Är det fel att köpa äldre klubbor?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
mianto
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2019, 22:06

Hej, jag är ca. 8mån gammal inom golfen och nu har jag väckt intresset hos min grabb, är rädd att han tröttnar innan han knappt börjat då han är lite ombytligt så vill egentligen inte lägga en enda spänn innan jag vet att han fortsätter, han sportar väldigt mycket med bl.a innebandy så tiden kanske inte är till hans fördel.

Jag har fått tag på två järnset till han på klubben, Wilson Di7 5-PW som verkar introducerats 2008 enligt google, dom är riktigt fina.
Han tyckte dom va helt ok att spela med.

Även ett set med Tietlest 735 cm tror jag dom heter 3-PW, lika gamla enligt google.
Också ok att spela med men Wilson ligger 1:a hos han, dom var lite enklare att spela.
Men är det någon ide att köpa dessa eller har det hänt alldeles för mycket på alla år så det är vettigare att köpa nya?

Jag får betala 1500kr för Wilson och måste greppa om allihop och 1000kr för Ping, det är inga pengar att tala om men ändå, kan ju köpa ett helt nytt Spaldingset på dormy för 2999kr.
Jag vill ju gärna köpa vettiga klubbor åt han så han inte tröttnar bums, men vi spelar åt olika håll (jag är vänsterspelare) så jag har ingen nytta av det om han inte vill fortsätta :-)

Eller har ni några andra tips på klubbor?

/Micke
Vänsterspelare

Callaway Rouge ST
Callaway Rouge ST FW3
Callaway Rouge ST FW5
Mizuno JPX921
Titleist SM8 52/56/60
Ping Sigma 2 Anser Stelth
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

mianto skrev:Hej, jag är ca. 8mån gammal inom golfen och nu har jag väckt intresset hos min grabb, är rädd att han tröttnar innan han knappt börjat då han är lite ombytligt så vill egentligen inte lägga en enda spänn innan jag vet att han fortsätter, han sportar väldigt mycket med bl.a innebandy så tiden kanske inte är till hans fördel.

Jag har fått tag på två järnset till han på klubben, Wilson Di7 5-PW som verkar introducerats 2008 enligt google, dom är riktigt fina.
Han tyckte dom va helt ok att spela med.

Även ett set med Tietlest 735 cm tror jag dom heter 3-PW, lika gamla enligt google.
Också ok att spela med men Wilson ligger 1:a hos han, dom var lite enklare att spela.
Men är det någon ide att köpa dessa eller har det hänt alldeles för mycket på alla år så det är vettigare att köpa nya?

Jag får betala 1500kr för Wilson och måste greppa om allihop och 1000kr för Ping, det är inga pengar att tala om men ändå, kan ju köpa ett helt nytt Spaldingset på dormy för 2999kr.
Jag vill ju gärna köpa vettiga klubbor åt han så han inte tröttnar bums, men vi spelar åt olika håll (jag är vänsterspelare) så jag har ingen nytta av det om han inte vill fortsätta :-)

Eller har ni några andra tips på klubbor?

/Micke

Skall han börja så är beg toppen. Bara det blir rätt längd för honom. Jag hade tagit Wilson utan att tveka. Spaldingset funkar men garanterat sämre än Wilson setet
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Hur gammal är din grabb? Se till att han får börja svinga med klubbor i rätt längd/vikt för honom. Att gå direkt på herrklubbor är ingen höjdare om han inte ännu är "fullväxt"

Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Undvik spaldingklubborna på dormy. Förstår verkligen inte varför dormy säljer dessa.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

mianto skrev: 11 jan 2020, 21:21 Hej, jag är ca. 8mån gammal inom golfen och nu har jag väckt intresset hos min grabb, är rädd att han tröttnar innan han knappt börjat då han är lite ombytligt så vill egentligen inte lägga en enda spänn innan jag vet att han fortsätter, han sportar väldigt mycket med bl.a innebandy så tiden kanske inte är till hans fördel.

Jag har fått tag på två järnset till han på klubben, Wilson Di7 5-PW som verkar introducerats 2008 enligt google, dom är riktigt fina.
Han tyckte dom va helt ok att spela med.

Även ett set med Tietlest 735 cm tror jag dom heter 3-PW, lika gamla enligt google.
Också ok att spela med men Wilson ligger 1:a hos han, dom var lite enklare att spela.
Men är det någon ide att köpa dessa eller har det hänt alldeles för mycket på alla år så det är vettigare att köpa nya?

Jag får betala 1500kr för Wilson och måste greppa om allihop och 1000kr för Ping, det är inga pengar att tala om men ändå, kan ju köpa ett helt nytt Spaldingset på dormy för 2999kr.
Jag vill ju gärna köpa vettiga klubbor åt han så han inte tröttnar bums, men vi spelar åt olika håll (jag är vänsterspelare) så jag har ingen nytta av det om han inte vill fortsätta :-)

Eller har ni några andra tips på klubbor?

/Micke
Som Joakim redan har skrivit, hur gammal är grabben?
Ger du honom klubbor som inte passar med t.ex. stålsakft och herrlängd om han inte är i den storleken så gör du det bara tråkigt för honom. Åk ut till en klubb och låt honom testa och se vad som passar, då vet du åtminstone vad du ska leta efter när du går vidare sen.
peterjacksson
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jan 2020, 09:13

Lånar tråden lite. Vad är ett rimligt pris för ett begagnat ”startkit” för en 30 årig man 192 cm lång?
Relativt nybörjare på golf. Golfar när jag inte jobbar med jämförelse av kreditkort, att skriva om företagande och företagslån eller framför problemen med SMS-lån och snabblån.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

peterjacksson skrev:Lånar tråden lite. Vad är ett rimligt pris för ett begagnat ”startkit” för en 30 årig man 192 cm lång?
Det beror på. Du skulle kanske må bäst av något förlängda klubbor vilket kan göra det lite svårare att få tag på.

Jag har sålt gamla set till nybörjare från 2500kr för järnset och wedgar.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar