vad är grejen med 5-wood?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Theobillberg
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 jan 2018, 18:16

Jag har en driver, 3-wood och hybrid i min bag. Vad gör 5-wood för plats där? Ska den gå längre än min hybrid 4? Är det ett mellanting mellan 3-wood och hybrid eller är den istället för hybrid? kan någon förklara??
Theo Billberg, Dormy
Nynäshamns GK
HCP: 4,7
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Theobillberg skrev:Jag har en driver, 3-wood och hybrid i min bag. Vad gör 5-wood för plats där? Ska den gå längre än min hybrid 4? Är det ett mellanting mellan 3-wood och hybrid eller är den istället för hybrid? kan någon förklara??
Innan hybridens intåg i golfbagen var det trä 5 och 7or som gällde om man inte ville spela långa järn. I huvudsak är det lite lättare att få upp den i luften men den är svårare att komma åt bollen i ruffen än en hybrid. Så trä 5, hybrid 4 och en järn 3 ger i teorin ungefär samma längd men med väldigt olika bollbana, spinn och kontroll.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

joakim.pekkari skrev:
Theobillberg skrev:Jag har en driver, 3-wood och hybrid i min bag. Vad gör 5-wood för plats där? Ska den gå längre än min hybrid 4? Är det ett mellanting mellan 3-wood och hybrid eller är den istället för hybrid? kan någon förklara??
Innan hybridens intåg i golfbagen var det trä 5 och 7or som gällde om man inte ville spela långa järn. I huvudsak är det lite lättare att få upp den i luften men den är svårare att komma åt bollen i ruffen än en hybrid. Så trä 5, hybrid 4 och en järn 3 ger i teorin ungefär samma längd men med väldigt olika bollbana, spinn och kontroll.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
+1 på den! Och att idag med mer strongloftade 3ws på typ14,5 15 grader gör att en 5w för många golfare kan vara en klubba som går lika långt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Theobillberg
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 jan 2018, 18:16

MaxP skrev:
joakim.pekkari skrev:
Theobillberg skrev:Jag har en driver, 3-wood och hybrid i min bag. Vad gör 5-wood för plats där? Ska den gå längre än min hybrid 4? Är det ett mellanting mellan 3-wood och hybrid eller är den istället för hybrid? kan någon förklara??
Innan hybridens intåg i golfbagen var det trä 5 och 7or som gällde om man inte ville spela långa järn. I huvudsak är det lite lättare att få upp den i luften men den är svårare att komma åt bollen i ruffen än en hybrid. Så trä 5, hybrid 4 och en järn 3 ger i teorin ungefär samma längd men med väldigt olika bollbana, spinn och kontroll.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
+1 på den! Och att idag med mer strongloftade 3ws på typ14,5 15 grader gör att en 5w för många golfare kan vara en klubba som går lika långt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Okej så med andra ord så behöver jag ingen trä 5 om jag har en hybrid 4 och en trä 3?
Theo Billberg, Dormy
Nynäshamns GK
HCP: 4,7
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Theobillberg skrev:
Okej så med andra ord så behöver jag ingen trä 5 om jag har en hybrid 4 och en trä 3?
Det går inte riktigt att säga rakt av. Det beror ju på hur långt du slår klubborna och vad du vill få ut av de.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Theobillberg skrev:
MaxP skrev:
joakim.pekkari skrev:Innan hybridens intåg i golfbagen var det trä 5 och 7or som gällde om man inte ville spela långa järn. I huvudsak är det lite lättare att få upp den i luften men den är svårare att komma åt bollen i ruffen än en hybrid. Så trä 5, hybrid 4 och en järn 3 ger i teorin ungefär samma längd men med väldigt olika bollbana, spinn och kontroll.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
+1 på den! Och att idag med mer strongloftade 3ws på typ14,5 15 grader gör att en 5w för många golfare kan vara en klubba som går lika långt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Okej så med andra ord så behöver jag ingen trä 5 om jag har en hybrid 4 och en trä 3?
Du bör ju klara gappingen rätt bra med den uppsättningen iallfall. Så det är snarare spelstil, sving och humör som skulle kunna föreslå en trä 5 istället. Det finns ju ingen egentlig mall för hur en golfbag ska se ut vilket är rätt tydligt idag då många av proffsen spelar med två järn 4:or av olika modell men som av olika anledningar spelas olika långt.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Kul att folk skriver att en träfemma och hybridfyra går lika långt för det är långt ifrån vad jag upplevt. Jag slog med TopTracer på Ullna indoor i lördags och fick dessa siffror:

Callaway XR16, 10.5 grader: 230 meter carry bästa drive

Callaway XR 15 grader: 210 meter carry bästa slag

Callaway XR16 19 grader (träfemma): 205 meter carry bästa slag

Cobra F7 hybrid 20.5 grader (hybridfyra): 180 meter carry bästa slag.

Dessa är ej mina snittlängder vill jag påpeka. Men min träfemma går i snitt betydligt längre än min hybridfyra (och rakare!).

Med dessa siffror kan jag slänga ut trätrean (för osäker ändå) och lägga in en klubba som går 190 meter.

Så jag tror att svaret är mer svingberoende än något annat. Jag har en ganska flack sving som passar träklubbor bättre. Jag slår inte min järnsjua mer än 135 meter i snitt i carry.
Hcp: ~12
Skendarn
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 jun 2017, 13:51

Även jag har en hybrid som en ersättare till fw5. Åkte till Ullna idag och provslog lite och som tidigare skribent skrev så beror allt på sving och teknik skulle jag vilja hävda.

Driver: Cobra f6: Bästa drive 241 carry, dock oftast runt 210
FW3: M2 2017, 15 grader: Bäst: 192, snitt runt 170
Hybrid: Cobra f7, 20,5 grader: Bäst 188, snitt runt 170

Är helt värdelös att slå med min fw3. Köpte en demoklubba för en tusin men det är nästan så att jag funderar på att köpa en fw5 och sen ställa upp hybriden till 22 grader.
I bagen 2020
Driver: Cobra F9
FW3: Cobra F9
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: TaylorMade P790
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
kananga
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 dec 2016, 17:07
Ort: Jönköping

Här jämförs Ping G hybrid 3 med FW 7. Hybriden gick 3 yards längre. Personligen slår jag min FW5 kanske 20 meter längre än min hybrid 4:a. Men som konstaterat är det nog högst personligt.

https://youtu.be/Tpn6rcDHVKE
lofgren72
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 mar 2016, 08:22

Jag är en hackare med hcp strax under 23, så mina svar får läsas utifrån det. Jag slår rakare och längre med min 5W än 4H från FW och snäll ruff. I elak ruff går jag snarare ner på 5H än 4 H. Så min 4H används rätt sällan sedan 5W inhandlades.
I bagen just nu:
Driver: Ping G400 Max
Fw5: Cobra Speedzone
Hybrid: Cobra Speedzone
Järn: Srixon Z565, 7-PW
Wedge: Cleveland CBX2, 50+56
Putter: Odyssey Jailbird mini
Skriv svar