Ska jag byta upp mig?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
ErikWE
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 okt 2017, 21:27

Har spelat två säsonger på ett begagnat Callaway X-18 järnset (från ca 2005?) och med dessa spelat ner mig från 36 till 11.5 i hcp. Funderar nu på att greppa om dessa då greppen är riktigt trötta, men det slår mig nu att det kanske är bättre att "passa på" att köpa helt nya klubbor istället?

Det jag funderar över är:
1. Hur mycket kommer nya klubbor hjälpa mig att få till bättre spel? Är det värt eller ska jag istället satsa på nya grepp? Skall nämnas att jag är väldigt noga med rengöring efter spel, så klubborna är i fint skick för att ändå varit med så pass länge.
2. Om jag ska byta upp mig, vilken är bästa vägen? Boka tid för utprovning på Dormy? Gå till en lokal pro för custom-fitting? Några tips i Uppsala/Stockholms-området?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikWE skrev:Har spelat två säsonger på ett begagnat Callaway X-18 järnset (från ca 2005?) och med dessa spelat ner mig från 36 till 11.5 i hcp. Funderar nu på att greppa om dessa då greppen är riktigt trötta, men det slår mig nu att det kanske är bättre att "passa på" att köpa helt nya klubbor istället?

Det jag funderar över är:
1. Hur mycket kommer nya klubbor hjälpa mig att få till bättre spel? Är det värt eller ska jag istället satsa på nya grepp? Skall nämnas att jag är väldigt noga med rengöring efter spel, så klubborna är i fint skick för att ändå varit med så pass länge.
2. Om jag ska byta upp mig, vilken är bästa vägen? Boka tid för utprovning på Dormy? Gå till en lokal pro för custom-fitting? Några tips i Uppsala/Stockholms-området?
Åk till Dormy eller valfri shop och be om att få prova lite modeller först och främst. Därefter kan du avgöra om du vill köpa nytt eller behålla de gamla. Hur mycket det kommer göra på ditt spel är omöjligt att säga. Troligtvis blir det en positiv effekt men vad den är i resultat räknat kan vi bara gissa på.

Prova, känn efter och besluta därefter. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Egentligen är det omöjligt att svara på din fråga då vi inte har en susning om hur de funkar för dig.

Med det sagt...
X-18 och inte minst X-18 pro är bland de mest användbara modellerna för en stor kat. spelare.
Finns ingen anledning att byta om din bollbana och dina längder är normala.

Egon
ErikWE
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 okt 2017, 21:27

Tack för era svar! Ska åka och klämma lite så får vi se vad det blir. Lutar lite åt att jag behåller järnen åtminstone denna säsongen ut :D
Skriv svar