Taylormade vs Callaway?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
fågelmatte
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 maj 2014, 11:22

Vart ska man lägga pengarna om man har som mål att ta sig under 15hcp i sommar? Taylormade RBZ SL eller Callaway xhot??
fågelmatte
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 maj 2014, 11:22

Vart ska man lägga pengarna? Taylormade RBZ SL eller Callaway xhot??
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

RBZ har ju "Vibrationsdämpare på baksidan av träffytan ger rätt ljud och optimal känsla" Har för mig att vibrationsdämpere är något positivt sen jag såg Sällskapsresan Snowroller :)

Bara av att ha läst om dem, så verkar det som att de är tillverkarnas motsvarigheter. Två klubbor gjorda för att förenkla ditt spel och var förlåtande överlag. Perfekt för att ta sig neråt i hcp då du behöver minimera alla fel, t.ex toppade slag. Med en mkt förlåtande klubba blir tom topparna helt OK slag.

Hittade en butik som kan erbjuda dig att testslå båda på en range, sen bestämmer du dig efter vad som kändes bäst...
MarkusSvard
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 maj 2014, 09:54

Tips är också att kanske inte bara testslå utan faktiskt lägga några hundralappar på att testa ut klubborna med mätning av hastighet, träffbild etc.
Av att ha kikat på spec'sen så känns de som sagt likvärdiga, men mät upp hur just din sving går med de olika så kommer du se en viss skillnad.
Jag körde custom fitting på mina järn jag köpte förra säsongen och vi mätte upp sving, hastighet etc. Kommer alltid att köra det vid köp av nya klubbor framöver. Verkligen värt det!
Användarens profilbild
JoshSWE
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 maj 2014, 19:45

Helt klart ska du testslå klubborna och prova ut både huvud och skaft som passar dig. En custom fitting, helt enkelt. Vad gäller just Callaway var Apex och Apex Pro två modeller som jag valde mellan tidigare i våras. Båda var riktigt mjuka och sköna i träffen men Apex kan rekommenderas för priset och att den är mer förlåtande, vilket du efterfrågar.
ScreenHunter_029.jpg
ScreenHunter_029.jpg (14.36 KiB) Visad 8153 gånger
Medlem på Västerås GK, en av landets äldsta golfklubbar.

Mizuno JPX825 9.5* - Mizuno MP-54 J3-PW
Mizuno MP-T4 50* 54* 58* - Nike Method 004
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

I allmänhet kan man väl säga att för järnklubbor så gäller det att hitta rätt flex och kickpunkt i skaftet. Sen är är rätt lie viktigt för högre loftade klubbor eftersom det påverkar utgångsvinkeln i sidled för bollen. Märke på klubbhuvudet får väl anses som mindre viktigt, det är mer tycke och smak.

Om du jämför två järn så tänk på att de kan vara loftade annorlunda. Vissa märken loftar ner sina klubbor mer och mer för varje ny modell som kommer för att kunna säga att de går längre. Har du en fem-tio år gammal järnsexa och jämför med en ny järnsexa från tex TM eler Callaway så lär de nya gå mycket längre. Men betänk då att den nya sexan är kanske motsvarar en järnfemma i loft.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Skriv svar