Skafthjälp

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
DanMandersson
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 jan 2018, 12:36

Hej golfvänner!

Jag har fått span på en Titleist 917 d3 som jag blivit synnerligen intresserad av. Har tidigare testat den med ett Aldila skaft som heter Aldila Rogue max 65 som ett alternativ till x-stiff som jag fick till mig att jag skulle kunna använda.

Har nu fått nys på en d3 med ett skaft som heter alidila rogue silver edition som också är i x-stiff.

Ingen skillnad i vikt men lite skillnad i torque. Då jag är så novis på detta och är helt utan erfarenhet söker jag nu hjälp, kommer detta funka lika bra? Max 65 hade 3.3 och silver edition låg på 2.8. Blir det markant skillnad?

Jag ligger på cirka 110-112 mph i mitt vanliga drivtempo. Avseende loft gick den bara att ställa max 10 och jag blev fittad till 10.5. Känns inte heller som det kan bli några större problem i tappad distans eller avsevärd skillnad i spin?

Tacksam för alla svar!! :geek:
TT#300
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jan 2018, 16:33

Tror tyvärr du kommer uppleva det som stumt och dött när du "bara" har 110mph i svingspeed..

Du kommer säkert inte ha några problem att slå, kommer säkert gå ganska rakt men inte så långt...
DanMandersson
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 jan 2018, 12:36

Förstår. Kan tycka det är rätt trist att man inte har så mycket skaft att välja på om jag skulle köpa en på Dormy eller liknande..
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

DanMandersson skrev:Förstår. Kan tycka det är rätt trist att man inte har så mycket skaft att välja på om jag skulle köpa en på Dormy eller liknande..
Gör du en custom fit så.har du mängder med skaft att välja mellan. Men vill man köpa begagnat vill det till att man har lite koll på vad man bör ha.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

TT#300 skrev:Tror tyvärr du kommer uppleva det som stumt och dött när du "bara" har 110mph i svingspeed..

Du kommer säkert inte ha några problem att slå, kommer säkert gå ganska rakt men inte så långt...
Svingens hastighet har inte så mycket att göra med flex, handlar mer om hur man laddar i svingen och vilken bollflykt man vill ha. Det som kan hända är att man spinner den för lite och då kan den droppa i längd, men det kan likväl ske med ett stiffskaft om det är väldigt tip stiff.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Skriv svar