Svarta järnset

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Johanjurland
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 apr 2016, 19:29

Harry skrev: 26 jan 2019, 08:27 Återkom gärna hur det gick.. jag försökte få bort färgen för 2 år sedan. Men den sitter som berget.
Samma klubbor? Hur försökte då den gången?
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Johanjurland skrev: 26 jan 2019, 11:19
Harry skrev: 26 jan 2019, 08:27 Återkom gärna hur det gick.. jag försökte få bort färgen för 2 år sedan. Men den sitter som berget.
Samma klubbor? Hur försökte då den gången?

Aceton. Funkat bra på andra klubbor men dessa var svåra. Fick bort helt okej men inte helt perfekt
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Caustic soda, Coka cola, färgbortagningsmedel modell chrome strip (om det finns fortfarande) ja, metoderna är många men då behöver man också demontera huvuden först.
Bäst är nog att glasblästra och polera dem.

Det jag inte riktigt förstår är varför?
Raw blir inte snyggt om de inte är för att de bara ska hänga på väggen. Ytbehandlingen har ett syfte och det är att skydda dem mot rost. Materialvalet är en funktions-, produktions- och kostnads-fråga. Om inte så hade Pings gjutningsvariant varit standard.

Nåja, jag har fibblat en del med diy vad det gäller klubbhuvud. Stålet ger förutsättningarna. 431 och 17-4 är det lugnt med... de rostar inte efteråt.
Allt med krom eller nån finish som är svår att ta bort ger liksom den hinten att man inte ska ta bort den alls. 1020/25/30 forged eller 8620 ”form” forged (vokey) bör inte bearbetas om man inte ytbehandlar dem efteråt.

Egon
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Egon skrev: 26 jan 2019, 17:28 Caustic soda, Coka cola, färgbortagningsmedel modell chrome strip (om det finns fortfarande) ja, metoderna är många men då behöver man också demontera huvuden först.
Bäst är nog att glasblästra och polera dem.

Det jag inte riktigt förstår är varför?
Raw blir inte snyggt om de inte är för att de bara ska hänga på väggen. Ytbehandlingen har ett syfte och det är att skydda dem mot rost. Materialvalet är en funktions-, produktions- och kostnads-fråga. Om inte så hade Pings gjutningsvariant varit standard.

Nåja, jag har fibblat en del med diy vad det gäller klubbhuvud. Stålet ger förutsättningarna. 431 och 17-4 är det lugnt med... de rostar inte efteråt.
Allt med krom eller nån finish som är svår att ta bort ger liksom den hinten att man inte ska ta bort den alls. 1020/25/30 forged eller 8620 ”form” forged (vokey) bör inte bearbetas om man inte ytbehandlar dem efteråt.

Egon

Jag vill enbart få bort den oranga och vita färgen så att hela klubban få samma svarta färg
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ok Harry.

Aceton.
Köp på Biltema, doppa en tops och dutta... skrapa lite lätt med en tandpetare och gör om tills färgen är borta.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

De här var riktigt fina!

https://www.instagram.com/p/BtOOOp5nN5W ... 5z13rih64m


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jaws
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2014, 06:41

Nitor färgborttagningsmedel
Senast redigerad av Jaws den 02 feb 2019, 14:44, redigerad totalt 1 gånger.
Jaws
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2014, 06:41

Nitor färgborttagningsmedel löser upp all fill up färg på 24 timmar - pensla på. Finns på Bauhaus. Skadar inte metallen!
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Här har vi också ett par riktigt läcka svarta blad.


https://www.tourspecgolf.com/kyoei-kk-m ... -7pcs.html
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Harry skrev:Här har vi också ett par riktigt läcka svarta blad.


https://www.tourspecgolf.com/kyoei-kk-m ... -7pcs.html
Oh my gosh vad fina!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar