Strongloftade järn

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev:https://youtu.be/tAzu_SjAAAM

Intressant video om just detta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Första inlägget.. går ut hårt. :shock:

Pinsamt, skriver nån tidigare i tråden, och det stämmer även in här.
”Slightly longer shaft” .. my ass! Det handlar om 1.25” kortare klubba. Vilken dispersion har ni med en j9 vs en j7 i era set. Är precisionen likvärdig?
Nej, naturligtvis inte och däri ligger förtjänsten framförallt för spelare med låg svinghastighet.

Alltså, Testet i länken undanhåller vissa enormt avgörande fakta och samtidigt vet testaren att skillnaden blir större ju saktare du svingar.

Btw.
Internet är en källa för miss-information om man inte har kunskap att värdera det som sägs.

Egon
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Egon skrev:
stevvee skrev:https://youtu.be/tAzu_SjAAAM

Intressant video om just detta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Första inlägget.. går ut hårt. :shock:

Pinsamt, skriver nån tidigare i tråden, och det stämmer även in här.
”Slightly longer shaft” .. my ass! Det handlar om 1.25” kortare klubba. Vilken dispersion har ni med en j9 vs en j7 i era set. Är precisionen likvärdig?
Nej, naturligtvis inte och däri ligger förtjänsten framförallt för spelare med låg svinghastighet.

Alltså, Testet i länken undanhåller vissa enormt avgörande fakta och samtidigt vet testaren att skillnaden blir större ju saktare du svingar.

Btw.
Internet är en källa för miss-information om man inte har kunskap att värdera det som sägs.

Egon
ja allt är ju relativt, det handlar om 3 cm, prova att greppa ner din klubba 3 cm och se hur stor skillnad det blir. Du kommer märka att det inte är så stor skillnad.

Oavsett om du har låg sving eller hög sving så kommer man inte ifrån att ex Rouge X och andra klubbor som är strongloftade bara helt enkelt är felmärkta, en J7 är märkt J5 istället.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev:
Egon skrev: Första inlägget.. går ut hårt. :shock:

Pinsamt, skriver nån tidigare i tråden, och det stämmer även in här.
”Slightly longer shaft” .. my ass! Det handlar om 1.25” kortare klubba. Vilken dispersion har ni med en j9 vs en j7 i era set. Är precisionen likvärdig?
Nej, naturligtvis inte och däri ligger förtjänsten framförallt för spelare med låg svinghastighet.

Alltså, Testet i länken undanhåller vissa enormt avgörande fakta och samtidigt vet testaren att skillnaden blir större ju saktare du svingar.

Btw.
Internet är en källa för miss-information om man inte har kunskap att värdera det som sägs.

Egon
ja allt är ju relativt, det handlar om 3 cm, prova att greppa ner din klubba 3 cm och se hur stor skillnad det blir. Du kommer märka att det inte är så stor skillnad.

Oavsett om du har låg sving eller hög sving så kommer man inte ifrån att ex Rouge X och andra klubbor som är strongloftade bara helt enkelt är felmärkta, en J7 är märkt J5 istället.
Det var väl typ det här motståndet jag väntade mig.
Det blir ju lite så här när tyckande och åsikter är så vitt skilda från fakta. Man kan tycka att en viss kunskap om klubbor, varesig det gäller nya eller gamla, kan vara på sin plats innan man uttalar sig så självsäkert!?
Läs vidare så kanske du lär dig nåt eller hittar mer att klaga på.

Klubbor designas olika och loftet är i rimlig mån satt till klubbans egenskaper. Då pratar vi främst den bollbana/l-a som designen medger vid en viss svinghastighet.
Proffsen har alltid tweakat sina loft för att hålla ner spinn och bollbana ... och det som har hänt denna sidan 10-talet är att klubbdesignen kommit ifatt lite och kan stå för sina lägre loft även tekniskt sett.

För att få till ett rimligt slag och skapa en bollbana som inte är svårspelad så krävs det alltså en viss svinghastighet/Launch-angle. Kan man erhålla den med ett lägre loft så vinner man längd iom att spinnen går ner.
Märk väl att spinn står i direkt korrelation till loft och om bollbanan blir för låg, kräver den mer spinn och då vinner man inget på nedloftningen.

Skaftlängden är även den viktig. 38-24 är fortfarande ett begrepp avs. järnklubbor som håller än idag. Längre än 38” och lägre än 24 grader är i princip onödvändigt svårt för en spelare. Minsta lilla man kan göra för att erbjuda kortare skaftlängd och bibehållen längd/bollbana är av godo för spelaren.

Extrema ex. på när skaftlängd och strongloft går för långt är Bryson och hans långa järn. Inte ens han når så hög svinghastighet att han kan ”hålla” green när skaften blir för korta och loften blir för låga.

Den teknik som jag beskriver här backas upp av trackman. Konstigt vore det väl annars då OEM nyttjar lm’s i sin utveckling.

Egon
Användarens profilbild
Azalea
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 mar 2018, 23:41

Tobiaskarlsson skrev:Mycket bra diskusion!!

Detta är ju varumärkenas knep att få kunder att köpa nya klubbor..
"du slår längre!"

Fram med ett reglemente..!

Skulle inte säga att detta är hela sanningen. Detta har blivit en vanlig uppfattning, som man kan se i denna tråden.

När man har ett väldigt lågt CoG (center of gravity) i en klubba som dessa lättspelade klubbor som t ex Rouge X m fl har så är dom illa tvungna att strong lofta dom. Annars hade bollflykten blivit väldigt hög med mycket spinn.

Precis som varför bladklubbor med högre CoG har svaga loft. Hade dom varit loftade väldigt lågt hade launch osv blivit väldigt väldigt låg och ospelbar.

Sen är det klart att tillverkare sätter ett lägre loft OCKSÅ för att det ger lite mer längd då spinn går ner då dom flesta amatörer har problem med för mycket spinn. Men det har även en rätt stor anledning i att man bygger klubbor som man gör för att få dom lättspelade.

Om man ska dra ett steg längre är det ju mycket supply and demand. Golfare skriker efter lättspelade klubbor, som går långt och hjälper dom med deras missar. När tillverkarna bygger sådana klubbor så gnälls det en del om att dom "luras" t ex.

Man kan inte ändra fysik och dess regler, men kan man tänja på den...
Senast redigerad av Azalea den 01 apr 2018, 00:09, redigerad totalt 1 gånger.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Egon skrev:
stevvee skrev:
Egon skrev: Första inlägget.. går ut hårt. :shock:

Pinsamt, skriver nån tidigare i tråden, och det stämmer även in här.
”Slightly longer shaft” .. my ass! Det handlar om 1.25” kortare klubba. Vilken dispersion har ni med en j9 vs en j7 i era set. Är precisionen likvärdig?
Nej, naturligtvis inte och däri ligger förtjänsten framförallt för spelare med låg svinghastighet.

Alltså, Testet i länken undanhåller vissa enormt avgörande fakta och samtidigt vet testaren att skillnaden blir större ju saktare du svingar.

Btw.
Internet är en källa för miss-information om man inte har kunskap att värdera det som sägs.

Egon
ja allt är ju relativt, det handlar om 3 cm, prova att greppa ner din klubba 3 cm och se hur stor skillnad det blir. Du kommer märka att det inte är så stor skillnad.

Oavsett om du har låg sving eller hög sving så kommer man inte ifrån att ex Rouge X och andra klubbor som är strongloftade bara helt enkelt är felmärkta, en J7 är märkt J5 istället.
Det var väl typ det här motståndet jag väntade mig.
Det blir ju lite så här när tyckande och åsikter är så vitt skilda från fakta. Man kan tycka att en viss kunskap om klubbor, varesig det gäller nya eller gamla, kan vara på sin plats innan man uttalar sig så självsäkert!?
Läs vidare så kanske du lär dig nåt eller hittar mer att klaga på.

Klubbor designas olika och loftet är i rimlig mån satt till klubbans egenskaper. Då pratar vi främst den bollbana/l-a som designen medger vid en viss svinghastighet.
Proffsen har alltid tweakat sina loft för att hålla ner spinn och bollbana ... och det som har hänt denna sidan 10-talet är att klubbdesignen kommit ifatt lite och kan stå för sina lägre loft även tekniskt sett.

För att få till ett rimligt slag och skapa en bollbana som inte är svårspelad så krävs det alltså en viss svinghastighet/Launch-angle. Kan man erhålla den med ett lägre loft så vinner man längd iom att spinnen går ner.
Märk väl att spinn står i direkt korrelation till loft och om bollbanan blir för låg, kräver den mer spinn och då vinner man inget på nedloftningen.

Skaftlängden är även den viktig. 38-24 är fortfarande ett begrepp avs. järnklubbor som håller än idag. Längre än 38” och lägre än 24 grader är i princip onödvändigt svårt för en spelare. Minsta lilla man kan göra för att erbjuda kortare skaftlängd och bibehållen längd/bollbana är av godo för spelaren.

Extrema ex. på när skaftlängd och strongloft går för långt är Bryson och hans långa järn. Inte ens han når så hög svinghastighet att han kan ”hålla” green när skaften blir för korta och loften blir för låga.

Den teknik som jag beskriver här backas upp av trackman. Konstigt vore det väl annars då OEM nyttjar lm’s i sin utveckling.

Egon

Fast jag förstår inte riktigt din sak med åsikt kontra fakta, Finns ju flera flera tester om detta att det egentligen inte skiljer så mycket mellan ex en "riktig" J5 och en "J7".

Förstår liksom inte grejen med att man vill lura spelaren att tro den slår en J7 si och så långt när den personen i själva verket slår en J5.
Tänk vad fel när denne person gör tester på nätet och allt annat om "hur långt slår du din J7" eller kommer till en Custom fitting och personen får prova traditionellt loft och slår mycket kortare än tidigare. Och kanske vägrar inse det här med loft att det skiljer för på hans klubba står det faktiskt 7.

Sen får klubbtillverkarna tweaka loft inga problem, men när det skiljer 8 grader från traditionellt loft kanske det börjar bli lite väl löjligt.
Längden är inte allt och det behöver golfarna förstå.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Egon, tycker du att Rogue X är en "rimlig" utveckling av klubbor? Dvs, vad är det för poäng att hålla på med strongloftning till den grad att inte ens de riktigt snabbsvingande får rätt launch etc? Sen tycker jag nog de riktar klubborna mot kategorin som vill ha mer längd, inte mer kontroll, dvs knappast kategorin duktig/proffs som annars kanske tweakar som du säger.

Jag förstår hela poängen med att man kan stronglofta och off-setta den lägre spinnen med högre launch och brantare landningsvinkel, men nu har man väl nått en kritisk punkt?

38/24 är inte längre något som tillverkarna verkar tycka har nån vikt.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Enannantanke skrev:Egon, tycker du att Rogue X är en "rimlig" utveckling av klubbor? Dvs, vad är det för poäng att hålla på med strongloftning till den grad att inte ens de riktigt snabbsvingande får rätt launch etc? Sen tycker jag nog de riktar klubborna mot kategorin som vill ha mer längd, inte mer kontroll, dvs knappast kategorin duktig/proffs som annars kanske tweakar som du säger.

Jag förstår hela poängen med att man kan stronglofta och off-setta den lägre spinnen med högre launch och brantare landningsvinkel, men nu har man väl nått en kritisk punkt?

38/24 är inte längre något som tillverkarna verkar tycka har nån vikt.
I en sansad diskussion tycker vi nog rätt lika.
Rouge och tom. Hawkeye, på sin tid, är/var att skjuta lite över målet.

Jag tycker att tekniken är intressant och att det är betydligt bättre så här än när t.ex Cobra ll kom ut och riktade sig till medelgolfare. Sanningen var tvärtom mot syftet dvs. både Moi och CoG var totalt fel och där stod folk och undrade varför det gick så illa.
Det här var iofs en bisak men min tanke är att det som sägs/ser ut att vara lättspelat, bör också vara det.

Det som man också bör veta är att loft upp/ner är en fitting-fråga. På Dormy m.fl får man ingen ”riktig” fitting och väldigt få vet att t.ex Titleist erbjuder anpassning av loft mm. redan i beställningsfasen. Det är klart som korvspad att om bladen man vill ha går för lågt och spinner för lite så vill man veta att 2grader upp skulle ge betydligt bättre värden. Att det även inte kostar extra (eller åtm. inte mycket) är också en information som inte går fram.

Summa summarum: Tekniken är lätt att förstå och loftet är inte heligare än andra optimeringsmöjligheter. Tänk om gemene man visste/förstod detta innan de klagade.

Jag ser det som så att om en klubba funkar med så lågt loft, i original spec, har den stora möjligheter att funka för de som svingar väldigt långsamt om man anpassar den korrekt.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev:
Fast jag förstår inte riktigt din sak med åsikt kontra fakta, Finns ju flera flera tester om detta att det egentligen inte skiljer så mycket mellan ex en "riktig" J5 och en "J7".

Förstår liksom inte grejen med att man vill lura spelaren att tro den slår en J7 si och så långt när den personen i själva verket slår en J5.
Tänk vad fel när denne person gör tester på nätet och allt annat om "hur långt slår du din J7" eller kommer till en Custom fitting och personen får prova traditionellt loft och slår mycket kortare än tidigare. Och kanske vägrar inse det här med loft att det skiljer för på hans klubba står det faktiskt 7.

Sen får klubbtillverkarna tweaka loft inga problem, men när det skiljer 8 grader från traditionellt loft kanske det börjar bli lite väl löjligt.
Längden är inte allt och det behöver golfarna förstå.
Du bevisar min poäng här.
Traditionellt loft är inte gångbart med annat än klassiska designer.
Tiger skulle aldrig kunna spela en modern pw med låg CoG och ha 49’ loft på den.
(När Tiger hade 49’ så hade Mickelson 43-44 på sin pw).

Till hela saken hör att man bör veta vad som skapar en bollbana, hur klubbor byggs med olika parametrar samt hur en konstruktion av bladet kan påverka.
Det som kan nämnas ytterligare är att loft har väldigt lite med siffran på huvudet att göra. Siffran säger att skaftet är inom en viss längd och huvudet väger så mycket i original.
Ett j7-huvud väger alltså ungefär lika mycket oavsett set och skillnaden till j5 är 14gram.
”Felmärkning” blir därmed ett komiskt uttalande och det grundar sig i ren okunskap.

Jag kan säkert skriva spaltmeter om launch-angle vs CoG/VCoG vs spinn vs loft vs skaftlängd osv. utan att du för den skull blir nåt klokare. Grejen är att teknologin gått framåt och att alla klubbans parametrar idag något som det tas stor hänsyn till.
Förr fick proffsen mixtra själva och kapa, fila, blya lite som de själv ville. Idag fixar deras märke allt och det finns oändliga möjligheter. Dessa har naturligtvis nyttjats till max i konsumtions kat. och därför ser vi den här utvecklingen.

Att slå längre med mindre insatt energi och med bibehållen precision är nr1 för 99% av alla golfare. Detta är ingen hemlighet och därför koncentrerar OEM sig på det. Det vore tjänstefel att inte göra det.

Egon
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Egon skrev:
Enannantanke skrev:Egon, tycker du att Rogue X är en "rimlig" utveckling av klubbor? Dvs, vad är det för poäng att hålla på med strongloftning till den grad att inte ens de riktigt snabbsvingande får rätt launch etc? Sen tycker jag nog de riktar klubborna mot kategorin som vill ha mer längd, inte mer kontroll, dvs knappast kategorin duktig/proffs som annars kanske tweakar som du säger.

Jag förstår hela poängen med att man kan stronglofta och off-setta den lägre spinnen med högre launch och brantare landningsvinkel, men nu har man väl nått en kritisk punkt?

38/24 är inte längre något som tillverkarna verkar tycka har nån vikt.
I en sansad diskussion tycker vi nog rätt lika.
Rouge och tom. Hawkeye, på sin tid, är/var att skjuta lite över målet.

Jag tycker att tekniken är intressant och att det är betydligt bättre så här än när t.ex Cobra ll kom ut och riktade sig till medelgolfare. Sanningen var tvärtom mot syftet dvs. både Moi och CoG var totalt fel och där stod folk och undrade varför det gick så illa.
Det här var iofs en bisak men min tanke är att det som sägs/ser ut att vara lättspelat, bör också vara det.

Det som man också bör veta är att loft upp/ner är en fitting-fråga. På Dormy m.fl får man ingen ”riktig” fitting och väldigt få vet att t.ex Titleist erbjuder anpassning av loft mm. redan i beställningsfasen. Det är klart som korvspad att om bladen man vill ha går för lågt och spinner för lite så vill man veta att 2grader upp skulle ge betydligt bättre värden. Att det även inte kostar extra (eller åtm. inte mycket) är också en information som inte går fram.

Summa summarum: Tekniken är lätt att förstå och loftet är inte heligare än andra optimeringsmöjligheter. Tänk om gemene man visste/förstod detta innan de klagade.

Jag ser det som så att om en klubba funkar med så lågt loft, i original spec, har den stora möjligheter att funka för de som svingar väldigt långsamt om man anpassar den korrekt.

Egon
Inga invändningar här.

Intressant det där med att siffran på sulan snarare är en beskrivning av längd och vikt än loft. Det öppnar ögonen får jag nog säga.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Enannantanke skrev:
Inga invändningar här.

Intressant det där med att siffran på sulan snarare är en beskrivning av längd och vikt än loft. Det öppnar ögonen får jag nog säga.

Ett set består av klubbhuvud med olika vikt och olika skaftlängd. Sätter man ett j7 skaft i ett j5 huvud stämmer inte flexet på skaftet längre och klubban blir i princip ospelbar pga. helt fel balans.

Det går naturligtvis att göra klubbhuvud med en andra vikter men då lofthysteri-mobben’s argument bygger på tradition faller det ganska platt. ;)

Egon
Skriv svar