Strongloftade järn

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Egon skrev:
stevvee skrev:
Fast jag förstår inte riktigt din sak med åsikt kontra fakta, Finns ju flera flera tester om detta att det egentligen inte skiljer så mycket mellan ex en "riktig" J5 och en "J7".

Förstår liksom inte grejen med att man vill lura spelaren att tro den slår en J7 si och så långt när den personen i själva verket slår en J5.
Tänk vad fel när denne person gör tester på nätet och allt annat om "hur långt slår du din J7" eller kommer till en Custom fitting och personen får prova traditionellt loft och slår mycket kortare än tidigare. Och kanske vägrar inse det här med loft att det skiljer för på hans klubba står det faktiskt 7.

Sen får klubbtillverkarna tweaka loft inga problem, men när det skiljer 8 grader från traditionellt loft kanske det börjar bli lite väl löjligt.
Längden är inte allt och det behöver golfarna förstå.
Du bevisar min poäng här.
Traditionellt loft är inte gångbart med annat än klassiska designer.
Tiger skulle aldrig kunna spela en modern pw med låg CoG och ha 49’ loft på den.
(När Tiger hade 49’ så hade Mickelson 43-44 på sin pw).

Till hela saken hör att man bör veta vad som skapar en bollbana, hur klubbor byggs med olika parametrar samt hur en konstruktion av bladet kan påverka.
Det som kan nämnas ytterligare är att loft har väldigt lite med siffran på huvudet att göra. Siffran säger att skaftet är inom en viss längd och huvudet väger så mycket i original.
Ett j7-huvud väger alltså ungefär lika mycket oavsett set och skillnaden till j5 är 14gram.
”Felmärkning” blir därmed ett komiskt uttalande och det grundar sig i ren okunskap.

Jag kan säkert skriva spaltmeter om launch-angle vs CoG/VCoG vs spinn vs loft vs skaftlängd osv. utan att du för den skull blir nåt klokare. Grejen är att teknologin gått framåt och att alla klubbans parametrar idag något som det tas stor hänsyn till.
Förr fick proffsen mixtra själva och kapa, fila, blya lite som de själv ville. Idag fixar deras märke allt och det finns oändliga möjligheter. Dessa har naturligtvis nyttjats till max i konsumtions kat. och därför ser vi den här utvecklingen.

Att slå längre med mindre insatt energi och med bibehållen precision är nr1 för 99% av alla golfare. Detta är ingen hemlighet och därför koncentrerar OEM sig på det. Det vore tjänstefel att inte göra det.

Egon
Varför är inte tradionellt loft gångbart längre för ?
Vart står det skrivet någonstans att loftet inte har med siffran att göra ? Samt ta fram vikterna på ex rogue X huvudet J7 samt någon valfri konkurrents huvud för jämförelse.

Du kan få skriva spaltmeter med vad du vill men du har fortfarande inte kommit med någon ren fakta från någonstans.
Jag har presenterat video som enkelt visar att den personen slår J7 från ett märke lika långt som J5 från annat märke och dom två har samma loft. Jag har letat mer fakta om själva huvudet men Callaway väljer att inte visa något sådant. Har tyvärr ej tillgång till huvudet så jag kan väga det och mäta skillnaderna.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev:
Du kan få skriva spaltmeter med vad du vill men du har fortfarande inte kommit med någon ren fakta från någonstans.
Jag har presenterat video som enkelt visar att den personen slår J7 från ett märke lika långt som J5 från annat märke och dom två har samma loft.

Du får tycka vad du vill... och jag inser att det finns alldeles för mycket av folk som ”tror” inom golf.

Jag har sett många klipp på youtube med både tränare och dessa ”testare” som bara hävdar en massa strunt. De är säljare för sin egen tid i rampljuset och behöver särskilja sig.

Klipp:
”Slightly shorter shaft”
Ditt svar:
- 3cm ... gör ingen skillnad.

Sanning:
3cm gör en j-a massa på svinghastighet och svårighetsgraden ökar markant.

Förklaring:
Ett set från j5-j9 har skaftlängd standard 38-36”. Det är drygt 5cm.
Orsaken till att klubbor har olika loft i ett set är kanske inte svårt att förstå men det som möjliggör det hela är skaftlängden. Längre skaft ger högre svinghastighet och då kan man lofta ner och få ut samma bollbana/utgångsvinkel.

Ball speed:
Ditt klipp visar på ynka 2mph skillnad i snitt och korrelationen med swing speed visas inte. Hepp.. vad nu, längre skaft ger ju högre swing... och det ger högre ball speed.. eller!?
-Ja, Trackman säger att tour snitt visar en skillnad på 8mph mellan j5 och j7. Detta är i princip direkt relaterat till skaftlängd och då kan vi lägga till minst 2mph till för de extra 0.25” som han har på sin j5.
Skillnaden borde alltså vara 10mph till j5’s fördel och där faller testet rejält.
Möjligen är rouge bättre i sin kraftöverföring (dvs. ger mer ball speed/swing speed) men så här mycket är löjligt vilket, på sitt sätt, förklarar varför det undanhålls.

Nåja, en klubbmakare eller en normalt funtad fitter ser en sjuhelvetes massa fel i klippet och det är där massan’s och din okunskap kommer in i bilden igen. Ni tror på en person som har en agenda med sitt klipp och han gör allt för att föra fram sitt budskap.

Det enda klippet säger mig är att han definitivt inte drar nytta av det längre skaftet i sin j5 och borde därför se över sin bag.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev:Varför är inte tradionellt loft gångbart längre för ?
Vart står det skrivet någonstans att loftet inte har med siffran att göra ? Samt ta fram vikterna på ex rogue X huvudet J7 samt någon valfri konkurrents huvud för jämförelse.
1. Det beror på vilka decennium du hänvisar till.
80- framåt är loft ungefär 45-47 på pw.
Självklart har det med CoG att göra där en mb har högre och specas med högre loft.

2. Det står inte skriver nånstans... känner du att du har rätt då?

3. Jag säger def. inte att vikter inte skiljer på en j7 från en tillverkare till en annan. Vikt på huvudet står i direkt korrelation till skaftlängd och totalvikt.
Svårt att förklara för någon som inte har hela bilden klar... men fysiken tillåter vissa variationer som sedan kan diskuteras om de är bra eller ej.
Skaftlängd är en och vill du ändra den måste du anpassa vikten i någon form. Du kan t.ex inte rycka skaftet ur en j5 och peta i ditt j7 skaft. Det blir helknas.

Damer’s klubbor byggs kortare med lägre vikter. TM och ping brukar skala av vikt för att hålla de byggtekniska mått de vill få.

Egon
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Egon skrev: Svårt att förklara för någon som inte har hela bilden klar...
Du hänvisar ofta till andras okunskap men om du då vill lära oss något utan att kunna förklara det hur ska vi då kunna tro på dig?
Förklara så vi fattar, för just nu pekar du mer på att vi inte förstår och är trångsynta än att förklara.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Egon skrev:
stevvee skrev:
Du kan få skriva spaltmeter med vad du vill men du har fortfarande inte kommit med någon ren fakta från någonstans.
Jag har presenterat video som enkelt visar att den personen slår J7 från ett märke lika långt som J5 från annat märke och dom två har samma loft.

Du får tycka vad du vill... och jag inser att det finns alldeles för mycket av folk som ”tror” inom golf.

Jag har sett många klipp på youtube med både tränare och dessa ”testare” som bara hävdar en massa strunt. De är säljare för sin egen tid i rampljuset och behöver särskilja sig.

Klipp:
”Slightly shorter shaft”
Ditt svar:
- 3cm ... gör ingen skillnad.

Sanning:
3cm gör en j-a massa på svinghastighet och svårighetsgraden ökar markant.

Förklaring:
Ett set från j5-j9 har skaftlängd standard 38-36”. Det är drygt 5cm.
Orsaken till att klubbor har olika loft i ett set är kanske inte svårt att förstå men det som möjliggör det hela är skaftlängden. Längre skaft ger högre svinghastighet och då kan man lofta ner och få ut samma bollbana/utgångsvinkel.

Ball speed:
Ditt klipp visar på ynka 2mph skillnad i snitt och korrelationen med swing speed visas inte. Hepp.. vad nu, längre skaft ger ju högre swing... och det ger högre ball speed.. eller!?
-Ja, Trackman säger att tour snitt visar en skillnad på 8mph mellan j5 och j7. Detta är i princip direkt relaterat till skaftlängd och då kan vi lägga till minst 2mph till för de extra 0.25” som han har på sin j5.
Skillnaden borde alltså vara 10mph till j5’s fördel och där faller testet rejält.
Möjligen är rouge bättre i sin kraftöverföring (dvs. ger mer ball speed/swing speed) men så här mycket är löjligt vilket, på sitt sätt, förklarar varför det undanhålls.

Nåja, en klubbmakare eller en normalt funtad fitter ser en sjuhelvetes massa fel i klippet och det är där massan’s och din okunskap kommer in i bilden igen. Ni tror på en person som har en agenda med sitt klipp och han gör allt för att föra fram sitt budskap.

Det enda klippet säger mig är att han definitivt inte drar nytta av det längre skaftet i sin j5 och borde därför se över sin bag.

Egon

Jag vet på ett ungefär hur mycket jag tappar med att greppa ner 3 cm, inte direkt överdrivet och är väll även därför singel length har kommit in som en nyhet nu för att göra det enklare för exempelvis nya spelare att spela. Tappa lite i längd men inte överdrivet.

Ja att skillnaden inte är så stor är ju också rimligt med tanke på att dom har olika uppbyggnad utav huvuden, ena ger en himla smash som exempelvis enannantanke tog upp medans det andra huvudet är mer kontroll.

Att sedan prata om andra okunskap utan att själv ens komma med något direkt konkret blir bara fel. Vi jobbar inte så här, vi för diskussioner och har olika åsikter men jag anser inte att man behöver trycka ner andra personer för det.

Du vill ha hjälpen och tycker det är rimligt, inge fel att du tycker så.
Men jag kommer alltid tycka det är fel att sätta siffran 7 på en klubba med loft runt 27,28.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

StefanL skrev:
Egon skrev: Svårt att förklara för någon som inte har hela bilden klar...
Du hänvisar ofta till andras okunskap men om du då vill lära oss något utan att kunna förklara det hur ska vi då kunna tro på dig?
Förklara så vi fattar, för just nu pekar du mer på att vi inte förstår och är trångsynta än att förklara.
Inte trångsynta.. det har jag aldrig skrivit.

Nåväl.
Det är lätt för mig (numera) men jag vet hur svårt det var innan. Det finns mycket att ta hänsyn till.

En klubba kan liknas vid en hävarm. Ju längre skaftet blir desto mindre tyngd kan du ha i änden. Vikten på skaften är en parameter och constant weight (alla skaft väger lika trots olika längd) är det som fysiken utgår ifrån och det som varit vanligast. J8 är 0.5” längre än j9 osv. samt vikten sjunker 7g per ”siffra”.
På det hör sättet känns alla klubbor ”lika” att svinga.

Skaften som monteras är färdigkapade i den ände som ska in i huvudet och därigenom förutsätts att klubbhuvudet hare en viss förutbestämd vikt. Om inte, så blir inte flexet som det är tänkt (läs, mindre/mer vikt påverkar skaftets förmåga att böja sig).

Det finns variabler i vikt och längd som påverkar klubban: ca. 0.5” ger samma effekt som 25g skaftvikt eller 6g huvudvikt. Även greppets vikt är av betydelse för känslan men den på verkar inte flexet.

Så..det var det enkla och sen finns det en massa saker till som stepping, backweighting, svingvikt, bend profile, Moi... ja en j-a massa där det ibland är svårt att veta vad som gör vad samt vad som hänger ihop.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev:
Egon skrev:
stevvee skrev:
Du kan få skriva spaltmeter med vad du vill men du har fortfarande inte kommit med någon ren fakta från någonstans.
Jag har presenterat video som enkelt visar att den personen slår J7 från ett märke lika långt som J5 från annat märke och dom två har samma loft.

Du får tycka vad du vill... och jag inser att det finns alldeles för mycket av folk som ”tror” inom golf.

Jag har sett många klipp på youtube med både tränare och dessa ”testare” som bara hävdar en massa strunt. De är säljare för sin egen tid i rampljuset och behöver särskilja sig.

Klipp:
”Slightly shorter shaft”
Ditt svar:
- 3cm ... gör ingen skillnad.

Sanning:
3cm gör en j-a massa på svinghastighet och svårighetsgraden ökar markant.

Förklaring:
Ett set från j5-j9 har skaftlängd standard 38-36”. Det är drygt 5cm.
Orsaken till att klubbor har olika loft i ett set är kanske inte svårt att förstå men det som möjliggör det hela är skaftlängden. Längre skaft ger högre svinghastighet och då kan man lofta ner och få ut samma bollbana/utgångsvinkel.

Ball speed:
Ditt klipp visar på ynka 2mph skillnad i snitt och korrelationen med swing speed visas inte. Hepp.. vad nu, längre skaft ger ju högre swing... och det ger högre ball speed.. eller!?
-Ja, Trackman säger att tour snitt visar en skillnad på 8mph mellan j5 och j7. Detta är i princip direkt relaterat till skaftlängd och då kan vi lägga till minst 2mph till för de extra 0.25” som han har på sin j5.
Skillnaden borde alltså vara 10mph till j5’s fördel och där faller testet rejält.
Möjligen är rouge bättre i sin kraftöverföring (dvs. ger mer ball speed/swing speed) men så här mycket är löjligt vilket, på sitt sätt, förklarar varför det undanhålls.

Nåja, en klubbmakare eller en normalt funtad fitter ser en sjuhelvetes massa fel i klippet och det är där massan’s och din okunskap kommer in i bilden igen. Ni tror på en person som har en agenda med sitt klipp och han gör allt för att föra fram sitt budskap.

Det enda klippet säger mig är att han definitivt inte drar nytta av det längre skaftet i sin j5 och borde därför se över sin bag.

Egon

Jag vet på ett ungefär hur mycket jag tappar med att greppa ner 3 cm, inte direkt överdrivet och är väll även därför singel length har kommit in som en nyhet nu för att göra det enklare för exempelvis nya spelare att spela. Tappa lite i längd men inte överdrivet.

Ja att skillnaden inte är så stor är ju också rimligt med tanke på att dom har olika uppbyggnad utav huvuden, ena ger en himla smash som exempelvis enannantanke tog upp medans det andra huvudet är mer kontroll.

Att sedan prata om andra okunskap utan att själv ens komma med något direkt konkret blir bara fel. Vi jobbar inte så här, vi för diskussioner och har olika åsikter men jag anser inte att man behöver trycka ner andra personer för det.

Du vill ha hjälpen och tycker det är rimligt, inge fel att du tycker så.
Men jag kommer alltid tycka det är fel att sätta siffran 7 på en klubba med loft runt 27,28.
”Jag tycker så”!?
Ledsen, trodde det framgick att jag försökte förklara mer än att tycka något.

Du vill inte ens tänka dig att loft har väldigt lite med vad som gör en ”siffra”?
Fine, det är helt ok.
Jag tänker nog fortfarande rätta det som är fel och det ser ut som om det är en diger uppgift.
Vill du inte köpa det är det också fine.

Egon
Användarens profilbild
Azalea
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 mar 2018, 23:41

Egon skrev:
Enannantanke skrev:Egon, tycker du att Rogue X är en "rimlig" utveckling av klubbor? Dvs, vad är det för poäng att hålla på med strongloftning till den grad att inte ens de riktigt snabbsvingande får rätt launch etc? Sen tycker jag nog de riktar klubborna mot kategorin som vill ha mer längd, inte mer kontroll, dvs knappast kategorin duktig/proffs som annars kanske tweakar som du säger.

Jag förstår hela poängen med att man kan stronglofta och off-setta den lägre spinnen med högre launch och brantare landningsvinkel, men nu har man väl nått en kritisk punkt?

38/24 är inte längre något som tillverkarna verkar tycka har nån vikt.
I en sansad diskussion tycker vi nog rätt lika.
Rouge och tom. Hawkeye, på sin tid, är/var att skjuta lite över målet.

Jag tycker att tekniken är intressant och att det är betydligt bättre så här än när t.ex Cobra ll kom ut och riktade sig till medelgolfare. Sanningen var tvärtom mot syftet dvs. både Moi och CoG var totalt fel och där stod folk och undrade varför det gick så illa.
Det här var iofs en bisak men min tanke är att det som sägs/ser ut att vara lättspelat, bör också vara det.

Det som man också bör veta är att loft upp/ner är en fitting-fråga. På Dormy m.fl får man ingen ”riktig” fitting och väldigt få vet att t.ex Titleist erbjuder anpassning av loft mm. redan i beställningsfasen. Det är klart som korvspad att om bladen man vill ha går för lågt och spinner för lite så vill man veta att 2grader upp skulle ge betydligt bättre värden. Att det även inte kostar extra (eller åtm. inte mycket) är också en information som inte går fram.

Summa summarum: Tekniken är lätt att förstå och loftet är inte heligare än andra optimeringsmöjligheter. Tänk om gemene man visste/förstod detta innan de klagade.

Jag ser det som så att om en klubba funkar med så lågt loft, i original spec, har den stora möjligheter att funka för de som svingar väldigt långsamt om man anpassar den korrekt.

Egon

Mycket påståenden i denna tråden. Speciellt från dig. Kan du backa upp dessa påståenden?

Varför gör inte Dormy riktigt fittings?

Vad menar du med erbjuder anpassning av loft redan i beställningsfasen? Det gör alla stora tillverkare?

(Dessutom ändrar inte Titleist loft/lie mer än 2 grader så om man vill ha 2 grader upright och 1 grad strongloftade järn bygger inte Titleist det. Så har det varit tidigare år i alla fall.)

Om bladen går får lågt och spinner för lite så skulle inte 2 upright påverka det till det positiva och ge bättre värden som du påstår. Går den får lågt och spinner lite så träffar man garanterat bollen där den bör träffa. Speciellt en bladklubba som du skriver. Värdena hade ju blivit sämre om man inte gjort det så hur lievinkeln skulle göra det bättre är obegripligt. Det är ju snarare om värdena varit med hög spinn och dålig spridning lievinkeln är bra att titta på...

Ganska dåligt exempel av dig med för jag kan lova dig att inte många golfare på jordklotet slår en bladklubba med för låg launch och lite spinn i standard utförande. För bladklubbor är byggda för att gå högre och med mer spinn. Det är isåfall om personen är positiv upp på bollen i attack angle och lyckas launcha den lågt, något som nog är fysiskt omöjligt...

Kostar extra? Vad jag vet är det ingen som tar extra betalt för loft/lie ändring vid beställning, oavsett tillverkare eller återförsäljare.

"Summa summarum: Tekniken är lätt att förstå och loftet är inte heligare än andra optimeringsmöjligheter. Tänk om gemene man visste/förstod detta innan de klagade"

Håller jag inte med om, för 99% av alla golfare förstår inte tekniken. Många tror dom förstår den för dom har sett några YouTube klipp eller läst en artikel på internet.

Finns nog ingen bransch där så många tycker så mycket om saker dom faktiskt inte har någon större kunskap kring.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Vet inte riktigt vad jag ska svara på här..?
Om jag skriver vad som är sant blir du ju ledsen och går till motattack.

Nåja, vi kan väl klara upp lite felaktigheter.
Ja, OEM erbjuder anpassningar men vad jag skrev handlade mer om att få/kunna/bli anvisad att testa detta.

Loft ger direkt påverkan på spinn.
1grad = ca. 250rpm vid 100mph
Så.. om man t.ex får ut 5500rpm med sin j6 hamnar man på ”bättre” 6000rpm om man loftar upp 2grader.

Några erbjuder även soft-/hard-step.
Bara 1x tror jag det begränsar det till, så det är bara man ligger lite högt/lågt (i bollbana eller dyn.loft) eller tycker att det flex som borde passa känns lite styvt/mjukt.

Dormy m.fl som har ”fitting” är en guide till att välja mellan olika modeller av skaft och huvud. Anpassningen utöver det handlar om längd, lie och grepptjocklek. Det här funkar säkert jättebra men det är inte en ”riktig” custum fitting värdig en klubbmakare.

Det som inte tas upp är din förmåga att svinga klubban och en anpassning av klubbans Moi (läs, hela klubban... inte huvudet). Genom att göra en slope på svingvikt/flex/tot.vikt med någon form av tanke bakom kan man göra setet mer spelbart.
Visserligen finns skaft modell Amt eller flighted men de ligger på fasta värden. En person kan behöva en slope på D4-D0 men med nästan fullvikt på D0 och kanske bara lite mer loft på de längre järnen.
Även om hyggligt rak svingvikt är gammal OEM-standard så gör klubbmakare världen över knappast ett enda set med rak svingvikt längre.

Vad har vi mer... jo, Attack angle (AoA).
Där har Trackman hittat på nåt de kallar spinloft. Denna blir praktiskt sett alltid strax under launch angle och visar mer hur du/skaftet ”presenterar” loftet vid impact. Det är bara att verifiera skaftet, se om det kan justeras med stepping och/eller loft. Självklart får man avväga om spinn och launch harmoniserar. Gör den inte det är troligtvis ett annat val av klubbhuvud att rek:a.

Egon
Användarens profilbild
Azalea
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 mar 2018, 23:41

Egon skrev:Vet inte riktigt vad jag ska svara på här..?
Om jag skriver vad som är sant blir du ju ledsen och går till motattack.

Nåja, vi kan väl klara upp lite felaktigheter.
Ja, OEM erbjuder anpassningar men vad jag skrev handlade mer om att få/kunna/bli anvisad att testa detta.

Loft ger direkt påverkan på spinn.
1grad = ca. 250rpm vid 100mph
Så.. om man t.ex får ut 5500rpm med sin j6 hamnar man på ”bättre” 6000rpm om man loftar upp 2grader.

Några erbjuder även soft-/hard-step.
Bara 1x tror jag det begränsar det till, så det är bara man ligger lite högt/lågt (i bollbana eller dyn.loft) eller tycker att det flex som borde passa känns lite styvt/mjukt.

Dormy m.fl som har ”fitting” är en guide till att välja mellan olika modeller av skaft och huvud. Anpassningen utöver det handlar om längd, lie och grepptjocklek. Det här funkar säkert jättebra men det är inte en ”riktig” custum fitting värdig en klubbmakare.

Det som inte tas upp är din förmåga att svinga klubban och en anpassning av klubbans Moi (läs, hela klubban... inte huvudet). Genom att göra en slope på svingvikt/flex/tot.vikt med någon form av tanke bakom kan man göra setet mer spelbart.
Visserligen finns skaft modell Amt eller flighted men de ligger på fasta värden. En person kan behöva en slope på D4-D0 men med nästan fullvikt på D0 och kanske bara lite mer loft på de längre järnen.
Även om hyggligt rak svingvikt är gammal OEM-standard så gör klubbmakare världen över knappast ett enda set med rak svingvikt längre.

Vad har vi mer... jo, Attack angle (AoA).
Där har Trackman hittat på nåt de kallar spinloft. Denna blir praktiskt sett alltid strax under launch angle och visar mer hur du/skaftet ”presenterar” loftet vid impact. Det är bara att verifiera skaftet, se om det kan justeras med stepping och/eller loft. Självklart får man avväga om spinn och launch harmoniserar. Gör den inte det är troligtvis ett annat val av klubbhuvud att rek:a.

Egon
Jag tar det som att det är mitt inlägg du svarade på? Även fast du inte citerade.

Först och främst, ledsen och går till motattack? Jag frågade dig om du kunde backa upp dom påståenden du postat. Är det att vara ledsen och gå till motattack? Om du postar åsikter och påståenden måste du ju räkna med att någon/några ifrågasätter det...

Du säger att det du skriver är sant. Med en sådan uppfattning om sig själv och sina åsikter känns det ganska menlöst att jag eller någon annan ens diskuterar med dig här i tråden då du uppenbarligen har en sådan hög tro på dig själv och dina åsikter, att oavsett vad för argument osv som skrivs så kommer du inte ta till det ändå.

Man får ju lätt uppfattning om att du läst saker på nätet och sedan bestämt dig att det du läst är fakta utan att sett det i praktiken eller själv byggt klubbor, gjort custom fittings eller varit på utbildningar inom ämnet.
Skriv svar