Obalanserade bollar

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
carl.nordqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 jul 2017, 12:24

Det är väl en diskussion i kölvattnet kring obalanserade bollar. Konspiratoriskt kan jag väl tänka mig för att bolltillverkarna gör allt för att tysta ner / ogiltigförklara fenomenet, men å andra sidan så ger kanske obalanserade bollar ingen nackdel.

Oavsett vad gör ju spelare som ex Bryson Däschambå saltvattenbad och markerar upp bollens (anti)tyngdpunkt.

Fick även tips igår om bollspinnere - CheckGo Pro, som gör något liknande. Kanske lite mer sofistikerat än att blöta ner bollarna. Länk: http://perfectball.com/

Men min fråga är: Är det någon som gör detta (antingen med saltvatten eller spinnare)? Och i så fall - ser ni skillnader (ex i puttning, långa spelet)? Vore kul med lite sanningar kring det (inte tyckanden).

Skumläste även detta, men är lite kritiskt till dels vem som ligger bakom, men även själva testmetoden och resultatet (finns ingen data i testet): http://clubmaker-online.com/golfclubreview.pdf

Jag är väl nära att beställa en CheckPro enbart för att den gör perfekta raka streck på bollen :D :D :D

/Calle
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tycker det är ett intressant ämne samtidigt som jag har väldigt svårt att tro att stora tillverkare som Titleist skulle släppa igenom bollar som är obalanserade.

Tror jag ska ta och kontakta MGS och höra om de inte kan testa :)
carl.nordqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 jul 2017, 12:24

Håller med. Sen är väl frågan inte svart eller vit. Finns ju nivåer av obalans antar jag, vilket måste vara rätt svårt att mäta sig till utan mer avancerad utrustning.

Såg någon video på saltvattentestet där man först satte en punkt på bollen vid "vila". Sedan snurrade man på bollen och bedömde hur snabbt punkten flöt tillbaka till ytan. Nivåerna var balanserad/lite obalanserad/mycket obalanserad... Hur ovetenskapligt är inte det??

/C
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Äntligen en förklaring till alla mina dåliga slag denna säsong. :)
carl.nordqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 jul 2017, 12:24

kimf skrev:Äntligen en förklaring till alla mina dåliga slag denna säsong. :)
Efter sju duffar i rad: Fan vad mina bollar är obalanserade... :lol:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

carl.nordqvist skrev:Håller med. Sen är väl frågan inte svart eller vit. Finns ju nivåer av obalans antar jag, vilket måste vara rätt svårt att mäta sig till utan mer avancerad utrustning.

Såg någon video på saltvattentestet där man först satte en punkt på bollen vid "vila". Sedan snurrade man på bollen och bedömde hur snabbt punkten flöt tillbaka till ytan. Nivåerna var balanserad/lite obalanserad/mycket obalanserad... Hur ovetenskapligt är inte det??

/C
Brukar kolla på "How It's Made" och blir lika förundrade varje gång över vilka maskiner som finns.
Ta bara en sån sak som maskinen som med hjälp av en höghastighetskamera och tryckluft sortera bort chips som inte är bra :o
Nog borde Titliest kunna ha en maskin som automatiskt kollar balansen på alla bollar, eller?
carl.nordqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 jul 2017, 12:24

Sandstream skrev:
Brukar kolla på "How It's Made" och blir lika förundrade varje gång över vilka maskiner som finns.
Ta bara en sån sak som maskinen som med hjälp av en höghastighetskamera och tryckluft sortera bort chips som inte är bra :o
Nog borde Titliest kunna ha en maskin som automatiskt kollar balansen på alla bollar, eller?
"Nog" borde de det. Men från en som kommer från processindustrin så finns vedertaget hur man eliminerar processtörningar (ex obalans i bollar). Nu suddade jag ut en lång harang om hur detta går till rent praktiskt (six sigma, undre/övre gränsvärden, statistiska verktyg osv), men sammanfattningsvis så vill jag påstå att det är nog otroligt svårt att 100% av bollarna uppnår 100% balans. Nu pratar jag om de som ev inte sorterats bort.

Men frågan är väl snarare, var går gränsen för vart golfare märker skillnad? 99%? 90%? 50% (Vet inte riktigt definieringen för enhet av balans). Ta ex hundra bollar av valfritt märke, märk upp tyngdpunkt och sätt dessa med tyngdpunkten åt vänster/höger (ej rakt) vid en puttrobot. Från tre meter - hur stor är spridningen?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Underbar nördnivå på den här tråden!

Bra fråga kring hur mkt det påverkar. Sen i relation till bollträff och och svingspår, vad påverkar mest.

På rangen får man ju då och då bollar med rutten balans, och de kan ju flyga kors och tvärs. Men de kanske inte bara har rutten balans utan också mögglig form :) (hur stavas mögglig)
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

En lite obalanserad boll kan ju inte ge mer effekt än eventuell vind och smuts på bollen från tee till green, eller?

Måste endast vara vid puttning som det skulle ge en effekt? Aldrig hört talas om fenomenet, men spelar inte i närheten av så pass bra att det skulle vara en avgörande faktor heller.
Hcp: ~12
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

JohanAdministratör skrev:Underbar nördnivå på den här tråden!

Bra fråga kring hur mkt det påverkar. Sen i relation till bollträff och och svingspår, vad påverkar mest.

På rangen får man ju då och då bollar med rutten balans, och de kan ju flyga kors och tvärs. Men de kanske inte bara har rutten balans utan också mögglig form :) (hur stavas mögglig)
Möglig

2 konsonanter skapar ju den där korta vokalen men går nog att dialektalt försvara möööglig som uttal också! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar