Drivning Iron

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Harry skrev: 03 apr 2019, 11:29
Niklas skrev: 03 apr 2019, 07:25 Hur fungerar dessa klubbor i stark motvind?

I dagsläget har jag driver, trätrea, träfemma och hybrid-4 (20,5*). Ingen av dem är någon höjdare i motvinden. Jag funderar på att byta ut träfemman mot en järntvåa/trea blåsiga dagar.

Dessa utility-järn ska gå högt skrivs det överallt. Precis det man inte vill med ett långt järn i motvind. Klättrar dessa med överdriven spinn i motvind eller är det OK?

Jag tycker dom går tillräckligt lågt. I motvind är det viktigt att slå rätt typ av slag. Problemet många gör i motvind är att ta i extra mkt och försöka pressa ner den. Då blir det motsatt effekt och den spinner iväg.
Jo, egentligen fungerar drivern i motvind även om man inte kommer så långt. Däremot fungerar inte trä-femman alls vad man än gör känns det som och går typ 150 meter. Trä-femman är min "200 meter mitt i fairway"-klubba vanliga dagar så det är för att ersätta den blåsiga dagar en utility skulle vara intressant.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Som Harry skriver handlar det mest om hur man slår bollen. Ge valfri träklubba till en duktig golfare och de kan slå den lågt med bra längd.
Har man som jag, inte den kontrollen, kan det vara värt att titta på någon form av driving-iron med mindre spinn men det gäller att ha tillräckligt med fart i klubban.
Skriv svar