Nya klubbor eller inte? Handikapp runt 25.

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
xaxpop88
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 apr 2020, 18:40

Hej!
Har nyligen tagit upp mitt golfspelande efter ett mycket långt uppehåll, köpte Cobra baffler XL järnklubbor nästan gratis på blocket utan någon större tanke för att komma igång och tycker dom fungerar hyfsat. Var på en golflektion här om dagen för att få lite mer konkreta tips på vad jag ska öva på. En av sakerna jag tog med mig var att jag borde ha stiff skaft istället för regular som jag har nu.

Så nu sitter jag och funderar... Ska jag fortsätta spela på mina Cobra baffler XL regular klubbor eller ska jag köpa nya? Finns ex. Titleist AP3 3 - PW för 6-7tkr och andra likvärdiga järnset att köpa begagnat. Samtidigt om jag är uppe i dom summorna kanske en custom fitting inte är mycket dyrare? (Även om AP3 kostar 15k nya).

Vad tycker ni? Ska jag satsa på att köpa ett bättre järnset med bra förlåtande egenskaper eller vänta?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

xaxpop88 skrev: 29 apr 2020, 19:16 Hej!
Har nyligen tagit upp mitt golfspelande efter ett mycket långt uppehåll, köpte Cobra baffler XL järnklubbor nästan gratis på blocket utan någon större tanke för att komma igång och tycker dom fungerar hyfsat. Var på en golflektion här om dagen för att få lite mer konkreta tips på vad jag ska öva på. En av sakerna jag tog med mig var att jag borde ha stiff skaft istället för regular som jag har nu.

Så nu sitter jag och funderar... Ska jag fortsätta spela på mina Cobra baffler XL regular klubbor eller ska jag köpa nya? Finns ex. Titleist AP3 3 - PW för 6-7tkr och andra likvärdiga järnset att köpa begagnat. Samtidigt om jag är uppe i dom summorna kanske en custom fitting inte är mycket dyrare? (Även om AP3 kostar 15k nya).

Vad tycker ni? Ska jag satsa på att köpa ett bättre järnset med bra förlåtande egenskaper eller vänta?
Anpassade klubbor är alltid anpassade klubbor. Det gör mycket för ditt spel. Om det är värt det handlar mer om ditt eget beslut.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Vem säger att du behöver stiff?

Googla lite youtube på Shaft flex.
Jag är mer än säker på att det funkar bra med reg.
Skaft-typ, vikt, längd är andra saker som har betydligt större påverkan på resultatet. Om du vill nörda ner dig... men annars Not so important.

Möjligen har beg. priserna ökat lite på senare tid men 2-3tusen ska man nog få ett premium-set för som är några år gamla.
Nya klubbor på t.ex Dormy, med några år på nacken, brukar ligga runt 5tusen. Ett betydligt bättre val än beg. enl.mig. Möjligen har priserna skjutit i höjden även där... men ändå.

Det bästa rådet jag kan ge är att testa klubbor före köp. Det som gäller är att du får till en bra träff på första försöket. Det är ju den verkligheten som är inom golf.
Alla klubbor funkar på 3:e eller 4:e försöket men vad hjälper det... Vi får inga andraservar.

Egon
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

hur mycket har du tänkt lira?

under 15 rundor, ha kvar baffler xl, de är nog förlåtande och hjälper till om du har högerskruv. (kan gå långt höger ändå ska gudarna veta)

över 15 rundor klart värt att ta med till butik eller demodag och se om du själv upplever det blir tillräcklig skillnad för att du skall investera i nytt. och om du gör det ,ta hjälp av någon som jobbar med det. klart bättre än köpa grisen och hoppas grisen är snäll och söt:)

välkommen in i spelet igen! :)
Skriv svar