Greppstorlek

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Stinker
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 mar 2018, 20:22

Någon annan som tänkt på att greppen blir tjockare på tjockare skaft?

I alla fall för mig då greppet inte bara töjs ut på insidan men också på utsidan, grooet blir altså tjockare, någon som känner av samma sak?

T ex är greppet på min spon tjockare än på mina wedgar,(med exakt samma modell av grepp? skiljer ju extremt lite men jag känner skillnaden i handem i allfall'

Tänker ni på detta/gör ni något åt det?
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Det handlar om storleken på greppet och skaftet, om skaftets ände är .600 men greppet är .580 som blir greppet större då det tänjer ut. Det du kan göra med vissa grepp när du (om du?) installerar de är att stretcha ut de på längden lite extra men inte helt lätt att få resultat alltid. Alternativt om du har extra lager tejp så drar du av ett lager om skaftet har större diameter än greppet.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Grafit brukar vara 0.610” och ett Dynamic Gold har 0.600”. Skillnad 0,254mm i diameter och inget man ”borde” märka.

Trots den minimala skillnaden är du långt ifrån ensam att fundera över det här. Proffs är/har alltid varit petiga och därför finns det knep.
”Stretch down” är det vedertagna när greppen blir för tjocka.
Tänk på att det finns 0.580 och 0.600 grepp. 0.580 bygger mer än 0.600 (läs, grövre gods i 0.580 för att kompensera den mindre diametern de är avsedda för.

https://www.golfworks.com/images/art/GripSizing2.pdf

Egon
Skriv svar