TM M3 och M4 twist face

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

TaylorMade har kommit ut med sina nya träklubbor för året med M3 och M4. Nyheten är att istället för en bulge på träffytan så är det något vridet för att kompensera för att man inte träffar bollen rakt vid träffar på häl och tå, vilket man då måste göra för att en tradionell bulge ska fungera optimalt om jag förstått rätt.

Tror ni att det hjälper med en twisted face på klubban? Teorin är ändå ganska rolig att diskutera, men förrän jag sett det bevisat opartiskt tror jag inte så vansinnigt mycket på det. Blir det helt galet om man träffar på tån om man exempel har ett rakt klubbhuvud vi träffen?
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev:TaylorMade har kommit ut med sina nya träklubbor för året med M3 och M4. Nyheten är att istället för en bulge på träffytan så är det något vridet för att kompensera för att man inte träffar bollen rakt vid träffar på häl och tå, vilket man då måste göra för att en tradionell bulge ska fungera optimalt om jag förstått rätt.

Tror ni att det hjälper med en twisted face på klubban? Teorin är ändå ganska rolig att diskutera, men förrän jag sett det bevisat opartiskt tror jag inte så vansinnigt mycket på det. Blir det helt galet om man träffar på tån om man exempel har ett rakt klubbhuvud vi träffen?
I teorin fungerar Twist Face alldeles utmärkt, därtill säger datan att just de vanligaste missarna är höga tår eller låga hälar. Som stämmer med mina erfarenheter både som spelare och coach. Det är ju däremot i väldigt specifika situationer, kommer det att hjälpa golfare att slå rakare? Ja, jag tror det.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MaxP skrev:
Niklas skrev:TaylorMade har kommit ut med sina nya träklubbor för året med M3 och M4. Nyheten är att istället för en bulge på träffytan så är det något vridet för att kompensera för att man inte träffar bollen rakt vid träffar på häl och tå, vilket man då måste göra för att en tradionell bulge ska fungera optimalt om jag förstått rätt.

Tror ni att det hjälper med en twisted face på klubban? Teorin är ändå ganska rolig att diskutera, men förrän jag sett det bevisat opartiskt tror jag inte så vansinnigt mycket på det. Blir det helt galet om man träffar på tån om man exempel har ett rakt klubbhuvud vi träffen?
I teorin fungerar Twist Face alldeles utmärkt, därtill säger datan att just de vanligaste missarna är höga tår eller låga hälar. Som stämmer med mina erfarenheter både som spelare och coach. Det är ju däremot i väldigt specifika situationer, kommer det att hjälpa golfare att slå rakare? Ja, jag tror det.

Kommer bli spännande att se tester definitivt. Antar att det är trackman som gjort att man testar sådana här saker först nu och inte tidigare?
Hcp: ~12
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu börjar videos trilla ut på webben också..

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... Ies5_iiVQY
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Här kommer ju TM lura många amatörer.. folk som har problem med att dom inte slår rakt sedan innan bör ju lägga sina pengar på lektioner istället för material.
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vad Taylormade inte berättar är att det här var något som Adams Golf kom med redan 2012 så det är inget nytt direkt :lol:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Rick Shiels har gjort en "first look"-video och han verkar inte helt övertygad om twist face.
På slutet träffar han tån med öppet blad och den flyger väldigt mycket höger.
Å andra sidan träffar han tån med stängt blad lite tidigare i videon och den bollen går nästan rakt.
Han ska återkomma om 2-3 veckor med en mer djuplodande analys.

MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: På slutet träffar han tån med öppet blad och den flyger väldigt mycket höger.
Å andra sidan träffar han tån med stängt blad lite tidigare i videon och den bollen går nästan rakt.
Det första exemplet är inte något som Twist Face är tänkt att motverka, det andra är däremot vad som skiljer mot t.ex. tidigare varianter. Gissningsvis hade den bollen gått mer vänster och inte varit nära siktlinjen.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev:Rick Shiels har gjort en "first look"-video och han verkar inte helt övertygad om twist face.
På slutet träffar han tån med öppet blad och den flyger väldigt mycket höger.
Å andra sidan träffar han tån med stängt blad lite tidigare i videon och den bollen går nästan rakt.
Han ska återkomma om 2-3 veckor med en mer djuplodande analys.
Precis det jag tänkte måste hända. Jag tänker iaf i år att införskaffa ett kortare skaft till min driver så man faktiskt träffar bollen lite bättre, så slipper man fundera på de här sakerna.
Hcp: ~12
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Niklas skrev:
Sandstream skrev:Rick Shiels har gjort en "first look"-video och han verkar inte helt övertygad om twist face.
På slutet träffar han tån med öppet blad och den flyger väldigt mycket höger.
Å andra sidan träffar han tån med stängt blad lite tidigare i videon och den bollen går nästan rakt.
Han ska återkomma om 2-3 veckor med en mer djuplodande analys.
Precis det jag tänkte måste hända. Jag tänker iaf i år att införskaffa ett kortare skaft till min driver så man faktiskt träffar bollen lite bättre, så slipper man fundera på de här sakerna.
Kortare skaft i drivern är riktigt trevligt, spelar min driver 44" ist för 44,5" som var standard på 915D3. Upplever att jag kan trycka till bollen betydligt mer utan att riskera några större missar.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Skriv svar