Nya järnklubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
johann_89
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 aug 2018, 19:33

Hej,

Spelat golf i många år i perioder på Pay and Play-banor men tog först nu i maj grönt kort. Köpte ett nybörjarset från Wilson då jag inte vart säker på att det var något jag skulle fortsätta med efter sommaren.

Men såklart vill jag fortsätta, aldrig gillat golf mer än vad jag gör nu. Kollar dagligen på nya klubbor och då jag känner att jag vill ha nåt rejälare till nästa säsong. Det setet jag köpte var 1” längre än standard då jag läste att det passade mig bättre som är 187 cm. Det funkar absolut för mig och tycker det var lagom längd på dem men min golfklubbs pro sa att kanske 1,25” eller 1,5” längre skulle passa ännu bättre. Köpte det från England då de hade bäst priser och så verkar det även vara med ”vanliga” järnset också.

De jag har kikat på främst är Cobra F8, Callaway Steelhead Pro och Titleist AP3. Nu de senaste veckorna har jag läst att man behöver ändra lien på klubborna om man ska förlänga skaften. Om jag nu skulle köpa nåt av de här seten, och väljer att förlänga skaften med 1,25” eller 1,5”, vad rekommenderar ni att jag ändrar lien till, 1, 2, 3 eller 4 upright som det finns att välja mellan?

Jag har tagit mig ner till hcp 27 och det känns som att det går stadigt neråt, ska bara bli lite jämnare!

Vore väldigt tacksam för hjälp!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Om du inte vill göra en custom fitting så kan du i alla fall göra en kontroll av statiska data, typ Pings color chart. Där kommer du kunna se vilken längd och lie som just Ping skulle rekommendera baserat på din kropp. Sen får du korrigera lite för olika märken då det inte finns någon riktig standard över hela marknaden.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Gör en riktig custom fitting så får du rätt klubbor för dig.
Är du lite sparsam så kan du få ett hum på denna sidan https://www.nordicagolf.se/golfklubbor/jarnset
Men helt klart inte jämnförbart med en riktig custom fitting.

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk

johann_89
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 aug 2018, 19:33

Ringman skrev:Gör en riktig custom fitting så får du rätt klubbor för dig.
Är du lite sparsam så kan du få ett hum på denna sidan https://www.nordicagolf.se/golfklubbor/jarnset
Men helt klart inte jämnförbart med en riktig custom fitting.

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Jag tror ni har rätt. Det är dumt att snåla, är Dormy ett bra alternativ när det gäller custom fitting?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Gör du en custom fitting på dormy som kostar 600kr. Helt klart värt pengarna.
Köper du klubborna som passar dig å din sving så drar de av dessa 600kr på klubborna. Ska du göra för ett komplett set (järn & metalwoods) så kostar det 1200kr och dessa dras bort på klubbpriset sedan.
Med andra ord blir utprovingen gratis.
Men det finns även andra som gör sånt.
Kanske din hemmaklubb eller nån klubb/shop i närheten av dig.



Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk

Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Håller med föregående.. gör en custom fitting.
Klubbor från olika tillverkare har olika längd och lie så din pros prat och din tanke om en förlängning kan sluta rätt illa.

Om man mäter handled till golv så får man ett mått och det kallas en statisk fitting. Det säger lite men faktiskt inte mycket alls. Det är hur du vill svinga som ger vilken längd du bör ha på klubban. Kan du sen avgöra om din sving är sund eller om den bör ändras avs. skaftets längd/lie etc. så har du fått vad du behöver.

Gör så här: Bestäm dig för ett märke eller en specifik modell på klubbhuvud. Be att få prova med olika lie och skaftlängd. Utgå från denna tillverkares standard och lyssna sen på vad fittern säger om resultatet.

Det som sker är att du anpassar dig efter det du har i händerna. Rätt lie bör man naturligtvis ha men du kan på inget sätt veta om förlängda skaft är det som är ”bäst” förrän du på riktigt provat SAMMA KLUBBA med olika längder/lie.

Sen... vad du än väljer så kommer du med din ringa erfarenhet anpassa dig efter det du köpt. Ju längre tid, desto sämre val... men du kommer att fixa det.

Egon
johann_89
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 aug 2018, 19:33

Tusen tack för alla svar, blir en custom fitting inför nästa säsong!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar