Obalanserade bollar

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
carl.nordqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 jul 2017, 12:24

Niklas skrev:En lite obalanserad boll kan ju inte ge mer effekt än eventuell vind och smuts på bollen från tee till green, eller?

Måste endast vara vid puttning som det skulle ge en effekt? Aldrig hört talas om fenomenet, men spelar inte i närheten av så pass bra att det skulle vara en avgörande faktor heller.
Inte en aning :)

Intressant läsning i ursprungsinlägget (pdf). Där utnyttjar de "defekten" i bollen för att åstadkomma rätt kompensation i sidled. Detta är ju fantastiskt roligt om jag tänker efter.

Exempel: Tänk ett par 3 med vind från vänster. Du har en naturlig fade i dina slag, vilket är en mardröm med den vinden. Då tar du upp en obalanserad boll och "siktar in" den åt vänster för att kompensera. Självklart är ju dina bollar märkta dels med korrekt siktlinje men också med olika vindhastigheter... :lol:

Här pratar vi nörderi...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Golfbollarna är en intressant del, jag vet att Titleist (och troligen alla bolltillverkare) lägger en stor del pengar och tid på att köpa in och kolla upp golfbollar från andra leverantörer. För att tro det som jag har hört från flera håll så är det inte ovanligt att bollar i ett och samma dussin från flera leverantörer ser väldigt annorlunda ut på insidan/balanseringen. För ett par år sen fick jag till och med möjlighet att se hur det skiljde sig mellan olika tillverkare.

Titleist själva hävdar att de är den enda bolltillverkare som verkligen ser till att samtliga bollar som produceras från billig till dyr modell är kontrollerad för balans osv.
carl.nordqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 jul 2017, 12:24

MaxP skrev:Golfbollarna är en intressant del, jag vet att Titleist (och troligen alla bolltillverkare) lägger en stor del pengar och tid på att köpa in och kolla upp golfbollar från andra leverantörer. För att tro det som jag har hört från flera håll så är det inte ovanligt att bollar i ett och samma dussin från flera leverantörer ser väldigt annorlunda ut på insidan/balanseringen. För ett par år sen fick jag till och med möjlighet att se hur det skiljde sig mellan olika tillverkare.

Titleist själva hävdar att de är den enda bolltillverkare som verkligen ser till att samtliga bollar som produceras från billig till dyr modell är kontrollerad för balans osv.
Intressant!

Vill undersöka detta vidare. Någonstans borde det finnas lite mer utförda tester som avfärdar/bekräftar påståendet. Om inte annat får jag väl själv bygga upp en försöksverkstad i garaget och leka "Mythbusters"! :lol:
Användarens profilbild
Out-of-Bounds.se
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 apr 2015, 09:19
Ort: Mölndal
Kontakt:

Ohh! Hittade den här tråden nu, och jag älskar den redan!

Titleist är för tillfället en av de få tillverkarna som röntgar, lasrar och testar ALLA bollar innan de går ut från fabrik. Här bör man väl iaf uppnå så balanserade bollar man bara kan, eller?

Har fått frågorna så många ggr när jag pratar bollar och testat ut nya bollar åt kunder. Jag har faktiskt börjat forska lite på det här och tänker under vintern försöka göra tester och få fram så mycket info jag bara kan om ämnet. Sitter ändå med ett lager på 450-500 olika golfbollsmodeller. Skulle det vara intressant att faktiskt få se ett oberoende test av detta?

//Erik, Out-of-Bounds.se
Officiell partner till Svensktgolfforum.se

Över 30.000 nöjda kunder - Nordens största utbud av begagnade golfbollar - Expertservice

https://www.out-of-bounds.se - 10% rabatt på allt med koden 10SGF17
Bild
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Out-of-Bounds.se skrev: Skulle det vara intressant att faktiskt få se ett oberoende test av detta?

//Erik, Out-of-Bounds.se
Yes. 8-)
carl.nordqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 jul 2017, 12:24

Härligt! Ja, det skulle vara mycket intressant!
Erik.Gummesson
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 okt 2017, 09:33

Såg tråden och kände att jag var tvungen att göra ett inlägg!

Ett tips för den som är intresserad av bollar och hur de är uppbyggda/består av är att följa @golf_ball_guts på Instagram.

Han kapar sonika bollar av olika ålder och kvalitet på mitten och har således fått bevis på att "high end" bollar har sviktande kvalitet gällande centrering och balans. Bifogar en bild på en Callaway Chrome Soft som exempel från kontot som tydligt har en icke centrerad kärna.
Bilagor
Callaway chrome soft.jpg
Callaway chrome soft.jpg (68.86 KiB) Visad 7388 gånger
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Erik.Gummesson skrev:Såg tråden och kände att jag var tvungen att göra ett inlägg!

Ett tips för den som är intresserad av bollar och hur de är uppbyggda/består av är att följa @golf_ball_guts på Instagram.

Han kapar sonika bollar av olika ålder och kvalitet på mitten och har således fått bevis på att "high end" bollar har sviktande kvalitet gällande centrering och balans. Bifogar en bild på en Callaway Chrome Soft som exempel från kontot som tydligt har en icke centrerad kärna.
Nu jublar nog vissa när han har halverat en fotboll, vissa har svårt för den bollen. Jag gillar den :mrgreen:
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Fidde
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 mar 2017, 21:42

Det måste ju vara den ultimata ursäkten när spelet går dåligt.
När det inte räcker att skylla på vinden, solen, klubborna, gräset mm mm så återstår bara balansen i bollen!!! Underbart!!
Hemmabana: Ystad Golfklubb
HCP: 8,3
Human Skills HCP: +36
GolfGameBook: Fredrik Lindgren
Instagram: fiddegolf
Skriv svar