Myten om Bladklubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MizunoMade skrev:Flera skriver att de dåliga slagen blir mycket sämre, hur blir de sämre skulle jag vilja veta?
Som jag nämnde ovan i mitt svar så upplevde jag att slag med blad som inte var i sweeten gick kortare än tänkt och det var lättare att råka slå tunna slag.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MizunoMade skrev:Flera skriver att de dåliga slagen blir mycket sämre, hur blir de sämre skulle jag vilja veta?
Tappad längd framförallt.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:
MizunoMade skrev:Flera skriver att de dåliga slagen blir mycket sämre, hur blir de sämre skulle jag vilja veta?
Tappad längd framförallt.
Som en kompis brukar säga:
"- Fördelen med bladklubbor är att en dålig J7 bara går 110 meter ut i skogen istället för 140" :lol:
Fidde
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 mar 2017, 21:42

Men de dåliga Skagen glömmer man snabbt när man får på de mjuk goa träffarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hemmabana: Ystad Golfklubb
HCP: 8,3
Human Skills HCP: +36
GolfGameBook: Fredrik Lindgren
Instagram: fiddegolf
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Så om ett blad och en cavity back med samma loft levererar samma hastighet, spinn och dynamiska loft vid likadan träff så går bladet kortare?
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

MizunoMade skrev:Så om ett blad och en cavity back med samma loft levererar samma hastighet, spinn och dynamiska loft vid likadan träff så går bladet kortare?
Om du menar bollen lämnat bladet så nej, då borde inte bollen veta vad som slog den.

Men så kan väl de premisserna aldrig bli giltiga? En cavity back har cog lägre och kommer generera mindre spinn än en exakt likadan klubba fast med cog högre, vilket ett blad per definition har.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Enannantanke skrev:
MizunoMade skrev:Så om ett blad och en cavity back med samma loft levererar samma hastighet, spinn och dynamiska loft vid likadan träff så går bladet kortare?
Om du menar bollen lämnat bladet så nej, då borde inte bollen veta vad som slog den.

Men så kan väl de premisserna aldrig bli giltiga? En cavity back har cog lägre och kommer generera mindre spinn än en exakt likadan klubba fast med cog högre, vilket ett blad per definition har.
Precis, och om den har sin cog lägre så hjälper det endast att lyfta bollen och eventuellt minska spinnen. Så går då ett blad kortare om den dåliga träffen är mot hälen eller uppe på tå-sidan?
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MizunoMade skrev:Så om ett blad och en cavity back med samma loft levererar samma hastighet, spinn och dynamiska loft vid likadan träff så går bladet kortare?
En centrerad träff kommer att gå liknande, det är mindre centrerade träffar där du snabbt tappar längd med en bladklubba.
Fidde
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 mar 2017, 21:42

Jag personligen tycker det är bra att direkt få ett kvitto på om det va en bra träff eller inte. Hade Ap2 under en kort tid och då kändes alla slagen bra.....även om de gick 120 eller 150 meter. Jag vill känna direkt för att ev ändra lite o tänka om i svingen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hemmabana: Ystad Golfklubb
HCP: 8,3
Human Skills HCP: +36
GolfGameBook: Fredrik Lindgren
Instagram: fiddegolf
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Fidde skrev:Jag personligen tycker det är bra att direkt få ett kvitto på om det va en bra träff eller inte. Hade Ap2 under en kort tid och då kändes alla slagen bra.....även om de gick 120 eller 150 meter. Jag vill känna direkt för att ev ändra lite o tänka om i svingen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
30 meter skillnad i slagen och de kändes lika bra? Det har jag aldrig upplevt vare sig med blad eller slingshots :). Då förstår jag att det blir svårt att lita på klubborna.

Själv är jag på väg lite mot något snällare och lättare än nuvarande, man är ju ingen ungdom längre. Kroppen närmar sig 60 även om passet säger drygt 30.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Skriv svar