Hjärnan och järnen

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Mr Hooker
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 dec 2019, 12:13

En av mina bättre golfkompisar har 1 i hcp och byter järn ibland, det gör vi väl alla..?
Han har senaste 4 åren haft, mb, cb, gi och sgi klubbor med skaftvikter från 130 till 90 gram, både stiff och regular.
Inga problem, han matar bara på och slår lika bra med allt.

Jag känner mig trygg och naturlig med DG R300 men då jag närmar mig 50 så har jag försökt hänga på starka loft, lätta skaft- tåget.
Jag matar inte på längre, ingen matning överhuvudtaget.

Köpte Callaway Steelhead XR med TT XP 95 grams (90 gram underligt nog) och har ingen aning om vart klubbhuvudet är i svingen.
Spelade tidigare AP1 716, som jag älskade känslan i träffen på, med samma skaft o samma resultat, noll koll:(

Spelade alltid Mizunoblad/ CB tidigare med DG R300 skaft och då var järnen styrkan i mitt spel.

Varför kan inte jag åxå spela lätta järnskaft, någon som känner igen sig..?
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Inte hjärnan utan din sving.
Din kompis råkar vara en bättre spelare och möjligheten ökar med skickligheten men egentligen är det bara en fråga om teknik och hand-öga.

Det här kan bli en lång förklaring men jag ska försöka göra mitt bästa. Det beror på många faktorer men det är inte yin eller yang och def. inte svart eller vitt.

En sund grundteknik gör att man blir mindre beroende av klubbornas specifikation. Hand-öga tar hand om brister i tekniken och/eller när det går lite fel med svingandet.

Ämnet utrustning är mer min melodi och där finns det saker att göra. Förr var klubborna rätt enkla eftersom skaftvikten var tämligen lika oavsett flex. Svingvikten hamnade hyggligt lika mellan seten och alla lärde sig svinga med ungefär samma förutsättningar. Självklart fanns där utrymme för finjusteringar och iom. det kom även den andra ytterligheten fram. Många specar upplevs idag som ospelbara och det är inget konstigt om man drillats med ”riktiga” klubbspecar.

Xp-95 har en lägre balanspunkt för att kompensera den svingvikt som komb. lätt skaft - standard huvudvikt ger. Det här passar inte alla.
Svingvikt sätter ett värde på känslan av tyngd men det går inte att bara försöka erhålla värdet och sen tro att det funkar.

Nåja, nu vet du lite mer om varför men inte vad du ska göra åt det. Tekniken är det svåra att fixa... klubban är lättare.

Först måste du identifiera ett huvud som du spelar bra med. Testa ut det med ett DG R300 så att du vet att det funkar med din sving. Vill du sen ha lättare skaft så är det bara att pröva det huvudet och jämföra resultat. Det finns en uppsjö av olika profiler på skaft och de känns verkligen olika inom samna viktspann. DG finns i 100g om det skulle vara ett alt.
Om det aldrig blir bra med lättare skaft (men du fortfarande vill ha det) så kommer vi in på klubbmakartrix. Lite blytejp där, lite olika trim och en bra sådan kan fixa det mesta.

Egon
Mr Hooker
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 dec 2019, 12:13

Tack Egon uppskattar din analys👍😀
Skriv svar