Strongloftade järn

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Blir i längden bara extremt pinsamt, sen undrar folk varför deras wedgar inte stämmer överens med pitchen.. nä för din pitch är loftad som en järn-8 8-)

Det här skapar ju också enorma problem för tränare/säljare som jobbar med CF när dom mindre kunniga golfarna kommer och påpekar att dom minsann slår xx meter längre med Callaway Rogue X eller TM när dom etc försöker sälja ett annat märke som inte strongloftar sina klubbor. Visst lätt att förklara, men att ständigt behöva påpeka och visa detta..
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:Loften är ju inte problemet oftast utan längden på klubban och personens förmåga att anpassa sig
Så om jag gav dig en J9 och en J2 med samma skaftlängd skulle du slå dem lika bra? ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Paradispetter skrev:Blir i längden bara extremt pinsamt, sen undrar folk varför deras wedgar inte stämmer överens med pitchen.. nä för din pitch är loftad som en järn-8 8-)

Det här skapar ju också enorma problem för tränare/säljare som jobbar med CF när dom mindre kunniga golfarna kommer och påpekar att dom minsann slår xx meter längre med Callaway Rogue X eller TM när dom etc försöker sälja ett annat märke som inte strongloftar sina klubbor. Visst lätt att förklara, men att ständigt behöva påpeka och visa detta..
Påminner lite om hetsen kring watt i "stereobranschen" på 70- och 80-talet. Med marknadsförning fick man kunderna att tro att 1000 watt alltid var bättre än 100 Watt.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
stevvee skrev:Loften är ju inte problemet oftast utan längden på klubban och personens förmåga att anpassa sig
Så om jag gav dig en J9 och en J2 med samma skaftlängd skulle du slå dem lika bra? ;)
Om skaftet är i längd med J7 så ja alla dagar i veckan. Bollträffen har väll egentligen aldrig påverkats utav loftet va ?
Sen kanske jag känner mig så säker i detta då jag är en bra järnspelare som ex inte kan slå en hybrid bra men en J3 utan problem.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

stevvee skrev:
Sandstream skrev:
stevvee skrev:Loften är ju inte problemet oftast utan längden på klubban och personens förmåga att anpassa sig
Så om jag gav dig en J9 och en J2 med samma skaftlängd skulle du slå dem lika bra? ;)
Om skaftet är i längd med J7 så ja alla dagar i veckan. Bollträffen har väll egentligen aldrig påverkats utav loftet va ?
Sen kanske jag känner mig så säker i detta då jag är en bra järnspelare som ex inte kan slå en hybrid bra men en J3 utan problem.
Fast ju lägre loft desto högre potentiell kraftöverföring. Så en J9 kan man slå lite mindre bra och ändå få ett bra resultat medan en lite mindre bra slagen J3 rimligen ger ett sämre resultat kontra J9 med samma träffbild. Dvs större diff i längd och riktning procentuellt om man kan säga så?

Snart kommer väl J10, J11 etc att komma (tillbaka)?

Förövrigt har jag köpt mig lite distans i år, min J7 är 3,25° starkare än den förra med sina 31°... Kommer ändå inte slå längst :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Enannantanke skrev:
stevvee skrev:
Sandstream skrev:Så om jag gav dig en J9 och en J2 med samma skaftlängd skulle du slå dem lika bra? ;)
Om skaftet är i längd med J7 så ja alla dagar i veckan. Bollträffen har väll egentligen aldrig påverkats utav loftet va ?
Sen kanske jag känner mig så säker i detta då jag är en bra järnspelare som ex inte kan slå en hybrid bra men en J3 utan problem.
Fast ju lägre loft desto högre potentiell kraftöverföring. Så en J9 kan man slå lite mindre bra och ändå få ett bra resultat medan en lite mindre bra slagen J3 rimligen ger ett sämre resultat kontra J9 med samma träffbild. Dvs större diff i längd och riktning procentuellt om man kan säga så?

Snart kommer väl J10, J11 etc att komma (tillbaka)?

Förövrigt har jag köpt mig lite distans i år, min J7 är 3,25° starkare än den förra med sina 31°... Kommer ändå inte slå längst :)
Jag hör vad du säger men vet inte om jag är med på samma bana. För samtidigt borde all tillverkare isåfall vara rädda att ex minska loften för mycket som ex 8 grader på en J7

Det är kanske dit vi är påväg. Skumt att peta i ett sett J5-J10

Är skaftet längre på J7 än tidigare eller samma ? Tänkte vilken längd Singel Length ”utgår” ifrån


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Mja men det görs ju framsteg på fronten kring hur förlåtande man kan göra klubbor. Med det sagt så är det inte tillverkarens främsta intresse att spelaren blir mer konsekvent så länge klubbfan skickar bollen längre då och då, och då kan man sänka loft och öka klubblängd tills folk tröttnar. Jag gissar på att det är nu :).

Mina single length är marginellt längre än min forna J7. S56 är 36,75 standard och Sterling 37,0. Sen är de både förlängda 0,5".
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

https://youtu.be/tAzu_SjAAAM

Intressant video om just detta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

stevvee skrev:https://youtu.be/tAzu_SjAAAM

Intressant video om just detta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja det blev ju tydligt att det bara är en J5a med tokig märkning. Helt meningslöst.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Enannantanke skrev:
stevvee skrev:https://youtu.be/tAzu_SjAAAM

Intressant video om just detta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja det blev ju tydligt att det bara är en J5a med tokig märkning. Helt meningslöst.

Exakt! och en annan sak som slåg mig, det här med Flightscope mevo lär inte heller fungera så bra på dessa järn då den är väldigt beroende utav att välja rätt klubba innan du slår för att leverera värden.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar