Decathlons golfboll rankas högt i MyGolfSpy-test

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det här kom som en chock för mig.
Jag visste inte ens om att Decathlon, den franska lågrpiskedjan tillverkade bollar. Än mindre att den fanns tillgänglig i USA också.

MyGolfSpy som gör oberoende tester har listat den som tredje mest value for money i sitt test av golfbollar.

När jag går igenom deras diagram och jämför Inesis-bollen med ProV1 som jag lirar är det en liten skillnad men den är inte stor.

Avg carry med driver vid 115mph 278 yards för Inesis och 281,5 för ProV1.
J7 Inesis 194 vs. ProV1 196 yards.

Spin 9200 Inesis och 9500 för ProV1.

Dock rankas den som en av de bollarna som går mest snett i testet. Bara Callaway Erc Soft och Srixon Z star går mer snett i testet.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JohanAdministratör skrev:Det här kom som en chock för mig.
Jag visste inte ens om att Decathlon, den franska lågrpiskedjan tillverkade bollar. Än mindre att den fanns tillgänglig i USA också.

MyGolfSpy som gör oberoende tester har listat den som tredje mest value for money i sitt test av golfbollar.

När jag går igenom deras diagram och jämför Inesis-bollen med ProV1 som jag lirar är det en liten skillnad men den är inte stor.

Avg carry med driver vid 115mph 278 yards för Inesis och 281,5 för ProV1.
J7 Inesis 194 vs. ProV1 196 yards.

Spin 9200 Inesis och 9500 för ProV1.

Dock rankas den som en av de bollarna som går mest snett i testet. Bara Callaway Erc Soft och Srixon Z star går mer snett i testet.

Det där med snett var intressant i golfspy. Tp5X presterade generellt ”sämre” än jag trodde mot V1 och speciellt sidled stack den ut.

Sjukt bra test från golfspy och Decathlon var helt klart otippad.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

JohanAdministratör skrev: 02 maj 2019, 12:47 Det här kom som en chock för mig.
Jag visste inte ens om att Decathlon, den franska lågrpiskedjan tillverkade bollar. Än mindre att den fanns tillgänglig i USA också.

MyGolfSpy som gör oberoende tester har listat den som tredje mest value for money i sitt test av golfbollar.

När jag går igenom deras diagram och jämför Inesis-bollen med ProV1 som jag lirar är det en liten skillnad men den är inte stor.

Avg carry med driver vid 115mph 278 yards för Inesis och 281,5 för ProV1.
J7 Inesis 194 vs. ProV1 196 yards.

Spin 9200 Inesis och 9500 för ProV1.

Dock rankas den som en av de bollarna som går mest snett i testet. Bara Callaway Erc Soft och Srixon Z star går mer snett i testet.
Den ska banne mig testas!
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Intressant! Inesis har jag provat några gånger på övningsgreen i Spanien då många av gästerna spelade den. Gillade inte känslan/ljudet då, gör det nog inte fortfarande. Men aldrig provat med fulla slag vilket vore intressant. Mycket bra, välbehövligt och intressant test därtill!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:Intressant! Inesis har jag provat några gånger på övningsgreen i Spanien då många av gästerna spelade den. Gillade inte känslan/ljudet då, gör det nog inte fortfarande. Men aldrig provat med fulla slag vilket vore intressant. Mycket bra, välbehövligt och intressant test därtill!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Tydligen har de tre bollar. Distance, Soft och Tour. 49/149/299kr.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:
MaxP skrev:Intressant! Inesis har jag provat några gånger på övningsgreen i Spanien då många av gästerna spelade den. Gillade inte känslan/ljudet då, gör det nog inte fortfarande. Men aldrig provat med fulla slag vilket vore intressant. Mycket bra, välbehövligt och intressant test därtill!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Tydligen har de tre bollar. Distance, Soft och Tour. 49/149/299kr.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Baserat på den kunskapen säger jag att det bör ha varit deras billigaste boll jag provat.

Dock undrar jag hur testet förändrats med en människa som slår bollarna. MGS själv säger att robot är bästa sättet att prova bollar och jag tror att jag håller med. Men jag undrar om resultatet sett annorlunda ut annars...


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JohanAdministratör skrev: 02 maj 2019, 12:47Dock rankas den som en av de bollarna som går mest snett i testet. Bara Callaway Erc Soft och Srixon Z star går mer snett i testet.
Långt och snett... hmm
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Har kollar igenom hela den här nu,
https://youtu.be/c3lFMVu8Nds

En mycket intressant sak är ju att Chrome Soft rankas som en av den allra sämsta bollarna.
Den går tydligen kortast och sprider sig värst. Det kom verkligen som en chock.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JohanAdministratör skrev:Har kollar igenom hela den här nu,
https://youtu.be/c3lFMVu8Nds

En mycket intressant sak är ju att Chrome Soft rankas som en av den allra sämsta bollarna.
Den går tydligen kortast och sprider sig värst. Det kom verkligen som en chock.

Älskar det här med att det testas och diskuteras spridning. Det tror jag aldrig man hört tidigare!
Och ja chromesoft skall väll vara en boll för alla men verkar ju onekligen som det ej stämmer.

Jag minns att jag var rädd att spela V1 för att tappa mer slag i sidled kontra chromesoft.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 07 maj 2019, 14:59 Har kollar igenom hela den här nu,
https://youtu.be/c3lFMVu8Nds

En mycket intressant sak är ju att Chrome Soft rankas som en av den allra sämsta bollarna.
Den går tydligen kortast och sprider sig värst. Det kom verkligen som en chock.
I den här videon testar de Chrome Soft X mot Snell MTB-X för att se om de får samma resultat som MGS fick.
Skillnaden är försumbar men å andra sidan testar de inomhus*.



(* Gissar att skillnaderna i resultat mellan olika tester är att de inte utförs på exakt samma sätt.
I videon ovan mäts inte den faktiska bollflykten utan den beräknas baserat på en väldigt kort flykt och vad dimpelmönstret och djupet spelar för roll får vi inte veta.)
Skriv svar