Nybörjartips Wedgar?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Sigge J
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jun 2018, 17:37

Tja!
Tog i våras Grönt kort efter efter att tidigare bara spelat på Pay'n'Play banor med vänner. Har spelat ner mig till 28 hcp och känner nu att jag saknar lite alternativ inom 100m i närspelet. Har för närvarande bara en PW på 43 i loft och en 56a. Har tänkt mig att antingen investera i en 52 och en 60 alternativt bara en 50 loft. Vad tycker ni mer erfarna man borde köra på i mitt läge? Känner att jag förstås skulle ha lite fler alternativ med PW,52,56,60 men funderar samtidigt på om det kan bli för många alternativ och rentav röra till det för mig. Kör jag bara på en 50 tror jag att jag täcker gapet mellan min PW och 56an bra då jag känner att jag hittills löst det mesta runt green samt bunkerslag med min 56a. Så vad tycker ni? Kom gärna med tips till en glad nybörjare! :D
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Det är ett jäkligt stort glapp mellan 43° och 56°.
Jag skulle fylla det med en 48 eller 50°. Oftast har man 4-5° skillnad mellan dem.
Själv spelar jag med 4st wedgar.
46 50 54 58 så med andra ord 4° emellan.
Visst 58° använder jag inte ofta precis. Oftast om jag ska snabbt upp å snabb stopp tex över en bunker å flaggan står kort.

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Med tanke på att du är nybörjare röstar jag för 48-50 graders wedge. Det ger dig supermycket alternativ med att köra den plus den du har.

Däremot är ju alltid en 60 grader kul att leka med och lära sig. Men fokuset skulle jag lägga på dom två du har för att sen komplettera om någon säsong eller två.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
bankb
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 jul 2018, 08:53

Sigge J skrev:Tja!
Tog i våras Grönt kort efter efter att tidigare bara spelat på Pay'n'Play banor med vänner. Har spelat ner mig till 28 hcp och känner nu att jag saknar lite alternativ inom 100m i närspelet. Har för närvarande bara en PW på 43 i loft och en 56a. Har tänkt mig att antingen investera i en 52 och en 60 alternativt bara en 50 loft. Vad tycker ni mer erfarna man borde köra på i mitt läge? Känner att jag förstås skulle ha lite fler alternativ med PW,52,56,60 men funderar samtidigt på om det kan bli för många alternativ och rentav röra till det för mig. Kör jag bara på en 50 tror jag att jag täcker gapet mellan min PW och 56an bra då jag känner att jag hittills löst det mesta runt green samt bunkerslag med min 56a. Så vad tycker ni? Kom gärna med tips till en glad nybörjare! :D
Skulle absolut satsa på en 48 graders och egentligen byta ut 56:an mot en 54 graders. Då får du bra gap mellan klubborna.

60 skulle jag skippa ute på banan. Börja med att trixa lite med att öppna upp 54:an och se vilka slag du kan få till. Behöver du ha en till så är det perfekt med en 58:a.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Hej, låter som du har en Titleist ap1, rätt? Om du har det skulle jag köpt en ap1 w som är 48 grader och be dem bocka den till 50. Mer förlåtande en vanlig wedge eftersom den oftast används till fulla slag och ger liknande förlåtande egenskaper som din pw:) lycka till med golfen
Skriv svar