Tips på nya klubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Lars Arne
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 okt 2018, 18:06

Hej
Plockade upp golfen i våras igen efter 10 års frånvaro. Kämpar mig igenom träningspass efter träningspass för att hitta tillbaka. Slutade med 4,5 i Hcp och har nu 8. Började på slutet av 80 talet med Tommy armour 845 för att vid milleniumskiftet byta till Callaway X-12 Pro Series. Men nu 2018 hittar jag inte känslan i dessa klubbor (gissar att det var därför jag la ner det en gång i tiden) . Därför vill jag ha tips på i vilken riktning ni anser att jag skall kika. Tilläggas kan väl att jag fyllde 50 när jag la ner golfen :D :D
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Åk till närmaste golfvaruhus och prova dig fram vad som känns bäst. Absolut det billigaste tipset du kan få. Kan säga fyra fem modeller du skall prova men köpa och eventuellt sälja för att köpa igen sen sälja, ja det blir dyrare i längden (men sjukt kul att köpa ny stickor det är inget jag sticker under stolen med)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Lars Arne skrev:Hej
Plockade upp golfen i våras igen efter 10 års frånvaro. Kämpar mig igenom träningspass efter träningspass för att hitta tillbaka. Slutade med 4,5 i Hcp och har nu 8. Började på slutet av 80 talet med Tommy armour 845 för att vid milleniumskiftet byta till Callaway X-12 Pro Series. Men nu 2018 hittar jag inte känslan i dessa klubbor (gissar att det var därför jag la ner det en gång i tiden) . Därför vill jag ha tips på i vilken riktning ni anser att jag skall kika. Tilläggas kan väl att jag fyllde 50 när jag la ner golfen :D :D
Som Stefan skriver, ta dig tiden att prova och se vad du tycker. Det finns så många bra val där ute att det handlar mer om vad du trivs med.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Håller med övriga, testa och bilda dig en uppfattning. Har du några golfvänner så testa deras klubbor på bana.
Just steget från test i butik/på range till att verkligen testa på bana är ingen självklarhet i vare sig tanke eller funktion. De som funkar på range bör funka på bana men den enda riktiga slutsats man kan dra av range-test är att alla de klubbor man sorterar bort inte funkar på bana.

Det är ingen egentlig teknisk skillnad (mellan range och bana) utan mer nåt abstrakt över det. Det kan vara känsla eller visuella saker som tar bort ”känslan” man hade på rangen.

Egon
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Hej,

modeller jag hade testat hade nog varit ex srixon 585,mizuno919forged och Cobra tec.
Förlåtande men även med smidd skön känsla. Men givet som övriga säger att testa och göra en utprovning. Är det på dormy har du 30 dagar garanti att testa och spela på bana. är du inte nöjd får du pengarna på kontot igen:)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Härligt att du är tillbaka.
Du ska se att tekniken har gjort underverk för golfen under tiden du varit borta. Det finns så mycket att testa och experimentera med. T.ex lättare skaft och möjligheten att byta ut de långa järnen mot hybrider med mera..
Skriv svar