Är Pro V1 helt överlägsen?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 05 aug 2020, 14:13
JonWol skrev: 04 aug 2020, 12:39Det kan ju helt enkelt bero på att du inte har svinghastighet att nyttja alla 5 lager som TP-bollarna består av. Jag själv kan inte alls spela på TP5 då jag tappar mycket längd och tycker dessutom att bollarna känns väldigt hårda i spelet på och runt green. En Pro förklarade en gång att man måste ha en hög svinghastighet för att överhuvudtaget kunna komma åt effekterna från det innersta lagret, vilket låter logiskt om man tänker efter på att bollarna upplevs som mycket hårdare.
Det där är en gammal myt som inte stämmer. De stora bolltillverkarna skulle aldrig göra en boll som bara någon procent av världens golfare kan spela med.

Kolla den här videon 40 sekunder in så kan du se skillnaderna mellan låga och höga hastigheter och kompressionen:
https://www.youtube.com/watch?v=6TA1s1oNpbk

@Niklas Vill du slå långt ska du undvika alla bollar det står "soft" på enligt MyGolfSpys bolltest. De går kortare.
Jo precis, de bollarn undviker jag. Men tycker inte det ska vara skillnad på TP5 och ProV1. Men kollade https://mygolfspy.com/most-wanted-golf-ball/ och ProV1 slår TP5 i alla kategorier, även som skillnaden inte borde vara så stort som jag upplever den. Det ser ut som Bridgestone är de enda bollarna som riktigt konkurrerar med Titleist. Förvånar mig inte när de har Tiger som användare.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Jag kör Bridgestone Tour B RXS, eftersom jag har lite lägre svinghastiget. Upplever att de är väldigt lika ProV1 i övrigt. Plus att de är en 50-lapp billigare per dussin.
Du kanske skulle ta och testa Tour B X eller Tour B XS. Jag tror inte att du bli besviken.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

AndyK skrev: 07 aug 2020, 20:06 Jag kör Bridgestone Tour B RXS, eftersom jag har lite lägre svinghastiget. Upplever att de är väldigt lika ProV1 i övrigt. Plus att de är en 50-lapp billigare per dussin.
Du kanske skulle ta och testa Tour B X eller Tour B XS. Jag tror inte att du bli besviken.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ja, jag planerar det.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 09 aug 2020, 11:12Ja, jag planerar det.
Har du testat Srixon Q-star och Z-star?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 10 aug 2020, 08:15
Niklas skrev: 09 aug 2020, 11:12Ja, jag planerar det.
Har du testat Srixon Q-star och Z-star?
Nej, men har läst bra saker om dem, så finns ytterligare ett märke att testa som jag glömt bort lite.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 10 aug 2020, 08:30Nej, men har läst bra saker om dem, så finns ytterligare ett märke att testa som jag glömt bort lite.
Jag spelade AD-333 Tour (heter nu Q-star) under första halvan av säsongen och tyckte den var bra.

Hittade bra pris på Z-star (379:-/dussin) och har spelat den nu kanske 10 rundor. Kan inte påstå att jag märker någon större skillnad.
Känns ändå bra att spela en premiumboll så slipper man fundera på det när polarna driver ut en med 10 meter :D
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Jag spelar på ProV1. Kan utan problem spela på en boll i 18 hål. Men då är den lite sliten, men har inte så mycket hack, mest lite skav.
Men det är extremt sällan som jag köper ett dussin helt nya bollar. Brukar köra på förra årets modell i A-klass från out-of-bounds.se
Visst kan det finnas lite reklam på dem, men inget som stör mig. Kan verkligen rekommendera OUB.
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

svalle skrev: 19 aug 2020, 11:14 Jag spelar på ProV1. Kan utan problem spela på en boll i 18 hål. Men då är den lite sliten, men har inte så mycket hack, mest lite skav.
Men det är extremt sällan som jag köper ett dussin helt nya bollar. Brukar köra på förra årets modell i A-klass från out-of-bounds.se
Visst kan det finnas lite reklam på dem, men inget som stör mig. Kan verkligen rekommendera OUB.
Vet inte hur jag slog bollen förut när jag klankade ner på ProV1:an, men jag har inte märkt av något problem i år.
Hcp: ~12
Vardon
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 aug 2020, 13:51

Intressant test mellan Pro V1 och den nya versionen av Vice Pro.

Spelar själv med Vice Pro Plus sedan något år tillbaka, det enda jag kan störa mig lite på är att bollen lätt blir smutsig och kan vara ganska sliten efter en runda. Årets modell av bollen verkar hålla bättre, även om testet var ganska begränsat.

https://youtube.com/watch?v=4wyrs25LgrI
Skriv svar