Myten om Bladklubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...

Re: Myten om Bladklubbor

av P.T » 22 jan 2018, 19:31

Hej alla golfvänner, detta är ju ett kärt ämne som såklart skall diskuteras i oändlighet. Främst för att detta är ett trevligt ämne att diskutera men även att det finns så många åsikter. Sanningar verkar det dock finnas desto mindre av. Och som jag ser det är det också det som tyder på att detta till stor del är en myt.

Först och främst, hade skillnaderna varit så stora (för en normalgolfare) som en del vill framföra så hade denna diskussion aldrig ens startat. Sedan har vi argumenten via tourspelare, här vill jag faktiskt påstå att deras åsikt är helt orelevant för en normalgolfare. Stenson kan säkert märka av en drop-off vid en oren träff blir 1m med en CB och 3m med en MB på låt oss sägen en J6. Men vilken normalgolfare har denna förmåga, för vi skall ju samtidigt ta I beräkning och korrigera för; vind, studs, temperatur, höjdskillnad mm. Alternativt slå två identiska slag med identiska träffar I följd, good luck with that =)

Sedan förstår jag inte alls resonemanget med att en J6 CB som går 166m mot en J6 MB som går 158m och att 8m är stor skillnad och att det därmed är lättare att attackera med CB klubban (så som jag förstår detta resonemang så blir det snarare lite komiskt), Jo tack, vist blir J6 CB optimal om pinnen står 166m bort, men då tar jag rimligtvis inte en MB klubba som jag vet går 158m...de flesta väljer nog en annan mer lämpad klubba för avståndet i detta fall kanske en J5. Eller om vi vänder på det, är isåfall en MB mer lättspelad än en CB för slag på 158m, för en J6 CB kommer ju att gå för långt. :shock:

För min egen del har jag två set ett gamalt CB (Wilson RM) och ett nyare MB (Mizuno MP4 / MP64) och även om skillnaden är stor i känsla mellan dem så upplever jag ingen större skillnad i offcenter och sämre träffar mellan dessa klubbor - och tro mig jag praktiserar ofta dessa träffar :D Den största skillnad för mig är att jag upplever mer spin i Mizuno och stoppar bollen snabbare, för snabbt med de kortaste järnen.

Men kan någon visa fakta på att en speciell typ av järnkluba ger en signifikant skillnad och därmed på ett märkbart och repeterbart sätt sänker min score så ja tack....tips på den och jag köper den. Spelar just nu på runt 8-9 i hcp, har haft 4 I mina unga dagar.

Och en sista kommentar just nu, hur mycket påverkar järnklubborna ens score/hcp egentligen? Skulle säga att det finns mer slag att hämta i puttern och wedgarna, vilket jag också ser i praktiken. De bättre spelarna jag spelar med (mellan 0-5 hcp) slår mig med god marginal i wedgespelet och i puttningen. Med detta sagt vill jag även påstå att en hcp diskussion är irrelevant om man vill spela en CB eller MB eller annan typ av järn, vännligen förklara annars hur min puttning (snit 38 eller 32) påverkar vilken dropoff jag får på orena träffar med mina järnklubbor :?:

Beklagar stavning då jag har en engelsk dator som själv styr och ställer över stavning och autokorrektio, och vännligen förstå att ovan är min åsikt (och att jag har rätt i allt :lol: ) och med avsikt att förra en trevlig diskussion

Föregående