spikskor vs spikeless?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Theobillberg
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 jan 2018, 18:16

Kan någon förklara varför man inte skulle vilja ha golfskor med spikar. Jag spelar själv med spikskor och föreställer mig bara att spikarna ger mig bättre grepp.

Varför väljer många att spela spikeless?
Theo Billberg, Dormy
Nynäshamns GK
HCP: 4,7
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Theobillberg skrev:Kan någon förklara varför man inte skulle vilja ha golfskor med spikar. Jag spelar själv med spikskor och föreställer mig bara att spikarna ger mig bättre grepp.

Varför väljer många att spela spikeless?
Tja, antar att du menar softspike och inte spik? För spik är det många klubbhus som förbjudit så man blir ju väldigt begränsad.

Men jag kör både softspike och spikeless men föredrar spikeless. Skönare att gå i och ger även bra grepp men upplever att om det regnar är softspike stabilare och det är vid just regn som jag använder det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Jag spelar huvudsakligen i softspike men har även spelat en del spikeless tidigare. Märker ärligt talat ingen större skillnad. Satsa på en skön sko bara!

Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Theobillberg skrev: 02 mar 2019, 16:45 Kan någon förklara varför man inte skulle vilja ha golfskor med spikar. Jag spelar själv med spikskor och föreställer mig bara att spikarna ger mig bättre grepp.

Varför väljer många att spela spikeless?
Det korta svaret är att de flesta spikeless-dojorna idag är lika stabila som skor med softspikes. Jag tror även att bekvämligheten är en stor del i alltihop.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MaxP skrev: 03 mar 2019, 08:41
Theobillberg skrev: 02 mar 2019, 16:45 Kan någon förklara varför man inte skulle vilja ha golfskor med spikar. Jag spelar själv med spikskor och föreställer mig bara att spikarna ger mig bättre grepp.

Varför väljer många att spela spikeless?
Det korta svaret är att de flesta spikeless-dojorna idag är lika stabila som skor med softspikes. Jag tror även att bekvämligheten är en stor del i alltihop.
Jag gjorde ett inköp som lite ovetandes kombinerade det bästa av två världar. En sko med en helgjuten sula som har softspikes ingjutna i formen. Bra kompromiss och underhållsfritt.

Egon
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Egon skrev: 03 mar 2019, 12:27
MaxP skrev: 03 mar 2019, 08:41
Theobillberg skrev: 02 mar 2019, 16:45 Kan någon förklara varför man inte skulle vilja ha golfskor med spikar. Jag spelar själv med spikskor och föreställer mig bara att spikarna ger mig bättre grepp.

Varför väljer många att spela spikeless?
Det korta svaret är att de flesta spikeless-dojorna idag är lika stabila som skor med softspikes. Jag tror även att bekvämligheten är en stor del i alltihop.
Jag gjorde ett inköp som lite ovetandes kombinerade det bästa av två världar. En sko med en helgjuten sula som har softspikes ingjutna i formen. Bra kompromiss och underhållsfritt.

Egon
Det lät intressant, vad är det för märke/modell?
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ett par Puma och ett par Slazenger.
Köpte de sista på chans och blev positivt överraskad. Köpte de främst för att mina ankfötter behöver lite mer plats. De är inne på sin 3:e säsong och slitaget är nära noll på sulan. Varvar iofs skor, men ändå.. 100+ rundor iaf.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Köpte ett par FJ spikless i höstas och de är sköna och så men kommer nog inte köpa det igen. Sulan har slitits ner ordentligt och de kommer inte ens hålla ett år vilket känns som minimum för en golfsko. Med softspikes är det ju bara att byta. Visst, vattentätheten håller endast ett år, men då vill man gärna att resten av skon håller minst ett år också.

Kanske finns andra spikless som inte slits lika snabbt.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 04 mar 2019, 07:47 Köpte ett par FJ spikless i höstas och de är sköna och så men kommer nog inte köpa det igen. Sulan har slitits ner ordentligt och de kommer inte ens hålla ett år vilket känns som minimum för en golfsko. Med softspikes är det ju bara att byta. Visst, vattentätheten håller endast ett år, men då vill man gärna att resten av skon håller minst ett år också.

Kanske finns andra spikless som inte slits lika snabbt.
Jag har spikeless skor från FootJoy och Puma sen flera år tillbaka som jag fortfarande använder, överallt och lite till så jag tror du har fått ett dåligt exemplar.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag körde spikeless ett tag men de är inget vidare i regn/blött och jag uppskattar bra grepp så därför blir det enbart softspikes nu.
Nackdelen är att de slits rätt fort om man som jag tar på sig dem hemma. Bättre att ta av och på vid banan.
Skriv svar