Recension av Biltemas bollar ''Scanna Soft Spin''

Här snackar vi ny och gammal utrustning...

Vilka bollar lirar du med?

Titleist Prov1/Prov1x
4
33%
Titleist NXT Tour/NXT TOUR S
3
25%
Bridgestone B330 serien
3
25%
Srixon z/qstar
0
Inga röster
Annat
2
17%
 
Antal röster: 12
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

Ser fin ut
Ser fin ut
SCANNA SOFT SPIIIN5.JPG (84.49 KiB) Visad 12953 gånger
Recension av Scanna Soft Spin
Letade efter billiga bollar till morfar och sökte på biltema och hittade Scanna Soft Spin, samma dag hittade jag detta forumet och tänkte att en recension hade suttit bra!
Where do we start?

Förväntningar: Hade lite för höga förväntingar, trodde att bollarna skulle vara som prov1or, ack så lurad jag blev, var lite hypad för att testa dom och det blev en liten besvikelse, men det var för att mina förväntningar var så höga :D

Chippa/pitcha: ja, asså jag tycker fortfarande att en Pinnacle boll är hårdare och att det är mer känsla i en Scanna soft spin, det är ingen Prov1/Bridgestone runt greenerna direkt, men den biter lite grann i första stutsen på chipparna, om man jämför med en en medelboll, typ srixon ad33, så biter fortfarande ad33an lite i andra stutsen, dock inte lika mycket som prov1, scanna soft spin.. lite bite i första stutsen sen så dör den ut, störande tycker jag, eftersom jag gillar att flyga bollen långt med mycket spinn i chipparna.

Fulla slag med låga järn: 60*55*52* P-9-8-7, ett bra exempel, slog en järn7 150 meter från tee nerför med 1 klubba medvind, och nedslagsmärket var 2 decimeter från flaggan, bollen stanna inom ca 5 meter, vilket jag inte är särskilt nöjd med, den checka inte särskilt mycket, som tex en srixon ad33 hade gjort, men första stutsen duger väl i krig, men rullen bollen får var inget jag är van att se då jag brukar spela med medelbollar, en tex, srixon ad33 lovar jag hade stannat inom det, utan snack, slår rätt mycket ner på bollen och får mycket spinn.
Drog in en sandwedge på green precis innan det, och då är man ju van med att få nästintill behindspin med en prov1/bridgestone/vad för spinn boll du än spelar med. men den bet okej i första stutsen men rulla vidare för mycket för min smak, det var uppförsbacke men den stannade liksom inte på order!

Driver/5w: Inget speciellt, skön, den känns härlig i träffen tycker jag, inte riktigt som att slå på en kanonkula, utan något mitt emellan, skulle tex slå en draw vissa gånger och jag tyckte att det var en skön bollflykt, går säkert med många andra bollar också ;)

Låga järn: Inget speciellt, slår rätt ofta järn 4 draw från tee, och fick en del kontroll på drawen med denna bollen, i vinden steg den inte bara rakt upp i luften heller utan den gick rätt bra i vinden.

Något att tänka på: Bollarna kostar 6,5kr :- per styck! Det är absolut INGA tävlingsbollar!! Men vill dock påstå att det är bra bollar när du går ut med kompisen och kör halvseriöst! Åk ut och köp dom! absolut prisvärda! Bättre än pinnacle gold! Perfekt att ge bort till nybörjaren eller den yngre golfaren i present! Jag hade för höga förväntningar, men jag åker ut och lirar dom igen! Absolut!

Betyg! 1 är Pinnacle Gold och 5 är Bridgestone B330RXS (min favoritboll)

Den får 2,5! Prisvärd boll, om du vill spela halvseriöst ;)


Chippfilm! OBS! 1 BOLL I FILME ÄR EN PROV1 OCH DEN ÄR INTE LIKA VIT I FÄRGEN SOM DOM ANDRA, BORDE VARA LÄTT ATT SE!




Min första recension.... vart väl okej hoppas jag, har mycket att lära! Nästa gång tänkte jag testa callaway Supersoft! :D
Bilagor
scanna soft spin i hyllan på biltema
scanna soft spin i hyllan på biltema
I HYLLAN.JPG (96.05 KiB) Visad 12953 gånger
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
nkpgstad
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 maj 2014, 21:11

Bra recension! Ser fram emot callaway supersoft!:)
Driver: Cobra Bio Cell Black
Hybrider: Callaway XHot Pro 3-4
Järn: Callaway Razr X Black 5-PW
Wedgar: Mizuno JPX 2011 50,54,58
Putter: Taylormade 79-110 Daytona
Boll: Titleist ProV1
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Riktigt kul med recensionen!
Bra jobbar - kaaaanske att en sån boll skulle funka för tjejen..
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Intressant recension att läsa. Även om jag själv inte håller med om att de är ett bra alternativ för någon golfare.

Det stora problemet med billiga bollar (även t.ex. Pinnacle och liknande från andra etablerade märken) är ju skillnaden på kvalitén i tillverkningen. På ett dussin bollar kan du få 12 bollar som alla beter sig helt olika tack vare produktionen. Något som är blir ett stort problem för redan ojämna och jämna golfare.
nkpgstad
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 maj 2014, 21:11

Självklart är det ingen boll som på något som helst vis kommer gynna golfare med ambition att spela bättre golf. Samtidigt kan det vara ett alternativ för golfare som inte bryr sig om sin score, utan som spelar sporadiskt, endast för trevligt sällskap etc och således inte tycker det är värt att köpa pro v1or eller annan tour-modell.
Driver: Cobra Bio Cell Black
Hybrider: Callaway XHot Pro 3-4
Järn: Callaway Razr X Black 5-PW
Wedgar: Mizuno JPX 2011 50,54,58
Putter: Taylormade 79-110 Daytona
Boll: Titleist ProV1
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

Kul att många tyckte det var bra/intressant, var lite pirrigt att släppa denna! nästa blir nog callaway supersoft, får få tag i ett dussin först
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

nkpgstad skrev:Självklart är det ingen boll som på något som helst vis kommer gynna golfare med ambition att spela bättre golf. Samtidigt kan det vara ett alternativ för golfare som inte bryr sig om sin score, utan som spelar sporadiskt, endast för trevligt sällskap etc och således inte tycker det är värt att köpa pro v1or eller annan tour-modell.
Det jag mena var att om någon som pappa/mamma skulle kunna köpa dessa till sitt yngre barn som spelar, om barnet är 5-8 år tänkte jag :)
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

nkpgstad skrev:Självklart är det ingen boll som på något som helst vis kommer gynna golfare med ambition att spela bättre golf. Samtidigt kan det vara ett alternativ för golfare som inte bryr sig om sin score, utan som spelar sporadiskt, endast för trevligt sällskap etc och således inte tycker det är värt att köpa pro v1or eller annan tour-modell.
Poängen jag försöker få fram är inte att alla bör spela ProV1 eller liknande boll. Utan det faktum att bollar i denna prisklass är bevisat enormt olika och det är ett problem, även för sporadiska golfare som spelar utan att bry sig om scoren. Jag gillar och förstår NilsAnders sätt att se det, ska barnen bara ha ett par bollar att knacka runt på funkar de jättebra. Men bollar som kan skilja 20 meter i hur långt de flyger beroende på produktionen är - åtminstone i min värld - inte bra golfbollar oavsett nivå av golfare.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Kul läsning :)
Ser fram emot nästa bollrecension ;)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

Håller med King!
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
Skriv svar