Hur köper man ett nytt driver-skaft bäst?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag är intresserad av att byta ut mitt driver skaft, då jag känner att bollarna sprids höger och vänster och går för högt.

Idag spelar jag med en Callaway XR16 10.5* med Regularskaft och gillar drivern och har inget intresse av att byta ut den. Köpte den billigt förra året när XXL hade prissatt den fel och tänkte att jag byter skaft vid ett senare tillfälle.

Jag har nu ökat min svinghastighet till ca 100 mph med klubban och tror jag ska spela med stiff-skaft egentligen?

Nordicagolf säljer en massa skaft, men det finns så många val på parametrar (vridmoment, kick, flex osv) att det är ju omöjligt att det blir rätt om man väljer något random. Deras "custom-fitting" förstår jag inte riktigt.

Jag kommer inte åka till Dormy för jag är inte intresserad av en ny driver för 5000 kronor utan vill bara ha ett skaft utprovat. Men så såg jag att de verkar göra customfitting för driverskaft på Kista golfcenter. Någon med erfarenheter därifrån? Andra tips och råd om driverskaft?
Hcp: ~12
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Gris i säck?

Du måste testa för att veta. Att du köper ett skaft det står stiff på betyder absolut ingenting egentligen. Troligen gör du bättre i att hitta en Trackman och en tränare som kan hjälpa dig med svingen istället.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Låter som att du bör ha stiff men som @enannantanke skriver bör du åka och testa skaftet någonstans, annars kan det bli sämre än vad du har idag.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Att tänka på när det gäller stiff är att det finns mjukare och hårdare stiff.
Stiff hos en är som regular hos en annan.
(Säger jag som gärna köper oprövat )


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kista kan vara en klok idé, de har nog inte öppet riktigt än men Tony där är hjälpsam och han gillar utrustning så det blir nog toppen.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Speeder 565 är i original buttstiff och tipsoft.
T.ex ett speeder 661 R är styvare än 565 S.

Svårt att köpa från hyllan om man inte vet vad man behöver.
Styvhet mäts i cpm (cycles per minute) alltså svängningar/minut. Titta här så ser du original specs. Om sen Callaway beställt andra specs än färgen, vet jag inte.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Åker till Tony på Kista någon dag och provar. De senaste dagarna har det gått lite rakare men ibland blir det en 50 meters hook. Såg att Rick Shiels provat olika flex på Youtube. Knappt någon skillnad för honom...
Hcp: ~12
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Niklas skrev:Åker till Tony på Kista någon dag och provar. De senaste dagarna har det gått lite rakare men ibland blir det en 50 meters hook. Såg att Rick Shiels provat olika flex på Youtube. Knappt någon skillnad för honom...
Allt handlar om timing när man slår med mjuka skaft, har du bra timing märks det nästintill inte men skulle timingen vara lite off så blir skaftet som en piska och skickar bollen skarpt vänster (oftast)

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

joakim.pekkari skrev:
Niklas skrev:Åker till Tony på Kista någon dag och provar. De senaste dagarna har det gått lite rakare men ibland blir det en 50 meters hook. Såg att Rick Shiels provat olika flex på Youtube. Knappt någon skillnad för honom...
Allt handlar om timing när man slår med mjuka skaft, har du bra timing märks det nästintill inte men skulle timingen vara lite off så blir skaftet som en piska och skickar bollen skarpt vänster (oftast)

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Låter ju som ett mjukt skaft är ett utmärkt träningsredskap för att kolla sin timing! Är nog när jag blivit för "snabb" i vändningen som det sticker vänster.
Hcp: ~12
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Niklas skrev:
joakim.pekkari skrev:
Niklas skrev:Åker till Tony på Kista någon dag och provar. De senaste dagarna har det gått lite rakare men ibland blir det en 50 meters hook. Såg att Rick Shiels provat olika flex på Youtube. Knappt någon skillnad för honom...
Allt handlar om timing när man slår med mjuka skaft, har du bra timing märks det nästintill inte men skulle timingen vara lite off så blir skaftet som en piska och skickar bollen skarpt vänster (oftast)

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Låter ju som ett mjukt skaft är ett utmärkt träningsredskap för att kolla sin timing! Är nog när jag blivit för "snabb" i vändningen som det sticker vänster.
Absolut! Vi hade faktiskt det när jag tränade mycket för ett antal år sedan, det var en specialbyggd klubba med ett skaft som fick A-flex att framstå som rena stålspettet Bild

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Skriv svar