fart). Det är kul med nytänkande och varför göra någonting bara för att det "ska" vara så? Nu har jag ju själv inte provat detta men jag tycker samtidigt inte att man ska döma ut något direkt utan att ha provat det själv. :)

Rekommenderad läsning, intressant att läsa om hans idéer om svingen:
http://www.golf.com/instruction/2017/01 ... fect-plane

Döma ut var väl att ta i. Men att ändra grepp är enligt mig antagligen det mest onaturliga att ändra i denna sporten. Dessutom att ändra till hur han greppar klubban skulle innebära att man får ändra svingtekniken osv med. Ett stort ingrepp samtidigt som man ska lära sig att slå med one length samtidigt, vilket känns onödigt och att ta sig vatten över huvudet om man ska prova det.
.
Användarvisningsbild

Nästa