Hybrider bara för nybörjare?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Rubriken är provokativ med flit så ta det här rätt nu, det är absolut inget "påhopp" på er som använder hybrider. Det är nog bara jag som är lite gammaldags och trög :lol:

Jag har en TM hybrid 5 som jag knappt använder men som är med i baggen. Vet inte om det är fåfänga men jag tycker hybrider hjälper till för mycket. De förtar liksom svårigheten med att slå ett 180-190 meters slag (i mitt fall) där jag nu använder min J5.

Men ju mer jag tänker på det förstår jag inte varför jag ska göra något som är svårt ännu svårare? Om jag kan slå fler bra slag med en klubba än en annan så varför inte använda den?

Ska nog försöka slå några slag med den i dag på rangen och banan :)

Hur känner ni för hybrider?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Har också tidigare tyckt den är damig men jäklar vad nytta jag haft av den!

Ju mer man nördar ner sig i golf desto sugnare blir man att ha svårare prylar i bagen. T.ex spelar jag med extremt spelförbättrande järn men är sugen på smidda tourklubbor helt enkelt för det känns coolare.

Jag är osäker på hur många på touren som lirar med hybrider, ska kolla upp det!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Anser du att hybriden du har är svårslagen och om den går lika långt som din järn 5 så är det så enkelt att du har fel modell och/eller fel specc. Hybrider är underbara klubbor om de fyller den glugg de är menade att göra, tyvärr är det många som handlar hybrider utan en riktig fitting och då blir det ju lite "tårta på tårta" av det gärna.

Jag har själv varit igenom massvis med modeller, skaft och lofter för att hitta det som passar mig, och nu har jag funnit (tillbaka) till en modell som snart är 10 år gammal men passar perfekt mellan trä 3 och järn 3. Tog mig många timmars testande men till slut så!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag är inne på samma linje som Johan, man vill ha lite häftigare och svårare grejer i baggen.

Kärade ner mig i Titleist MB 712 efter ett par träffar i sweeten för 1-2 år sedan men förstod ganska snabbt att det inte var aktuellt eftersom jag inte är tillräckligt bra/konsekvent. Men en vacker dag ska jag ha bladklubbor i baggen 8-)

(En kompis med liknande hcp som mitt kör med blad och resonerar som att en dålig träff går kortare in i skogen än om han haft spelförbättrande klubbor :lol: )

Provade aldrig ut min hybrid utan hade den istället för J5 i mitt förra set och nu när jag börjat lära mig att slå J5 känns hybriden överflödig. Men jag ska som sagt testa i dag och se om den inte kan hjälpa mig till bättre score.

Vet att en del tourproffs har hybrider men är osäker på hur vanligt det är och varför de använder dem istället för järn.
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Själv har jag två st hybrider i min bag, en på 22 grader som ska fungera som en järn 4 och en som är ställbar mellan 16 till 19 grader och ersätter järn 2 och 3. Den på 22 grader inhandlade jag då mina förra järn enbart var järn 5 till SW men nu när jag har bytt till nytt järnset som består av järn 4-P så använder jag den mer sällan. Dels för att jag slår längre med järn 4an, men även för att min bollträff blivit bättre. Hade runt 28 i hcp när jag köpte den och nu har jag 15,8. Men den är kvar i bagen för slag som kräver runt 160-170 meter från lite tjockare ruff. Mitt järnset är bladklubbor och kommer inte riktigt överens med dem i tjockare lägen (tänk 20 cm långt gräs-ruff), och min andra hybrid går lite längre än 160-170 meter, så därför får den hänga i även om jag snart överväger att ta ur den.

Angående tourspelare och hybrider så är det ändå en hel del som använder dem. Särskilt dem som normalt slår lite kortare än andra på touren.

Jag hissar klubban iaf, tycker som hjälpt mitt spel oerhört mycket och de är en rolig klubba att slå med!
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Testade min hybrid på banan i går och blev glatt överraskad. Betydligt lättare att slå än jag mindes och det blev bra längder :)

Kommer nog att använda den istället för J5 ett tag och sen titta på en nyare modell med annat skaft. Den känns aningen mjuk och sladdrig.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Nu har det blivit ett par rundor till med hybriden i spel och det känns riktigt bra. Alla slag blir inte kanon men i går slog jag ut med den på ett hål och fick en hög fin draw som kändes i hela kroppen. Missade visserligen fairway med någon meter men det gjorde inget. Att känna sig som ett proffs från tee och slå slaget precis som man tänkt sig kan få mig att le i flera hål :D
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Nu har det blivit ett par rundor till med hybriden i spel och det känns riktigt bra. Alla slag blir inte kanon men i går slog jag ut med den på ett hål och fick en hög fin draw som kändes i hela kroppen. Missade visserligen fairway med någon meter men det gjorde inget. Att känna sig som ett proffs från tee och slå slaget precis som man tänkt sig kan få mig att le i flera hål :D
Vad fan, står du och siktar i ruffen medvetet? ;)

Jag har själv bytt ut min hemska Cobra AMP Cell 2-3 hybrid mot min gamla trontjänare Ping G5s 19gradiga hybrid med det gamla fina gröna Aldila-skaftet. Återupptäckt samma klubba vid detta laget fjärde gången, varför ska man alltid få för sig att byta ut det som funkar...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

KinG-NothinG skrev:Vad fan, står du och siktar i ruffen medvetet? ;)
Nej! :lol:

Men vi har ett hål som viker av snett åt vänster efter ca 150 meter så om man siktar på mitten av fairway ligger man rätt bra för nästa slag. Det optimala är dock att slå kanske 180-200 meter med svag draw och det var det jag nästan lyckades med. Därav min lycka trots att jag siktade mitt på fairway :)
Skriv svar