Strongloftade järn

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Azalea
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 mar 2018, 23:41

Enannantanke skrev:Och de konstaterar väl i princip att de längre järnen är för lågt loftade för den kategorin som köper den typen av klubbor? 7-PW verkar fungera kan för långsammare svingar men sen hybrider. Och för de som kan få upp 4-6 ordentligt så går 7-PW alldeles för högt?

Det går tillbaka till det Egon säger, klubborna är säkert superbra förutsatt att rätt person får en ordentligt CF av en som kan hantverket. Kommer det någonsin hända med dessa? Nä, troligen inte och då riskerar de bara att stöka till det för de som köper dessa. Först kan de inte slå 5-6 och sen behöver de köpa 2 wedgar till.

99% av dom som är spekulanter för Rouge X ska inte och kommer med största sannolikhet inte köpa Järn-5 eller t om 6. Bättre att dom bygger upp med hybrider där. Om dom får en vettig fitting så kommer så göras. Däremot dom som köper det setet från väggen så att säga kommer ju möjligtvis få problem.

Om det är någon som inte vill ha hybrider utan tvunget ha järn 5-6 är det ju bara att slänga i ett lättare grafitskaft som launchar högt.

Vad Callaway kanske borde gjort i detta fallet är att släppt setet med hybrid 5-6 och sen resten järn som standard set. För det kommer alltid vara en stor del konsumenter som köper seten direkt från vägg utan att prova ut.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Azalea skrev:

99% av dom som är spekulanter för Rouge X ska inte och kommer med största sannolikhet inte köpa Järn-5 eller t om 6.


...det kommer alltid vara en stor del konsumenter som köper seten direkt från vägg utan att prova ut.
Vet inte hur du får ihop den ekvationen riktigt, men om 99 % inte ska ha J4-J6 så verkar det suspekt att Callaway ens släpper de klubborna? Låter ju märkligt att typ halva setet tillägnas den där sista procenten i så fall?

Jag tror man hoppas att folk testar J7 på typ Dormy eller motsvarande i Launch Monitor och ser att bollen går 30 m längre och därför köper hela setet med tanken "vad långt de andra kommer gå när jag lärt känna järnen".
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Azalea
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 mar 2018, 23:41

Enannantanke skrev:
Azalea skrev:

99% av dom som är spekulanter för Rouge X ska inte och kommer med största sannolikhet inte köpa Järn-5 eller t om 6.


...det kommer alltid vara en stor del konsumenter som köper seten direkt från vägg utan att prova ut.
Vet inte hur du får ihop den ekvationen riktigt, men om 99 % inte ska ha J4-J6 så verkar det suspekt att Callaway ens släpper de klubborna? Låter ju märkligt att typ halva setet tillägnas den där sista procenten i så fall?

Jag tror man hoppas att folk testar J7 på typ Dormy eller motsvarande i Launch Monitor och ser att bollen går 30 m längre och därför köper hela setet med tanken "vad långt de andra kommer gå när jag lärt känna järnen".
Kolla med golfare i den hcp-gruppen som Rouge X riktar sig mot och fråga dom hur ofta dom slår Järn-4,5 och 6. Oerhört få, dom flesta har inte ens dom järnen längre utan har plockat ut dom eller beställt set utan dom. Titta ner i en bag hos någon som varit och gjort en fitting så har dom hybrider ner till 5 minst. Eller att dom själv insett att det är lättare och bättre med hybrider och själva inköpt det och tagit ur dom längre järnen.

Man kan t om titta på tourerna runtom och se att en hel del har hybrider istället, speciellt på damtourerna. Om dom t om väljer i dom fallen bort långa järn som är såpass duktiga, känns det ganska självklart att medelgolfaren i Sverige bör göra det med då dom inte ens är i närheten av det spelet som proffsen.


Ja som jag skrev, Callaway borde släppt det med hybrider istället. Så har ju andra tillverkare gjort. Dock hade dom fått med största säkerhet släppt hybrider som enbart tillhört Rouge X isåfall, med tanke på loften. Vilket skulle kosta bra mycket pengar med tillverkning osv. Därav är det inte lönsamt och man släpper från järn-5 för att det är billigare för dom.

---

Diskussionen har kommit ifrån själva huvudämnet för trådstarten tycker jag dock. Anledningen till varför jag blev medlem här efter att ha läst härinne var för att jag tycker det är tråkigt när man läser så mycket åsikter och utläggningar som inte är baserade på verklighet. Många här som på t ex GolfWRX och liknande sidor kommer med åsikter som inte är baserade på fakta utan myter, rykten och ideér.

Väldigt få som sitter och har dessa åsikter har själva ingen faktiskt utbildning, erfarenhet eller liknande av det dom pratar om utan mestadels läst på nätet och sett klipp på YouTube och det är grunden för deras åsikter. Dom få som har lite erfarenhet t ex om man byggt lite klubbo i sin verkstad eller liknande har ofta ingen erfarenhet praktiskt. Man läser på hur man bygger och vad som händer om man gör vissa saker som t ex svingvikt. I teorin.

Men som jag skrev tidigare det är en stor skillnad på teori och praktik i denna branschen. För mig blir det konstigt när man bygger sina åsikter på YouTube klipp, bloggar och annat utan att man själv faktiskt sett hur det fungerar i praktiken. För det som yttras på dom sidorna är oftast saker som yttras av personer som först och främst testar klubbor som passar den personen. Det betyder inte att det passar den som tittar. Sen något som är väldigt viktigt att komma ihåg med är att dessa personer bakom YouTube-kanalerna, GolfWRX osv osv osv får prylar av leverantörer och är väldigt sällan opartiska.

Vad jag vill understryka som jag gjort tidigare här är att det är två skilda världar att sitta och läsa på nätet om saker utan att veta hur det faktiskt fungerar. Hur tillverkarna jobbar, varför dom släpper klubbor som dom gör och varför dom släpper dom. Hur det fungerar med fittings och hur klubbor byggs hos tillverkarna.

Det är något väldigt få av dom som sitter och har sina bestämda åsikter på diverse sidor och forum har kunskap om och kring. Det är för mig konstigt att man kan ha åsikter om saker där man inte har kunskap eller erfarenhet om hur det faktiskt fungerar och varför. Ta t ex denna tråden där folk spyr galla över strongloftade järn. Men först och främst är det ju för att majoriteten utgår från sig själva bara. Tillverkarna bygger klubbor för olika personer. Vill man inte ha så strongloftade järn så finns det alternativ. Anledningen till man bygger sådana strongloftade järn är solklara och det har jag skrivit tidigare i tråden varför dom gör det.

Tillverkarna tittar ju givetvis på hur alla som utövar denna sport och vad dom har för hcp och hur ofta dom spelar osv. Självklart riktar dom sig till den majoritet, vilket är glada amatörgolfare som helt enkelt är ganska dåliga golfare med hcp mellan 20-30 i hcp. Sen tittar man på vad deras vanliga miss och tekniska "fel" är. Slice, man spinner bollen för mycket. Sen tittar man på vad dom vill ha. Jo, slå längre. Då är ju Rouge X en självklar produkt. För denna grupp.

Den gruppen är ju såpass stor att det är där pengarna finns att tjäna. Pengarna finns inte i bladklubborna som så väldigt få golfare spelar för dom är helt enkelt inte bra nog för att hantera sådana klubbor. Tillverkarna gör så oerhört mycket forskning, undersökningar osv kring golfare. Vad dom vill ha, hur duktiga dom är mm mm mm. Mycket mer än vad folk tror. För i slutänden vill dom tjäna pengar. Inget annat. Precis som alla andra företag i alla andra branscher.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Azalea skrev: Vägg av text
Du återkommer hela tiden till att folk inget vet eller förstår och ifrågasatte den enda som troligen faktiskt vet något med att be om källor etc. Det är ju sunt, men du får nog en "tillbaka-kaka" på den. Var kommer dina kunskaper ifrån? Du blev ju medlem för att du tycker det är tråkigt att folk inte har rätt information, då måste du komma fram med något som backar upp dig som auktoritet på ämnet, det skulle gynna alla!

Också spännande att du inte tycker "Google" har något värdefullt att erbjuda i utbildningsväg. Men det måste varit en liten groda?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Azalea
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 mar 2018, 23:41

Enannantanke skrev:
Azalea skrev: Vägg av text
Du återkommer hela tiden till att folk inget vet eller förstår och ifrågasatte den enda som troligen faktiskt vet något med att be om källor etc. Det är ju sunt, men du får nog en "tillbaka-kaka" på den. Var kommer dina kunskaper ifrån? Du blev ju medlem för att du tycker det är tråkigt att folk inte har rätt information, då måste du komma fram med något som backar upp dig som auktoritet på ämnet, det skulle gynna alla!

Också spännande att du inte tycker "Google" har något värdefullt att erbjuda i utbildningsväg. Men det måste varit en liten groda?


Jag vill förbli anonym. Men jag kanske säga att jag har många år i branschen, varit på utbildningar och besökt flera tillverkares "innersta" krets och utveckling.

Sen huruvida man vill tro på det eller inte, men det är ju inget man kan hitta på direkt när man kommentar hur det funkar och inte. Sen är det upp till var och en att tro vad man vill. Man märker ju ganska tydligt på vilka som har eller är varit inom branschen och inte. Det kan vem som helst som är eller varit inom branschen peka ut direkt. Som sagt dock, går inte att hitta på kunskap och erfarenhet.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Azalea skrev:
Enannantanke skrev:
Azalea skrev: Vägg av text
Du återkommer hela tiden till att folk inget vet eller förstår och ifrågasatte den enda som troligen faktiskt vet något med att be om källor etc. Det är ju sunt, men du får nog en "tillbaka-kaka" på den. Var kommer dina kunskaper ifrån? Du blev ju medlem för att du tycker det är tråkigt att folk inte har rätt information, då måste du komma fram med något som backar upp dig som auktoritet på ämnet, det skulle gynna alla!

Också spännande att du inte tycker "Google" har något värdefullt att erbjuda i utbildningsväg. Men det måste varit en liten groda?


Jag vill förbli anonym. Men jag kanske säga att jag har många år i branschen, varit på utbildningar och besökt flera tillverkares "innersta" krets och utveckling.

Sen huruvida man vill tro på det eller inte, men det är ju inget man kan hitta på direkt när man kommentar hur det funkar och inte. Sen är det upp till var och en att tro vad man vill. Man märker ju ganska tydligt på vilka som har eller är varit inom branschen och inte. Det kan vem som helst som är eller varit inom branschen peka ut direkt. Som sagt dock, går inte att hitta på kunskap och erfarenhet.
Spännande! Jag tippar på säljare på golfvaruhus :). Det är egentligen bara en som claimar några djupare kunskaper här, resten av oss skriver lite mer på känsla och intuition och då blir det ofrånkomligen fel oftare än inte.

Det är dock förbluffande att du inte tycker att man kan tillgodogöra sig kunskaper utanför tillverkarnas "inre krets". Jag tar Egon som exempel. Hen kan tydligen bygga själv, väga, mäta, har diverse kunskaper om skaft etc. Men hens kunskaper är bara teoretiska och duger ej? Verkar märkligt, om något har man väl mer praktik och teori om byggen än gemene varuhussäljare då tänker jag? För ni har väl aldrig byggt något själva? Nåja, jag ser fram emot att du skolar oss lite mer än bara säger "ni vet inte" i framtida trådar.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev:
Egon skrev:
stevvee skrev: Tolkar jag dig rätt Egon att du jobbar med fitting ? Vore intressant att veta mer om din bakgrund.
Tyvärr inte.
Bor på fel plats och började med golf efter barn och familj kom vilket gjorde det lite för sent för att kunna göra en karriär.
Är tekniskt intresserad så när jag blev smittad av spelet blev frågorna för många och för svåra ”säljarna” att klara av. Fanns ingen annan ro än att hämta in all information själv.

Har byggt, lagat, fixat o trixat med klubbor i snart 20 år. Har gått på de flesta nitar praktiskt och hittat nivån på hur j-a viktigt det är men ibland inte är. Teori och praktik finns alltså, diplom är en kostnadsfråga. Hade jag haft behovet hade jag tagit kostnaden.

När man nördar in sig ordentligt finns det ingen riktig gräns för den tid man lägger ner. Att lära sig hur man bygger golfklubbor är inte det svåra utan det är att veta hur alla små variationer skapar problem och hur man ska fixa till det tekniskt.
På senare år har tyngdpunkten mer legat på hur klubban påverkar spelaren.

Men för att återkomma till din fråga.. Nej, jobbar inte som fitter och det vore väl att skjuta lite lågt isf. Klubbmakeri är mer min inriktning dvs. inte lägga fram klubbor som borde passa utan anpassa dem så ATT de passar.

Egon

Intressant att ta sin hobby till en så djup nivå men du är inte ensam direkt utan många nördar ner sig ordentligt och går in för saker till 110%.
bl.a jag, fast inte i att bygga klubbor då utan annat.

Det är väll samma sak där med tyckande om fitting och klubbmakare men det är en annan femma :mrgreen:
Det som intresserar mig är beprövad vetenskap inom vissa områden. Det betyder inte att jag litar blint på den kunskap jag förärat mig utan att jag praktiserar det jag kan och stöter och blöter teorier, precis som alla andra.

Jag är så långt gången i min ”utbildning” att jag kan doktorera i det. Jobba som fitter.. nää, då behöver man inte kunna en promille av det mitt intresse gett mig. Klubbmakare.. ja visst. Med tillgång till utrustning så är det inga problem. Men vad hjälper det!?
Ett jobb på nåt större varuhus i USA eller en i en PRO-shop ger mer credit trots att kunskapsnivån är betydligt lägre än vad jag kan lära ut på en halvtimme.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ja, det där med teori vs praktik har jag stött på förut.
Autodidakt är ett skällsord bland högutbildade idioter och trots att alla egentligen vet att man inte blir nåt i skolan så är det många som är ”rädda” för att de inte har diplom nog att uttala sig.

Nåja, Jag säger inte att jag är ”nån” utan bara att det jag vet är nog för att uttala mig i tekniska frågor ang. golfklubbor.
Jag är fullt medveten om att vissa tror sig veta saker och sen inte kan backa upp det med reell kunskap.
Testa mig!

Just den här diskussionen om one length blir färgad av åsikter. Det är lite som det mesta hokus pokuset som folk vill pracka på andra, dvs. de trycker på 1-2 saker men talar tyst om de femtioelva andra som också påverkar.

I det här fallet är det enkelt: Ett järnset består av klubbor som är olika men som, korrekt tillverkade/utprovade funkar som en enda klubba. En bindel över ögonen och du känner inte skillnad på din j5 eller din j9. Det som praktiskt sett gör skillnad är skaftlängden. Både infallsvinkel och klubbhstighet ändras och det medger olika loft/slaglängd.
Vill du slå olika långt med 6 j8:or så är det fine. Tro bara inte att det är nåt annat än att det du förlorar på gungorna tar du tillbaka på karusellen. Den trista verkligheten är att gungorna används mest.

Egon
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Egon skrev:Ja, det där med teori vs praktik har jag stött på förut.
Autodidakt är ett skällsord bland högutbildade idioter och trots att alla egentligen vet att man inte blir nåt i skolan så är det många som är ”rädda” för att de inte har diplom nog att uttala sig.

Nåja, Jag säger inte att jag är ”nån” utan bara att det jag vet är nog för att uttala mig i tekniska frågor ang. golfklubbor.
Jag är fullt medveten om att vissa tror sig veta saker och sen inte kan backa upp det med reell kunskap.
Testa mig!

Just den här diskussionen om one length blir färgad av åsikter. Det är lite som det mesta hokus pokuset som folk vill pracka på andra, dvs. de trycker på 1-2 saker men talar tyst om de femtioelva andra som också påverkar.

I det här fallet är det enkelt: Ett järnset består av klubbor som är olika men som, korrekt tillverkade/utprovade funkar som en enda klubba. En bindel över ögonen och du känner inte skillnad på din j5 eller din j9. Det som praktiskt sett gör skillnad är skaftlängden. Både infallsvinkel och klubbhstighet ändras och det medger olika loft/slaglängd.
Vill du slå olika långt med 6 j8:or så är det fine. Tro bara inte att det är nåt annat än att det du förlorar på gungorna tar du tillbaka på karusellen. Den trista verkligheten är att gungorna används mest.

Egon
Åtminstone delar av detta känns som att det skulle in i tråden om single length?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Alltså grabbar, det är inte så svårt att lista ut vem Azalea är om ni tänker efter.

Det som gör mig så fascinerad är hur många som glömmer bort att fysikens lagar ändras inte av att tillverkaren eller marknadsföringsteamet säger något.

Oavsett klubbygare, custom fitter eller glad amatör. Om amatören har en någorlunda förståelse för hur fysikens lagar påverkar så kan nog hen komma väldigt långt på att bara ha teori. Tror ni att den som utvecklar klubbor för för olika märken är någon random snubbe som har gått en utbildning. Nej, de är ingengörer som vet hur man ska räkna på variablerna.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Skriv svar