Ping G30

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Hannes Freyschuss skrev:Ping G30 är väldigt förlåtande, snygg design och ett steg mot "snabbare" klubbor. Den är lite lättare, vilket ger spelaren att svinga snabbare och skapa kraft och längd i slaget...
En lättare klubba har ju mindre rörelseenergi med samma svinghastighet. Därmed är det inte helt givet att en högre svinghastighet pga klubban är lättare ger mer längd.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
JohanH
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2014, 16:12

Bokat tid på deras demodag nästa onsdag (20/8) och kommer med ett utlåtande efteråt på både G30 och G30 SF-tec
Driver: Titleist TS2 Project X Hzrdus 6.5
Spoon: Titleist TS3 Project X Hzrdus 6.5
Hybrid: Cobra Fly-Z 22° S
Järn: Titleist AP2 714 S300
Wedge: Vokey SM07 52°, 56°, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Titleist PRO V1
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

Själv så tycker jag verkligen att dom fenorna är riktigt fula... aja. bara en personlig åsikt
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
JohanH
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2014, 16:12

Så då även jag testad denna skapelse.
Otroligt förlåtande klubba. Hade några som satt offcenter men det märktes inte mycket på längden. Går långt som tusan tyckte jag och siffrorna som blev uppmätta visade att jag snittat på 247m carry i snitt på sex slag. Vad det blir i verkligheten vet jag inte men långt gick det.
Relativt skönt ljud trots allt fast inte jättetyst.
testade både vanliga G30 och även den mera draw inriktade SFtec modellen. Den senare passade min mediokra sving bäst men hade nog kunnat leva med den vanliga varianten också.
I skaftväg så funkade det vanliga skaftet i x-stiff bäst men stod lite i valet och kvalet på deras Tour modell, men efter att ha bytt emellan dessa två ett antal gånger så bestämde jag mig för standardmodellen, som konstigt nog gav mindre spinn än tourmodellen.
Utseendet med dom beryktade fenorna störde mig inte ett dugg utan tyckte den såg helt okey ut i sitt mattsvarta utförande. kanske spelar in att jag nu spelar en knallorange Geek med vita fartränder på? ;)
Kommer nog beställa en ganska snart efter min spec.
Driver: Titleist TS2 Project X Hzrdus 6.5
Spoon: Titleist TS3 Project X Hzrdus 6.5
Hybrid: Cobra Fly-Z 22° S
Järn: Titleist AP2 714 S300
Wedge: Vokey SM07 52°, 56°, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Titleist PRO V1
SGoldwin
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 sep 2014, 09:13

G30 SFTech 10* TFC419D stiff har varit i min ägo i drygt en vecka. Jag har hunnit med två 9-hålsrundor och en 18-hålsrunda, samt några hinkar på rangen. Innan jag berättar utfallet måste jag gå tillbaka. Min gamla driver Wilson D100 inköptes i början av förra säsongen efter test av nästan alla drivers på marknaden (demo-dagar) och en ordentlig utprovning. D100 var den som gav bäst värden (launch, spin mm) och den som kändes bäst. Fungerade kanonbra under större delen av förra säsongen.
Men denna säsong har den inte fungerat alls. Vet inte om det är att jag lagt om svingen lite eller vad det är. Jag tänkte jobba vidare med svingen för att hitta drivern, men så kom Ping på en sen demodag och bara för skoj tänkte jag testa...sedan var jag såld. På demodagen visade fortfarande Wilson-klubban bra värden, men jag tappade ofta bollen höger vilket varit problemet hela säsongen. Demo-killen såg att "jag fick jobba" för att få bollen rakt. Där passade SFTech (anti-slice) huvudet bra. Ungefär samma värden med Ping fast hela tiden rakt - inget tapp till höger.
En kombinerad lektion/utprovning med lokala pron där D100 och G30 jämfördes med hur jag svingade, träffade och vad Trackman gav för resultat. Pron tyckte att D100 gav inkonsekventa värden - om det beror på att den är så lätt eller inte kunde han inte avgöra. Dock gav G300 hela tiden bra och konsekventa värden. Träffade jag lite off-center så gav trackman förväntade värden och bollbanan också.

Efter ca: 20 driverslag på banan har förtroendet växt enormt med denna driver. Den är otroligt förlåtande. I början var jag försiktig - det gick rakt men inte så långt. Nu vågar jag ta i och det går minst lika långt som tidigare och rakt. En kanondriver helt enkelt.

PS En Wilson D100 med stiff skaft är till salu. Går långt som tusan:) DS
JohanH
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2014, 16:12

SGoldwin skrev:G30 SFTech 10* TFC419D stiff har varit i min ägo i drygt en vecka. Jag har hunnit med två 9-hålsrundor och en 18-hålsrunda, samt några hinkar på rangen. Innan jag berättar utfallet måste jag gå tillbaka. Min gamla driver Wilson D100 inköptes i början av förra säsongen efter test av nästan alla drivers på marknaden (demo-dagar) och en ordentlig utprovning. D100 var den som gav bäst värden (launch, spin mm) och den som kändes bäst. Fungerade kanonbra under större delen av förra säsongen.
Men denna säsong har den inte fungerat alls. Vet inte om det är att jag lagt om svingen lite eller vad det är. Jag tänkte jobba vidare med svingen för att hitta drivern, men så kom Ping på en sen demodag och bara för skoj tänkte jag testa...sedan var jag såld. På demodagen visade fortfarande Wilson-klubban bra värden, men jag tappade ofta bollen höger vilket varit problemet hela säsongen. Demo-killen såg att "jag fick jobba" för att få bollen rakt. Där passade SFTech (anti-slice) huvudet bra. Ungefär samma värden med Ping fast hela tiden rakt - inget tapp till höger.
En kombinerad lektion/utprovning med lokala pron där D100 och G30 jämfördes med hur jag svingade, träffade och vad Trackman gav för resultat. Pron tyckte att D100 gav inkonsekventa värden - om det beror på att den är så lätt eller inte kunde han inte avgöra. Dock gav G300 hela tiden bra och konsekventa värden. Träffade jag lite off-center så gav trackman förväntade värden och bollbanan också.

Efter ca: 20 driverslag på banan har förtroendet växt enormt med denna driver. Den är otroligt förlåtande. I början var jag försiktig - det gick rakt men inte så långt. Nu vågar jag ta i och det går minst lika långt som tidigare och rakt. En kanondriver helt enkelt.

PS En Wilson D100 med stiff skaft är till salu. Går långt som tusan:) DS
Samma upplevelse som jag har ungefär. Otroligt imponerad hur långt den går i motvind framför allt! Spelade 18 hål idag och är mer än nöjd. Spelar ingen större roll om man träffar lite tunt, bollen går långt och rakt i alla fall.
Driver: Titleist TS2 Project X Hzrdus 6.5
Spoon: Titleist TS3 Project X Hzrdus 6.5
Hybrid: Cobra Fly-Z 22° S
Järn: Titleist AP2 714 S300
Wedge: Vokey SM07 52°, 56°, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Titleist PRO V1
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Hoppas jag kan testa den i helgen!
SGoldwin
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 sep 2014, 09:13

JohanSGF skrev:Hoppas jag kan testa den i helgen!
Notera att klubbhuvudet finns i två utföranden:
- Den vanliga.
- SFTech. Som är antislice-varianten. Lite stängd (syns inte) och med vikten bak lite närmare skaftet.

Loft är ställbart och påverkar till viss del även draw/fade tendensen. Ställer man ner loftet (från 10-9) blir klubban lite mer öppen och vice versa. Jag funderar på att ställa ner 0.6 eller 1 grad när mina fade/slice-tendenser försvinner:). Jämfört med min gamla driver går den lite högre - men ok enligt utprovningen. Jag gissar att jag får lite mer rull om jag ställer ner den.
Skriv svar