Wedgar, lie och skaftlängd

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
AndreasT
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 sep 2017, 06:58

Hej,

Om man bara ser till just lie och skaftlängd, om jag vet vilken spec. jag har på mitt järnset, kan jag gå efter samma värden om jag vill beställa nya wedgar, eller bör man göra ytterligare en utprovning av dem? Jag funderar på om just wedgarna är en "egen del" av settet, och skall behandlas separat.

Sedan undrar jag, ändrar man lie vinkel på t.ex. driver, woods och hybrider likt man gör med järnklubbor? Har aldrig sett att man kan få ange sina värden vid beställning på sådana klubbor.

// Andreas
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vad gäller wedgar så finns det mycket att ta i anspråk om du vill. T.ex har ju de nya Titleist-wedgarna 6 olika slipningar med olika egenskaper.
Jag själv har aldrig varit så noggrann, utan jag har spelat med samma wedge-setup i 6 år. Cobra Tour Trusty som inte har massa olika slipningar osv. Du lägger din egen ambitionsnivå helt enkelt, om du vill behandla dem separat eller inte.

När det kommer till woods och loft och lie har man tidigare inte kunnat justera det särskilt enkelt men nuförtiden har de flesta nya klubborna fästen mellan klubbhuvudet och skaftet som låter dig justera loft och lie själv. Men med begränsade möjligheter på typ 2 grader upp och ned.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Wedgar - Ja, det är det korta svaret och i praktiken är inte det långa särskilt upplysande... så vi skippar det. ;)

Driver och justering via hoseladapter är en mer komplicerad historia. Från början fick ”ändringen” av loft en bieffekt i lie och face-angle, men numera (åtm. via t.ex de dubbla ”cogs” som callaway har) kan man ställa loft och lie/f-a separat.

Det man kan ha med sig är att även om loft har stor inverkan på spinn så ändras inte spinnen av en omställning i skaft/huvud. Varje huvud har ett statiskt loft (utan skaft) och det spelar ingen roll för spinnen hur du ”monterar” skaftet. Eftersom skaftet lutas olika i fh till träffytan ändras faktisk loftet och, mer viktigt, din utgångsvinkel.

Kort o gott: Identifiera ett huvud med det spinn din svinghastighet kräver och därefter justerar du loft efter behov av utgångsvinkel. Se f-a justeringen som en bonus. Den kan ta hand om små tendenser i din sving. Den botar inte en slice eller en hook men kan räta ut eller ge dig en fade eller draw.

Egon
Skriv svar