Slänga in en 48 graders wedge

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Svängde förbi den lokala golfbutiken igår. Plockade med mig denna skönhet hem.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

svingit skrev:Svängde förbi den lokala golfbutiken igår. Plockade med mig denna skönhet hem.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Egon skrev:
Tobiaskarlsson skrev:
Skillnaden på Pw och en wedge är så pass stor i material och hur bollen lämnar klubban med fart. Pw som ingår i sättet har en mycket mer aggressiv träffyta och går längre än en wedge med liknande grader.
Nej!
Wedgar tillverkas i samma material som järnklubbor. Designen och CoG skiljer naturligtvis men i mångt och mycket går en 36”/48* wedge lika långt oavsett.

Jag skulle gärna vilja veta vad en ”aggressiv träffyta” innebär?

Visst, man tappar kompression vid 40-45* loft (då bollen börjar glida på bladet) men då pratar vi dynamiskt loft. En lätt shaftlean och lite neg. AoA håller ner en 48 en bra bit under 40 med bibehållen spinn.

Egon
Jag har också tänkt i banorna om aggr träffyta på pw vs. Gap wedge men det handlar väl egentligen om att pw har en köttigare uppbyggnad jämfört med wedgen?
Mer förlåtande med mer massa bakom träffytan jämfört med många wedgar som är bladigare. Min PW TM Psi vs min wedge Cobra Tour Trusty upplevs väldigt annorlunda. 46 vs. 50 grader.
Kan inte du också uppleva det på det viset eller har du samma känsla rakt igenom?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev:
Egon skrev: Nej!
Wedgar tillverkas i samma material som järnklubbor. Designen och CoG skiljer naturligtvis men i mångt och mycket går en 36”/48* wedge lika långt oavsett.

Jag skulle gärna vilja veta vad en ”aggressiv träffyta” innebär?

Visst, man tappar kompression vid 40-45* loft (då bollen börjar glida på bladet) men då pratar vi dynamiskt loft. En lätt shaftlean och lite neg. AoA håller ner en 48 en bra bit under 40 med bibehållen spinn.

Egon
Jag har också tänkt i banorna om aggr träffyta på pw vs. Gap wedge men det handlar väl egentligen om att pw har en köttigare uppbyggnad jämfört med wedgen?
Mer förlåtande med mer massa bakom träffytan jämfört med många wedgar som är bladigare. Min PW TM Psi vs min wedge Cobra Tour Trusty upplevs väldigt annorlunda. 46 vs. 50 grader.
Kan inte du också uppleva det på det viset eller har du samma känsla rakt igenom?
Det finns naturligtvis olika design på grooves.. men syftet är inte mer hugg med pw än wedge utan tvärtom isf.

Med ”Köttigare” gissar jag att du menar massan i huvudet. Vikten är högre på wedge än på pw ... så det stämmer inte. Orsaken till den bladigare designen på wedge är att det höjer CoG som i sin tur sänker utgångsvinkeln.
Märk att en wedge oavsett design och CoG spinner bollen lika mycket vid samma loft. Skillnaden i praktiken är att en lägre utgångsvinkel minskar risken för ballooning... dvs. det som proffsen reglerar med shaftlean.

Så... nej, någon ”aggressivare träffyta” är inte något som existerar mer än i reklam. Tunn titan kan ge en viss trampolineffekt och möjligen kan en tjock träffyta av 431 ge en bättre/högre kollision ... men i praktiken är det så små skillnader att det knappt är mätbart. Ett wedgehuvud med xx loft spinner xxxx rpm +- några ynka varv. Inget man märker.
Spelaren påverkar kollisionen betydligt mer än vad materialet gör.

Egon
Tobiaskarlsson
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 okt 2017, 10:24
Ort: Kungälv

Enligt Dormys utbildade försäljare så är en PW som säljs i ett set är "hetare" i träffytan än vad en wedge är. En wedge är oftast av blad model och har inte alla dem " hjälpmedel" som vanligaste seten har idag.

"Egon" dödar min teori totalt men för MIG stämmer det.

Jag slår min Pw 130 meter. men slår min 52 graders wedge 100 meter. Därför kompletterade jag med en 48 graders wedge som ger mig 115 meter och ett lagom stort spann mellan mina klubbor.
Driver: Ping G 9*
Spoon: Callaway (gammal)
Hybrid: Cobra 17 *
Järn: Callaway X-hot PRO 4-PW
Wedgar: Cleveland cbx 48*
Ben Hogan 52* & 60*
Putter: Odyssey Oworks #7

Hcp: 7,3
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Tobiaskarlsson skrev:Enligt Dormys utbildade försäljare så är en PW som säljs i ett set är "hetare" i träffytan än vad en wedge är. En wedge är oftast av blad model och har inte alla dem " hjälpmedel" som vanligaste seten har idag.

"Egon" dödar min teori totalt men för MIG stämmer det.

Jag slår min Pw 130 meter. men slår min 52 graders wedge 100 meter. Därför kompletterade jag med en 48 graders wedge som ger mig 115 meter och ett lagom stort spann mellan mina klubbor.
Vad har du för loft på din PW om man får fråga?
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Tobiaskarlsson skrev:Enligt Dormys utbildade försäljare så är en PW som säljs i ett set är "hetare" i träffytan än vad en wedge är. En wedge är oftast av blad model och har inte alla dem " hjälpmedel" som vanligaste seten har idag.

"Egon" dödar min teori totalt men för MIG stämmer det.

Jag slår min Pw 130 meter. men slår min 52 graders wedge 100 meter. Därför kompletterade jag med en 48 graders wedge som ger mig 115 meter och ett lagom stort spann mellan mina klubbor.
Haha...
Min gissning är att dessa ”utbildade säljare” på Dormy gravt överskattat sin utbildning och gett dig missvisande information.
Orsaken till att en järn-pw går längre än en klassisk wedge i motsv. loft är spinn. Pw’n har högre utgångsvinkel/loft (detta är viktigt så läs igen så det går in ordentligt) vilket gör att loftet kan minskas ytterligare och ändå gå tillräckligt högt.

Så... ”hetare” och ”aggresiv träffyta” är säljarens ord för högre l-a och lägre loft... dvs. det är dessa faktorer som ger längre slag och den gemensamma faktorn alla kan relatera till och förklara rent fysiskt är... spinn.

Utan att dra det i långbänk så tror jag att budskapet om högre launch samt lägre spinn har gått fram till de flesta golfare avs. driver...!?
Same same med järn!

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Tillägg.

För dig ”stämmer det” och det gör det för många andra också. Grejen är bara att även om du kan anamma och agera på det som sagts dig, samt få det resultat du önskar... så är det inte sant. Ändamålet helgar inte medlen...
Nu vet du den praktiska skillnaden på en MB och en modern cb/GI och hur det ter sig fysiskt avs. hur det påverkar bollbanan. Det är orsaken och inte nåt mumbo-jumbo om träffyta som säljaren försöker slå i dig.

Egon
Tobiaskarlsson
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 okt 2017, 10:24
Ort: Kungälv

JonWol skrev:
Tobiaskarlsson skrev:Enligt Dormys utbildade försäljare så är en PW som säljs i ett set är "hetare" i träffytan än vad en wedge är. En wedge är oftast av blad model och har inte alla dem " hjälpmedel" som vanligaste seten har idag.

"Egon" dödar min teori totalt men för MIG stämmer det.

Jag slår min Pw 130 meter. men slår min 52 graders wedge 100 meter. Därför kompletterade jag med en 48 graders wedge som ger mig 115 meter och ett lagom stort spann mellan mina klubbor.
Vad har du för loft på din PW om man får fråga?

45 grader skall den vara. Callaway xhot PRO set..
Driver: Ping G 9*
Spoon: Callaway (gammal)
Hybrid: Cobra 17 *
Järn: Callaway X-hot PRO 4-PW
Wedgar: Cleveland cbx 48*
Ben Hogan 52* & 60*
Putter: Odyssey Oworks #7

Hcp: 7,3
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Tobiaskarlsson skrev:
JonWol skrev:
Tobiaskarlsson skrev:Enligt Dormys utbildade försäljare så är en PW som säljs i ett set är "hetare" i träffytan än vad en wedge är. En wedge är oftast av blad model och har inte alla dem " hjälpmedel" som vanligaste seten har idag.

"Egon" dödar min teori totalt men för MIG stämmer det.

Jag slår min Pw 130 meter. men slår min 52 graders wedge 100 meter. Därför kompletterade jag med en 48 graders wedge som ger mig 115 meter och ett lagom stort spann mellan mina klubbor.
Vad har du för loft på din PW om man får fråga?

45 grader skall den vara. Callaway xhot PRO set..
Då är det ju precis som Egon säger. 1 grad i loft är ca 3-4 meter i carry. Mellan din 48 och 52 är det 4 grader, det ger ca 12-16 meter i gap. Mellan din PW och din 48 är det 3 grader, ca 9-12 meter. Och där slår du den antagligen lite bättre än dina wedgar då en PW generellt är mer förlåtande. Alltså ingen skillnad på träffytan, bara klubban förlåtande egenskaper som ger dig ett par meter extra med PW.
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
Skriv svar