Byta skaft på driver?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

HÄÄÄXJAKT!

Skaftet kan ha sjukt stor betydelse om man hittar en kombination som passar dig bäst.

Ett skaft med bra timing gör att du ökar ballspeed, effektiviserar bollbanan och drar ner spinnen (pga gear effect)
Det är inte tack vare lowspinn, high launch, midkick i skaftet utan mer kombo huvud+skaft

Ett bra huvud är värdelöst om det inte sitter rätt skaft för dig på.

Eftersom pros, butiker, tillverkare ser fler svingar och resultat än alla andra är det förståeligt att de säger att skaft gör skillnad.

Min reck: Ta med båda och jämför. Personen som hjälper kan förklara och guida dig. Bor du i Stockholm hjälper jag dig gärna:) jag gissar att du skopar och får för mycket loft även om loftet på klubban är lågt, det har g400 max visat tidigare. Finns fler modeller som gör samma sak.

Slut på bortförklaringar!
Slut på häxjakt rätt och fel!

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

DormyarningeKent skrev: 28 dec 2019, 19:21 HÄÄÄXJAKT!

Skaftet kan ha sjukt stor betydelse om man hittar en kombination som passar dig bäst.

Ett skaft med bra timing gör att du ökar ballspeed, effektiviserar bollbanan och drar ner spinnen (pga gear effect)
Det är inte tack vare lowspinn, high launch, midkick i skaftet utan mer kombo huvud+skaft

Ett bra huvud är värdelöst om det inte sitter rätt skaft för dig på.

Eftersom pros, butiker, tillverkare ser fler svingar och resultat än alla andra är det förståeligt att de säger att skaft gör skillnad.

Min reck: Ta med båda och jämför. Personen som hjälper kan förklara och guida dig. Bor du i Stockholm hjälper jag dig gärna:) jag gissar att du skopar och får för mycket loft även om loftet på klubban är lågt, det har g400 max visat tidigare. Finns fler modeller som gör samma sak.

Slut på bortförklaringar!
Slut på häxjakt rätt och fel!

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Eeh...
1. Ett klubbhuvud initierar inte skopning.

2. Skaft och tajming stämmer och det är bl.a därför vi ser youtube-klipp efter klipp på scratch-spelare som slår lika långt, rakt och lågt/högt med L-flex som med sitt eget perfekt anpassade skaft!!
Enda orsaken till att skaftet måste anpassas till huvudet är pga. att alla huvud är olika. Det är bl.a därför som OEM petar i ett ”made-for-shaft” istället för de ”riktiga” upcharge skaften. De är tippade och specialbeställda med bend som passar mallen enl. test.

3.Menar du Vertical Gear Effect så skriv det.
(Folk har fullt sjå med att förstå och hålla koll på alla termer. )
Det är sant att VGE tar bort spinn men om nu frågeställningen utgår från en för hög bollbana så gör du analysen att träffen sitter lågt med skopning!?
Herregud!

4. G400max har en låg Center of Gravity som sitter långt från träffytan. Det ger en högre Launch Angle/loft och mer spinn/loft.
Du du kallar ”skopning” är alltså bara en medveten design.

Btw. Skopning är inget annat än en felaktig handledsvinkling vid impact skapad av en för tidig release.

Egon
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Om skaft inte spelar så stor roll. Varför märker man själv stor skillnad på spridning,spinn,launch på ex CF?

När jag testat både järn, spoon och driver har skaftet spelat en stor roll.

Ex på driver var TS2an där jag fick testa 5 olika skaft varav två skaft gjorde klubban nästan ospelbar. Med järnen så kunde man utan problem styra träffbilden med skaft med. Fick samma resultat när jag inte visste vad för skaft som satt i som när jag visste.

Däremot är inte klubbhuvud obetydligt !
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev: 01 jan 2020, 08:34 Om skaft inte spelar så stor roll. Varför märker man själv stor skillnad på spridning,spinn,launch på ex CF?

När jag testat både järn, spoon och driver har skaftet spelat en stor roll.

Ex på driver var TS2an där jag fick testa 5 olika skaft varav två skaft gjorde klubban nästan ospelbar. Med järnen så kunde man utan problem styra träffbilden med skaft med. Fick samma resultat när jag inte visste vad för skaft som satt i som när jag visste.

Däremot är inte klubbhuvud obetydligt !
2 fel ger inte 1 rätt.

Den totala klubban dvs. Huvud, skaft och grepp ger dig förutsättning att träffa bollen. Det kan t.ex innebära ett 52g grepp, 65g skaft och ett 198g huvud. Funkar detta bra kan vi sabba det med 10g mindre/mer skaftvikt, 2g mindre/mer huvudvikt eller 15-20g mindre/mer greppvikt.

Det som händer när du byter skaft är alltså en matematisk skillnad på hela specen av klubban. Det är den som styr mest ... men du/ni tillskriver skaftet hela skillnaden.

Det viktiga i en riktig cf är att identifiera vilken spec som funkar bäst. DET gör man inte genom att byta skaft. Det man gör är att hitta vilken MOI som passar spelaren och sen finns det program som plottar ut en kurva med allt från driver till wedge.

Praktiskt sett så identifierar man ett huvud och ett flex genom test. Därefter blyar man in bollträff på klubban, främst på olika ställen på skaftet (men även på huvud och/eller grepp), och får fram en spec. Därefter testar man olika skaftprofiler med önskvärd vikt för att hitta bäst performance (läs, spridning, längd, launch etc.).

Jag kan skriva spaltmeter om det här men det viktiga är att en ”cf” på ”varuhus” bygger på att ändra klubbans MOI genom att bara byta skaft.
Rätt MOI och klubban blir ”bra” men det betyder inte att skaftet eller den som rek. ska ha guldmedaljen.

Egon
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Egon skrev:
stevvee skrev: 01 jan 2020, 08:34 Om skaft inte spelar så stor roll. Varför märker man själv stor skillnad på spridning,spinn,launch på ex CF?

När jag testat både järn, spoon och driver har skaftet spelat en stor roll.

Ex på driver var TS2an där jag fick testa 5 olika skaft varav två skaft gjorde klubban nästan ospelbar. Med järnen så kunde man utan problem styra träffbilden med skaft med. Fick samma resultat när jag inte visste vad för skaft som satt i som när jag visste.

Däremot är inte klubbhuvud obetydligt !
2 fel ger inte 1 rätt.

Den totala klubban dvs. Huvud, skaft och grepp ger dig förutsättning att träffa bollen. Det kan t.ex innebära ett 52g grepp, 65g skaft och ett 198g huvud. Funkar detta bra kan vi sabba det med 10g mindre/mer skaftvikt, 2g mindre/mer huvudvikt eller 15-20g mindre/mer greppvikt.

Det som händer när du byter skaft är alltså en matematisk skillnad på hela specen av klubban. Det är den som styr mest ... men du/ni tillskriver skaftet hela skillnaden.

Det viktiga i en riktig cf är att identifiera vilken spec som funkar bäst. DET gör man inte genom att byta skaft. Det man gör är att hitta vilken MOI som passar spelaren och sen finns det program som plottar ut en kurva med allt från driver till wedge.

Praktiskt sett så identifierar man ett huvud och ett flex genom test. Därefter blyar man in bollträff på klubban, främst på olika ställen på skaftet (men även på huvud och/eller grepp), och får fram en spec. Därefter testar man olika skaftprofiler med önskvärd vikt för att hitta bäst performance (läs, spridning, längd, launch etc.).

Jag kan skriva spaltmeter om det här men det viktiga är att en ”cf” på ”varuhus” bygger på att ändra klubbans MOI genom att bara byta skaft.
Rätt MOI och klubban blir ”bra” men det betyder inte att skaftet eller den som rek. ska ha guldmedaljen.

Egon

Fast vad är bäst performance då? Beror ju helt och hållet på vad man är ute efter.

Nej man kan inte välja vilket huvud som helst, TS3 ex passade inte mig. Men TS2 kunde enkelt gå från katastrof till grym med skaftbyte.

Att byta klubbhuvud hjälper ju aldrig bolträffen, right ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev: 01 jan 2020, 15:46
Egon skrev:
stevvee skrev: 01 jan 2020, 08:34 Om skaft inte spelar så stor roll. Varför märker man själv stor skillnad på spridning,spinn,launch på ex CF?

När jag testat både järn, spoon och driver har skaftet spelat en stor roll.

Ex på driver var TS2an där jag fick testa 5 olika skaft varav två skaft gjorde klubban nästan ospelbar. Med järnen så kunde man utan problem styra träffbilden med skaft med. Fick samma resultat när jag inte visste vad för skaft som satt i som när jag visste.

Däremot är inte klubbhuvud obetydligt !
2 fel ger inte 1 rätt.

Den totala klubban dvs. Huvud, skaft och grepp ger dig förutsättning att träffa bollen. Det kan t.ex innebära ett 52g grepp, 65g skaft och ett 198g huvud. Funkar detta bra kan vi sabba det med 10g mindre/mer skaftvikt, 2g mindre/mer huvudvikt eller 15-20g mindre/mer greppvikt.

Det som händer när du byter skaft är alltså en matematisk skillnad på hela specen av klubban. Det är den som styr mest ... men du/ni tillskriver skaftet hela skillnaden.

Det viktiga i en riktig cf är att identifiera vilken spec som funkar bäst. DET gör man inte genom att byta skaft. Det man gör är att hitta vilken MOI som passar spelaren och sen finns det program som plottar ut en kurva med allt från driver till wedge.

Praktiskt sett så identifierar man ett huvud och ett flex genom test. Därefter blyar man in bollträff på klubban, främst på olika ställen på skaftet (men även på huvud och/eller grepp), och får fram en spec. Därefter testar man olika skaftprofiler med önskvärd vikt för att hitta bäst performance (läs, spridning, längd, launch etc.).

Jag kan skriva spaltmeter om det här men det viktiga är att en ”cf” på ”varuhus” bygger på att ändra klubbans MOI genom att bara byta skaft.
Rätt MOI och klubban blir ”bra” men det betyder inte att skaftet eller den som rek. ska ha guldmedaljen.

Egon

Fast vad är bäst performance då? Beror ju helt och hållet på vad man är ute efter.

Nej man kan inte välja vilket huvud som helst, TS3 ex passade inte mig. Men TS2 kunde enkelt gå från katastrof till grym med skaftbyte.

Att byta klubbhuvud hjälper ju aldrig bolträffen, right ?
Nu läste/förstod du inte allt jag skrev... och jag förstår inte hur du tänker?

Jo, det gör det definitivt eftersom huvudet är en faktor i formeln för MOI.

Nåja, vi grottar in oss på klubbans olika komponenter:
Förutom att huvudet är en komponent i hela klubban så ger den dig den främsta förutsättningen för en bra bollbana. Det är loft och inbördes viktning som styr det. Likväl som att vi kräver olika loft vid olika svinghastighet så styr den inbördes viktningen av huvudet, behovet av loft.
Svinghastighet, CG (viktning) och loft är alltså parametrar som ger din bollflykt. Ändra någon och bollflykten ändras.

När det gäller var dina träffar sitter så kan så lite som 2g på huvudet göra stor skillnad. För att få motsvarande effekt via skaftet krävs det ca. 10g.

Det som gemene man inte förstår är att 45.25” eller 45” är lika mycket som 10g i skaftvikt.
Det räcker att greppa ner lite och vips så har du ändrat hela klubbans spec avs. hur den spelas.

Jag lovar att alla skaftbyten i en ”varuhus-cf” inte tar någon nämnvärd notis på om ett skaft spelas 0.25” längre/kortare. Däremot kan de aldrig hålla käft om att ett skaft väger si eller så ... eller att det har den å den finessen.

Ärligt talat: Kompetensen att jämföra äpplen med äpplen finns inte och därför tillskrivs skaftet något som bara är en fysisk förändring av klubbans MOI.

Eftersom jag talar om MOI och jag inser att det begreppet är ett mysterium så ger jag en enkel förklaring.
Tänk att du kastar iväg en pingisboll. Byt till en tennisboll och alla inser att man kommer kunna kasta den längre. Ta nu en kulstötar-kula och kasta den. Någonstans finns det en optimal vikt på en boll som ger att du kastar längst och rakast.

Inom golf måste vi även ta hänsyn till xx antal ggr som klubban ska svingas och det över en tidsrymd där den fysiska orken tryter något.
Även med MOI gör man en kompromiss och när det gäller driver är det den lättaste kombon inom spannet för bollträff-spridning som bör rekommenderas.

Egon
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Egon skrev:
stevvee skrev: 01 jan 2020, 15:46
Egon skrev: 2 fel ger inte 1 rätt.

Den totala klubban dvs. Huvud, skaft och grepp ger dig förutsättning att träffa bollen. Det kan t.ex innebära ett 52g grepp, 65g skaft och ett 198g huvud. Funkar detta bra kan vi sabba det med 10g mindre/mer skaftvikt, 2g mindre/mer huvudvikt eller 15-20g mindre/mer greppvikt.

Det som händer när du byter skaft är alltså en matematisk skillnad på hela specen av klubban. Det är den som styr mest ... men du/ni tillskriver skaftet hela skillnaden.

Det viktiga i en riktig cf är att identifiera vilken spec som funkar bäst. DET gör man inte genom att byta skaft. Det man gör är att hitta vilken MOI som passar spelaren och sen finns det program som plottar ut en kurva med allt från driver till wedge.

Praktiskt sett så identifierar man ett huvud och ett flex genom test. Därefter blyar man in bollträff på klubban, främst på olika ställen på skaftet (men även på huvud och/eller grepp), och får fram en spec. Därefter testar man olika skaftprofiler med önskvärd vikt för att hitta bäst performance (läs, spridning, längd, launch etc.).

Jag kan skriva spaltmeter om det här men det viktiga är att en ”cf” på ”varuhus” bygger på att ändra klubbans MOI genom att bara byta skaft.
Rätt MOI och klubban blir ”bra” men det betyder inte att skaftet eller den som rek. ska ha guldmedaljen.

Egon

Fast vad är bäst performance då? Beror ju helt och hållet på vad man är ute efter.

Nej man kan inte välja vilket huvud som helst, TS3 ex passade inte mig. Men TS2 kunde enkelt gå från katastrof till grym med skaftbyte.

Att byta klubbhuvud hjälper ju aldrig bolträffen, right ?
Nu läste/förstod du inte allt jag skrev... och jag förstår inte hur du tänker?

Jo, det gör det definitivt eftersom huvudet är en faktor i formeln för MOI.

Nåja, vi grottar in oss på klubbans olika komponenter:
Förutom att huvudet är en komponent i hela klubban så ger den dig den främsta förutsättningen för en bra bollbana. Det är loft och inbördes viktning som styr det. Likväl som att vi kräver olika loft vid olika svinghastighet så styr den inbördes viktningen av huvudet, behovet av loft.
Svinghastighet, CG (viktning) och loft är alltså parametrar som ger din bollflykt. Ändra någon och bollflykten ändras.

När det gäller var dina träffar sitter så kan så lite som 2g på huvudet göra stor skillnad. För att få motsvarande effekt via skaftet krävs det ca. 10g.

Det som gemene man inte förstår är att 45.25” eller 45” är lika mycket som 10g i skaftvikt.
Det räcker att greppa ner lite och vips så har du ändrat hela klubbans spec avs. hur den spelas.

Jag lovar att alla skaftbyten i en ”varuhus-cf” inte tar någon nämnvärd notis på om ett skaft spelas 0.25” längre/kortare. Däremot kan de aldrig hålla käft om att ett skaft väger si eller så ... eller att det har den å den finessen.

Ärligt talat: Kompetensen att jämföra äpplen med äpplen finns inte och därför tillskrivs skaftet något som bara är en fysisk förändring av klubbans MOI.

Eftersom jag talar om MOI och jag inser att det begreppet är ett mysterium så ger jag en enkel förklaring.
Tänk att du kastar iväg en pingisboll. Byt till en tennisboll och alla inser att man kommer kunna kasta den längre. Ta nu en kulstötar-kula och kasta den. Någonstans finns det en optimal vikt på en boll som ger att du kastar längst och rakast.

Inom golf måste vi även ta hänsyn till xx antal ggr som klubban ska svingas och det över en tidsrymd där den fysiska orken tryter något.
Även med MOI gör man en kompromiss och när det gäller driver är det den lättaste kombon inom spannet för bollträff-spridning som bör rekommenderas.

Egon

Jag vet vad MOI är och hur vissa klubbor är mer förlåtande än andra och trampolineffekt osv. Men MOI påverkar ju bara hur mycket fel du kan träffa på klubban och inte vart du träffar på klubban. Att sämre spelare skall ha mer förlåtande saker är inget konstigt. Men inte det som skall vara i fokus heller det skall vara vart man träffar på bladet. Du pratar enbart om vikt men justering lie hjälper ju också. Och snackar vi MOI så finns en maxgräns också ju på klubbhuvud.

Men i ditt exempel om tennisboll så blir det fel för i golf kan du inte byta boll utan isåfall racket. Sen vill jag exempelvis inte ha en boll som sticker oberäkneligt utan vill ha mer konstant.


Min fitting har inte varit med varuhus utan titleist representanter och båda hjälper även mycket tourspelare men jag antar att alla dom har totalt fel och inte kan någonting. Konstigt nog så har man ju sett vad skaftbyten osv gjort.


Men du vet alltid bäst och kan bäst, det vet vi sen förr.

Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Hmm...
Jag skrev att huvudet är en viktig faktor i formeln för Moi.
My bad, men jag antog att eftersom jag skrev om svingen och klubban så var det självklart att jag inte menade klubbhuvudet!

MOI är ett mått på rotationströghet runt sin egen axel. CG blir klubbhuvudets axel och det blir lite mumbojumbo över det hela. ”Förlåtande” handlar bara om energiförlust vid offcenterträff. Högre Moi ger mindre förlust vid dessa träffar men det ökar samtidigt spinnen. Spinn är nödvändigt men den har även en direkt relation till energiförlust.
Ergo... Högre klubbhuvuds-Moi ger högre energiförlust över hela facet. En kompromiss som kan diskuteras om den är värd resultatet.

Sving-Moi kan du hitta länkar på i den här gamla tråden från golf-wrx

Ja, tydligen så vet jag mer än du och eftersom jag förklarade vad som sker när man byter skaft så borde det vara en no-brainer att jag också säger att det funkar!?

Dina Titleist-fitters kan möjligen redogöra för vad och hur de gör. Annars har du deras manual här.
Gå en kurs, följ alla steg och du blir en fitter du med.
Nej, det var elakt... stryk det.
Jag har den största respekt för alla fitters. En fitter som även har tränarbakgrund är en jättebra kombination. Problemet är inte det material de jobbar med utan att den slutgiltiga produkten (vid beställning från fabrik) har samma toleranser som ett hyllset.

En klubbmakare kan göra lite mer och det är motsvarande vad som görs i titleists tour-van.
Då snackar vi bygga klubbor dvs. vid behov frekvensmäta, tippa, vikta, hotmelt och allt sånt. De har/tar fram exakt likadana huvud och skaft som spelarna har i sina gamers och det är en bra bit ifrån de toleranser som en fitter tvingas acceptera.

Egon
Skriv svar