Svarta järnset

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kunde inte hitta att vi hade någon tråd om svarta järnset, även fast jag har för mig att det ska finnas en sådan. (om du hittar den så hojta till)

Ämnet aktualiserades idag när Titleist gick ut med att man kan få sina AP2 och AP3 i svart finish.
Jag själv har aldrig haft ett svart järnset men har alltid varit väldigt lockad av designen.

Vad tycker du?

Titleist AP2 & AP3.
Bild

Vilka är dina andra favoriter on the dark side?

PXG gillar jag...

Bild

Cobras King Pro har alltid varit fina också.

Bild
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

IMG_0868.JPG
IMG_0868.JPG (136.32 KiB) Visad 8282 gånger
Callaway Apex och Apex Pro kommer också i svart, eller smoke som dom valt att kalla dom. Hoppas dom finns att testa vid utprovning på Ullna om ett par veckor.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Adams gamla MB Idea Black (vill jag minnas att de heter) är frukantsvärt både vackra och snygga. Det tyvärr alla svarta klubbor jag har sett har gemensamt är att de tappar färgen successivt vilket i mina ögon snart gör dem väldigt fula istället.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MaxP skrev: 17 jan 2019, 18:10 Adams gamla MB Idea Black (vill jag minnas att de heter) är frukantsvärt både vackra och snygga. Det tyvärr alla svarta klubbor jag har sett har gemensamt är att de tappar färgen successivt vilket i mina ögon snart gör dem väldigt fula istället.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Tänkte precis skriva samma sak. Slitna, använda svarta klubbor ser fruktansvärt fula ut, så mitt råd är att inte köpa dem. Kan ju vara ganska svåra om man vill sälja sen också.
Hcp: ~12
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Niklas skrev:
MaxP skrev: 17 jan 2019, 18:10 Adams gamla MB Idea Black (vill jag minnas att de heter) är frukantsvärt både vackra och snygga. Det tyvärr alla svarta klubbor jag har sett har gemensamt är att de tappar färgen successivt vilket i mina ögon snart gör dem väldigt fula istället.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Tänkte precis skriva samma sak. Slitna, använda svarta klubbor ser fruktansvärt fula ut, så mitt råd är att inte köpa dem. Kan ju vara ganska svåra om man vill sälja sen också.
Jag tillhör de få som gillar patinan på svarta järn, älskar mina Z745 Bild

Börjar dock bli dags att planera inköp av nya då skårorna trots allt spelat över 300 rundor och ett antal träningstimmar de senaste säsongerna.Bild

Sent from my ONEPLUS A6013 using Tapatalk

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Har svarta cobra mb.. spelat med dom mycket och kan säga att jag är förvånad över hur bra dom ser ut även efter mycket användning. Skulle tro att cobra har den bäst svarta finishen.. detta med egen undersökning samt vad folk skriver på de flesta forum.

Däremot ser pxg svarta förjävliga ut, vilket är synd på det priset man betalar.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det finns svart och så finns det ”svart”!
Jag har Adams A12pro och de är lite mer brunsvarta. Det har hållt bra på de sidor som inte ”används” men sulan är rätt blanksliten numera.

Det handlar naturligtvis också om vilken sorts ytbehandling en klubba har. Wedgar brukar ha ett slitskikt medan övr. klubbor har riktig krom. De klubbor som kommit fram har främst wedge-varianten och det är därför de slits fortare. Tror inte jag har sett någon oem-klubba ha svart krom men om så skulle vara fallet så håller de minst lika bra som blanka varianter.
Det finns en del renoveringsobjekt med svartkrom på eBay ... mumma!

/Edit.
Såg att säljaren av dessa övergått till black nitrade istället. Inget fancy utan en ren avfällningsprocess som slits ganska lätt.

Egon
Johanjurland
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 apr 2016, 19:29

Tjena! Relativt ny i gruppen!
Jag har ett set cobra fly z pro och ett cobra king pro mb, se bilder så fattar ni vart jag vill komma :)

https://imgur.com/EYQJZTp
53FB0A4D-BFDF-491A-8D27-A0D971506427.jpeg
53FB0A4D-BFDF-491A-8D27-A0D971506427.jpeg (58.95 KiB) Visad 8075 gånger
Iallafall, jag vill få mina king klubbor att nå den råa finishen som en snubbe från golfwrx har nått!

Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga? Färgborttagningsmedel som rekommenderas?
Vad tror vi?

Tacksam för alla tips!
Johan
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Johanjurland skrev:Tjena! Relativt ny i gruppen!
Jag har ett set cobra fly z pro och ett cobra king pro mb, se bilder så fattar ni vart jag vill komma :)

https://imgur.com/EYQJZTp
2E5BCF3D-9AB1-4FDD-A148-03D56FA9A05A.jpeg
Iallafall, jag vill få mina king klubbor att nå den råa finishen som en snubbe från golfwrx har nått!

Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga? Färgborttagningsmedel som rekommenderas?
Vad tror vi?

Tacksam för alla tips!
Johan
Ställ de en natt i Coca cola, det ska tydligen ge bra resultat!

Sent from my ONEPLUS A6013 using Tapatalk

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Återkom gärna hur det gick.. jag försökte få bort färgen för 2 år sedan. Men den sitter som berget.
Skriv svar