Val av Hybrid

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Zquar3
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jun 2018, 17:02

Jag tänkte utöka mitt set med en Hybrid, jag har idag 4-pw, wedge, driver och putter.
Kan även meddela att jag är nybörjare.

Vad har ni för rekommendationer?
Vilket loft, något speciellt märke som är prisvärt just nu osv?
Jag behöver framförallt en transportklubba, använder jag min 4a så får jag bra träff 50% av gångerna men då pratar vi inte ruff.

Tanken är att gå till golfbutiken och prova lite olika men lite kött på benen och synpunkter är alltid intressant!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Zquar3 skrev:Jag tänkte utöka mitt set med en Hybrid, jag har idag 4-pw, wedge, driver och putter.
Kan även meddela att jag är nybörjare.

Vad har ni för rekommendationer?
Vilket loft, något speciellt märke som är prisvärt just nu osv?
Jag behöver framförallt en transportklubba, använder jag min 4a så får jag bra träff 50% av gångerna men då pratar vi inte ruff.

Tanken är att gå till golfbutiken och prova lite olika men lite kött på benen och synpunkter är alltid intressant!

Kan bara rekommendera dig att du tar din J4 och slår med den och hittar en klubba du slår längre och stabilt med. Och Om det är en hybrid eller trä femma/trea som är bäst kan ingen tala om för dig förens du testa.

Jag slår ex en spoon väldigt bra, drive väldigt bra och järnen bra. Vad jag däremot inte kan slå är en hybrid, det funkar liksom bara inte trots att den skall vara ”lätt” slagen. Jag slår driver utan pegg rakare och längre än en hybrid. Så för mig är en J3 ett smartare val.


Så gör som du tänkt och åk gärna Open minded och köp det som passar dig bäst och gör det du önskar klubban skall göra (slå från tee eller använda i ruff osv)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag tycker du gör rätt i att skaffa en hybrid.
Jag har precis fått ett återfall till hybrid istället för J2.
Den passar lika väl från Tee men hybriden är enklare från ruffen.
Jag har en på 19 grader som passar in mellan J4 och spoon.
J4 slår jag cirka 190, hybrid 215, spoon 225 och driver 345 ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Prova och jämför med en träfemma också. Jag tycker den är mycket enklare att slå än en hybrid.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 10 aug 2018, 12:58 Prova och jämför med en träfemma också. Jag tycker den är mycket enklare att slå än en hybrid.
+1 på den, många golfare mår bra av lite mer loft. Då är ofta fairwaywoodsen lättare att få ut längden av.
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Kan hinta om att det kommer komma en höstrea snart med en bra cobra hybrid som går att ställa loft 19-22 och den är riktigt snäll och förlåtande. detta kommer vara på ett väldigt stort varuhus som finns runt om i sverige:)

skall du ha hybrid eller 5wood? personalen hjälper dig, annars kan du tänka så här: slår du ofta järn med mycket torv gillar du nog hybrid och slår du lite torv gillar du nog mer 5wood. (oftast så)
Zquar3
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jun 2018, 17:02

Tack för tipsen!
Jag körde tillslut på ett begagnat köp istället, en Hybrid 4 och en trä5, Callaway x2 Hot.
Har endast hunnit testslå dem från rangen men får riktigt bra träffar med dom.
Båda går som skott, hybriden träffar jag med bäst( bara testat opeggat, peggar man och kör med hybrid från tee vanligtvis också?)
Träklubban har jag provat med pegg, aningen svårare men fortfarande lättspelad och bra bollbana.
Får rakare och i stort sett lika långa slag som med min driver (10 år gammal King Cobra LD Speed) Kanske är dags att uppdatera den, drivers ska ju vara så mycket bättre nu för tiden har jag hört.

Jag passade även på att uppdatera min putter.
Det blev en Odyssey O-Works #7 Red, känns riktigt bra!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Zquar3 skrev: 27 aug 2018, 20:18 Tack för tipsen!
Jag körde tillslut på ett begagnat köp istället, en Hybrid 4 och en trä5, Callaway x2 Hot.
Har endast hunnit testslå dem från rangen men får riktigt bra träffar med dom.
Båda går som skott, hybriden träffar jag med bäst( bara testat opeggat, peggar man och kör med hybrid från tee vanligtvis också?)
Träklubban har jag provat med pegg, aningen svårare men fortfarande lättspelad och bra bollbana.
Får rakare och i stort sett lika långa slag som med min driver (10 år gammal King Cobra LD Speed) Kanske är dags att uppdatera den, drivers ska ju vara så mycket bättre nu för tiden har jag hört.

Jag passade även på att uppdatera min putter.
Det blev en Odyssey O-Works #7 Red, känns riktigt bra!
Yupp, inget ovanligt att pegga en hybrid från tee.
Skriv svar