Custom fitting - bäst att gå till i Sverige?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Satt just och funderade lite på detta med custom fitting och tror jag ska göra en i vinter. Jag har inte nån särskilt stor erfarenhet av detta. Varit på Dormys några gånger, men det har då mest varit jag som vetat vilka olika klubbor jag velat testa och inte ett uppdrag att ta fram bästa järnklubborna eller drivern för mig.

Hur skulle ni själva fundera kring detta och vart skulle ni vända er?

Jag har spelat golf sen jag kunde gå och har 4.6 i hcp. Hur undviker jag att få någon som överlag kan mindre än mig om golf, men är bättre på att tolka siffrorna på en trackman (om ens det?)?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

e-Fredde skrev: 16 sep 2018, 20:43 Satt just och funderade lite på detta med custom fitting och tror jag ska göra en i vinter. Jag har inte nån särskilt stor erfarenhet av detta. Varit på Dormys några gånger, men det har då mest varit jag som vetat vilka olika klubbor jag velat testa och inte ett uppdrag att ta fram bästa järnklubborna eller drivern för mig.

Hur skulle ni själva fundera kring detta och vart skulle ni vända er?

Jag har spelat golf sen jag kunde gå och har 4.6 i hcp. Hur undviker jag att få någon som överlag kan mindre än mig om golf, men är bättre på att tolka siffrorna på en trackman (om ens det?)?
Jag har spenderat två dagar tillsammans med Axel på Dormy och kan utan tvekan konstatera att han (och jag utgår även från andra anställda på Dormy) är mycket kunniga inom det område de arbetar. Ska du prova ut klubbor så är det ju just den kunskapen din custom fitter först och främst ska ha.

Med det sagt så har jag även genomfört custom fittings hos kollegor till mig som gör custom fittings och det är en helt annan sak att göra det utomhus. Personligen kommer jag inte kunna välja klubbor ifrån att slå inomhus utan att se hela bollflykten. Det betyder inte att TrackMan är dåligt eller att det inte passar dig, men personligen vill jag se helheten.

Ett citat som jag minns från mina juniordagar: "Watch it fly before you buy"
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

MaxP skrev: 17 sep 2018, 07:22
e-Fredde skrev: 16 sep 2018, 20:43 Satt just och funderade lite på detta med custom fitting och tror jag ska göra en i vinter. Jag har inte nån särskilt stor erfarenhet av detta. Varit på Dormys några gånger, men det har då mest varit jag som vetat vilka olika klubbor jag velat testa och inte ett uppdrag att ta fram bästa järnklubborna eller drivern för mig.

Hur skulle ni själva fundera kring detta och vart skulle ni vända er?

Jag har spelat golf sen jag kunde gå och har 4.6 i hcp. Hur undviker jag att få någon som överlag kan mindre än mig om golf, men är bättre på att tolka siffrorna på en trackman (om ens det?)?
Jag har spenderat två dagar tillsammans med Axel på Dormy och kan utan tvekan konstatera att han (och jag utgår även från andra anställda på Dormy) är mycket kunniga inom det område de arbetar. Ska du prova ut klubbor så är det ju just den kunskapen din custom fitter först och främst ska ha.

Med det sagt så har jag även genomfört custom fittings hos kollegor till mig som gör custom fittings och det är en helt annan sak att göra det utomhus. Personligen kommer jag inte kunna välja klubbor ifrån att slå inomhus utan att se hela bollflykten. Det betyder inte att TrackMan är dåligt eller att det inte passar dig, men personligen vill jag se helheten.

Ett citat som jag minns från mina juniordagar: "Watch it fly before you buy"
Det optimala är så klart en fitting utomhus där Trackman och möjligheten att se hela bollflykten kombineras. Har du MaxP eller någon annan bra förslag på där man har denna möjlighet?
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

e-Fredde skrev: 17 sep 2018, 07:54
MaxP skrev: 17 sep 2018, 07:22
e-Fredde skrev: 16 sep 2018, 20:43 Satt just och funderade lite på detta med custom fitting och tror jag ska göra en i vinter. Jag har inte nån särskilt stor erfarenhet av detta. Varit på Dormys några gånger, men det har då mest varit jag som vetat vilka olika klubbor jag velat testa och inte ett uppdrag att ta fram bästa järnklubborna eller drivern för mig.

Hur skulle ni själva fundera kring detta och vart skulle ni vända er?

Jag har spelat golf sen jag kunde gå och har 4.6 i hcp. Hur undviker jag att få någon som överlag kan mindre än mig om golf, men är bättre på att tolka siffrorna på en trackman (om ens det?)?
Jag har spenderat två dagar tillsammans med Axel på Dormy och kan utan tvekan konstatera att han (och jag utgår även från andra anställda på Dormy) är mycket kunniga inom det område de arbetar. Ska du prova ut klubbor så är det ju just den kunskapen din custom fitter först och främst ska ha.

Med det sagt så har jag även genomfört custom fittings hos kollegor till mig som gör custom fittings och det är en helt annan sak att göra det utomhus. Personligen kommer jag inte kunna välja klubbor ifrån att slå inomhus utan att se hela bollflykten. Det betyder inte att TrackMan är dåligt eller att det inte passar dig, men personligen vill jag se helheten.

Ett citat som jag minns från mina juniordagar: "Watch it fly before you buy"
Det optimala är så klart en fitting utomhus där Trackman och möjligheten att se hela bollflykten kombineras. Har du MaxP eller någon annan bra förslag på där man har denna möjlighet?
Frösåker, hos Matz.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Tror att det finns en massa fitters med kvalitativ kunskap och frågan är väl mer vad du vill få ut?

Att avgöra vilken klubbmodell och skaft som passar bäst är inget svårt. Har man sen en trackman så kan man visa siffror som teoretiskt styrker vissa känslor och synintryck.
Det jag mer tänker på är om du ska ha ett Moi-matchat set med en viss progressiv svingvikt/tot.vikt (det förklarar kanske Moi bäst) eller om du nöjer dig med OEM standard och de val som finns där.

Matz Evenson har jag bara hört gott om. Har ingen koll på om han överlåter bygget till nån annan/OEM!?

En retrofit är väl det optimala. Luska fram en klubbmakare som kan ”finetuna” dina utprovade järnklubbor.
I korthet: En mix av soft-/hard-step brukar, korrekt utfört, fixa till Moi. Lite loft anpassning till det och spinn/bollbana/slaglängd blir perfa.

Egon
Användarens profilbild
Bobby
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 mar 2017, 22:13

Jag skulle ju rekommendera dig att göra fitting nu på hösten medans du fortfarande har svingen igång och har konsekventa slag, man vet ju hur första rundorna brukar vara på våren. Jag har gjort min på dormy och tyckte dom var både trevliga och kunniga.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bobby skrev: 26 sep 2018, 12:56 Jag skulle ju rekommendera dig att göra fitting nu på hösten medans du fortfarande har svingen igång och har konsekventa slag, man vet ju hur första rundorna brukar vara på våren. Jag har gjort min på dormy och tyckte dom var både trevliga och kunniga.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Välkommen till forumet Bobby!
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Kommer försöka få in ett besök till Matz under hösten. Ska bara vara nere i Stockholm eller närheten och ha lite tid över :)
Skriv svar