Skalet går sönder/lossnar

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
David
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 jun 2014, 09:19

Jag har 20 i hcp och slår medellångt (men förhållandevis högt).

När jag går en runda händer det ofta att jag vill byta boll mer än en gång. Det är skalet på bollarna som lossnar (den yttersta delen av skalet), så det ser nästan ut som en liten bit nät som jag får riva loss från bollen. Detta påverkar ju både kommande bollträffar och bollens egenskaper. Därför har jag två frågor:

- Varför blir det så när jag slår? Mina vänners bollar blir inte alls "skalade" på samma sätt när de spelar. Jag har spelat med både hårdare och mjukare bollar. De hårdare håller bättre, men jag lyckas förstöra även dessa.

- När jag spelar med mina vänner så får jag byta boll bäst jag vill under rundan(inte bara mellan hålen), men när jag spelade med en annan så sa han att jag bara fick byta om bollen var sprucken eller hade ett tydligt hack i sig. Det har ju inte mina bollar, men jag tycker ändå att en boll där ytan är borta på en del av bollen är obrukbar. Har jag inte rätt att byta boll?
Senast redigerad av David den 26 jun 2014, 12:15, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vad är det för boll du spelar?

Du får byta boll mellan hålen. Det går alltså bra att spela med 18 olika bollar på en runda om du känner för det.
Användarens profilbild
joakimhalvarsson
Inlägg: 209
Blev medlem: 27 maj 2014, 17:23
Ort: Karlstad

Ja vad har du för bollar egentligen? Jag spelar säkerligen 36 hål med samma boll om jag håller den i spel. Inga problem!
Drive: Cobra AMP 9.5°
Spoon: Cobra AMP-Cell
Järn: Cobra AMP forged
Wedgar: Wishon 52°/56°
Putter: Taylor Made Spider
Bollar: Titleist Prov1X 2014
HCP: 2.0
David
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 jun 2014, 09:19

Jag har provat lite olika, men oftast spelar jag med Titleist NXT Tour med företagsloggan. Men jag skulle säga att jag lyckas med detta på de allra flesta bollar på mindre än en runda..
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

David skrev:Jag har provat lite olika, men oftast spelar jag med Titleist NXT Tour med företagsloggan. Men jag skulle säga att jag lyckas med detta på de allra flesta bollar på mindre än en runda..
Samma boll som jag spelar och så länge jag håller mig från stenar och träd håller de tills jag slår bort dem (tro det eller ej men ibland mer än en runda).

Är det bollar från samma "batch" som är problem eller har du provat att köpa ett 3 pack NXT för att se om de också går sönder?
Är det när du slår med en viss klubba eller med alla?
David
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 jun 2014, 09:19

Sandstream skrev:Är det bollar från samma "batch" som är problem eller har du provat att köpa ett 3 pack NXT för att se om de också går sönder?
Är det när du slår med en viss klubba eller med alla?
För just NXT-bollarna så kommer de nog från samma batch. Och i övrigt kanske det främst är lite mjukare bollar som jag friserar.

Jag skulle tro att det är järn 5 till järn 9 som sliter mest. Vet inte om det är för att jag "slår ner" på bollen. Jag slår ju i regel höga slag med en del backspin..
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

David skrev:
Sandstream skrev:Är det bollar från samma "batch" som är problem eller har du provat att köpa ett 3 pack NXT för att se om de också går sönder?
Är det när du slår med en viss klubba eller med alla?
För just NXT-bollarna så kommer de nog från samma batch. Och i övrigt kanske det främst är lite mjukare bollar som jag friserar.

Jag skulle tro att det är järn 5 till järn 9 som sliter mest. Vet inte om det är för att jag "slår ner" på bollen. Jag slår ju i regel höga slag med en del backspin..
Men du får samma problem med alla bollar, Pro V1, Taylormade etc?

Man ska ju slå ner på bollen så det borde inte ha någon betydelse :)
David
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 jun 2014, 09:19

Sandstream skrev: Men du får samma problem med alla bollar, Pro V1, Taylormade etc?

Man ska ju slå ner på bollen så det borde inte ha någon betydelse :)
Jag ska ut och testa mer strukturerat. Pro V1 är de enda bollarna förutom NXT Tour som jag spelat med en längre tid, men de är väl mjukare?

Antagligen så slår jag väl ganska hårt med dålig teknik och att det sliter extra på bollarna. Var mest nyfiken på om ni visste om det var vanligt förekommande och om det i så fall finns bollar som är bättre/sämre.. För visst borde väl problemet vara större med "mjuka" bollar?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jo men vissa bollar beroende på skalet slits ut snabbare. Igår spelade jag en Bridgestone till oigenkännlighet :) och det gick rätt snabbt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skriv svar