Lieangle!

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

Hallå forumet!

Försöker reda ut det här med lieangle och grader.

Är det rätt att tänka högre gradantal> mer upright?




2:a säsongen Golf
HCP 18,1



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
CTumba
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jan 2020, 21:34

Hej,
Ju högre gradantalet är på klubban så kommer det vara mer upprätt lie. Dock att tänka på, ju högre graden är på klubban desto viktigare är det att lievinkeln är korrekt. För upprätt lie kommer att ge dig en bollstart åt vänster (läs högerspelare).
Och tvärtom om den är för flat.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

CTumba skrev:Hej,
Ju högre gradantalet är på klubban så kommer det vara mer upprätt lie. Dock att tänka på, ju högre graden är på klubban desto viktigare är det att lievinkeln är korrekt. För upprätt lie kommer att ge dig en bollstart åt vänster (läs högerspelare).
Och tvärtom om den är för flat.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Tack! :)

Då borde det innebära att en utifrån-in fade/Slice för en vänsterspelare mår bättre av ett högre lievärde än ett lägre? :)

Eller är jag helt snett på det?


2:a säsongen Golf
HCP 18,1



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Man kan nog skriva en hel novell om lie angle, men jag ska försöka hålla det kort.

1. Alla klubbor har en standard lie. Den bestäms av tillverkaren ber. på en mall/genomsnittsmänniska som klubborna tillverkas för.
2. Skaftlängd ger behov lie. +-2 grader är ok i justeringsmån annars jobbar man med klubbans längd. 0.5” = ca. 2 grader i lie.
3. Justering med ca. 3grader - 1swp.
4. Lie handlar egentligen inte om riktning (även om det påverkar markant) utan om att få klubban att jobba genom ”turfen” optimalt. Bounce spelar också en roll men i ett versus-hänseende så är lie 90-95%.
4. En klubba ska inte ligga plant mot marken utan fysiken ger en dipp på klubban som kallas toe-down och den är lite olika ber. på skaft/sving.
Enda sättet att checka av är att märka bollen med ett streck och kolla på bladet samt med en lie-board. Det sistnämnda är det verktyg som används mest men det ger också lite osäkrare mätresultat.
6. Rätt terminologi är alltså. Bocka upp mot standard - upright , ner mot standard - flat.

Wedgar får ett eget kapitel:
Lie blir mer riktningskänsligt ju högre loft en klubba har. Det finns dock ett stort aber... för när man öppnar en wedge och låter bollen glida på bladet så kommer svingspåret få mer betydelse än vad ”bollflyktslagarna” säger. Skruven följer också svingspåret men som bollflyktslagarna säger så har Angle of attack sin sak att säga om det.
Ett svingspår åt vänster om mållinjen är nödvändigt för att slå rakt med negativ AoA. Ju mer du hugger ju mer vänster måste spåret vara för att bollen ska ha en chans att gå rakt mot målet.

Tekniskt sett så är förhållandet ca. 1-1 mellan lie-loft vid en justering (ex. 1 grad flat ger 1 grad högre loft). Face-angle går mot öppet vid flat och stängt vid upright. Även om det kompenseras vid bockningen kan en ändring på mer än 2grader få en wedge att bli helt ”sned” och enl. min erfarenhet, så vänjer sig ögat aldrig vid detta.
Lösning - rätt längd på skaftet gör att justering hålls till en minimal nivå.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

FreF skrev: 02 jun 2020, 09:45
CTumba skrev:Hej,
Ju högre gradantalet är på klubban så kommer det vara mer upprätt lie. Dock att tänka på, ju högre graden är på klubban desto viktigare är det att lievinkeln är korrekt. För upprätt lie kommer att ge dig en bollstart åt vänster (läs högerspelare).
Och tvärtom om den är för flat.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Tack! :)

Då borde det innebära att en utifrån-in fade/Slice för en vänsterspelare mår bättre av ett högre lievärde än ett lägre? :)

Eller är jag helt snett på det?


2:a säsongen Golf
HCP 18,1



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Googla ”face to path”.
Efter lite läsning kommer du landa vid en massa trackman-teknik och kanske den goda Hogans set-up med olika klubbor.
Han visste redan då vad ”trackman” basunerat ut de senaste åren vilket gjort att bollflyktslagarna omvärderats radikalt.

Enkelt (högerspelare):
Om bladet levereras precis rakt mot mållinjen så måste svingspåret vara åt vänster vid neg. AoA och åt höger vid pos. AoA.

Hogan löste det genom att stänga stansen med driver och sen gradvis gå mot öppet med korta järn/wedgar.
Enklare blir det inte.

Egon
mattiask
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 maj 2019, 21:19

Skickar min fråga i en gammal tråd. Ber om ursäkt om det ej skulle vara ok men vill ej starta ny tråd.

Har precis via Dormy gjort en CF och köpt nya järn.
Slutade med JPX923 Forged.
En halv tum förlängda och 1 grad flat.
Fantastisk känsla och träff.

Nu till min fråga. Har varit på rangen och slagit ca 200 bollar med klubborna vara ca 160 av dessa med J7.
Problemet, oavsett hur jag svingar, hur jag än attackerar boll osv så går ALLA bollar höger.
Det är ingen slice, men det är en fade. Många av bollarna en ordentlig fade.

Så frågan är. Tidigare har jag spelat med Std/Std (Längd/Lie) och frågan är om det tar lång tid att vänja sig vid det nya eller om jag har fel lie?
På CF så såg bollbanan bra ut - men på rangen nu så blir ju problemet att jag får sikta ganska mycket vänster för att bollen ska landa där jag vill ha den.
Om jag flyttar bak höger fot (är högerspelare) så går bollen lite rakare, men inte mycket.

Har jag fel lie eller vad kan problemet vara?
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

mattiask skrev:Skickar min fråga i en gammal tråd. Ber om ursäkt om det ej skulle vara ok men vill ej starta ny tråd.

Har precis via Dormy gjort en CF och köpt nya järn.
Slutade med JPX923 Forged.
En halv tum förlängda och 1 grad flat.
Fantastisk känsla och träff.

Nu till min fråga. Har varit på rangen och slagit ca 200 bollar med klubborna vara ca 160 av dessa med J7.
Problemet, oavsett hur jag svingar, hur jag än attackerar boll osv så går ALLA bollar höger.
Det är ingen slice, men det är en fade. Många av bollarna en ordentlig fade.

Så frågan är. Tidigare har jag spelat med Std/Std (Längd/Lie) och frågan är om det tar lång tid att vänja sig vid det nya eller om jag har fel lie?
På CF så såg bollbanan bra ut - men på rangen nu så blir ju problemet att jag får sikta ganska mycket vänster för att bollen ska landa där jag vill ha den.
Om jag flyttar bak höger fot (är högerspelare) så går bollen lite rakare, men inte mycket.

Har jag fel lie eller vad kan problemet vara?

Rita ett svart streck på 2-3 bollar med en ordentlig penna. Linjera upp strecket rakt mot träffytan

Slå bollen. Är strecket rakt är Lien korrekt och det är något i din sving som gör att du slår den höger.

Enkelt sätt att få reda på rätt lie.

Sen visst det kan vara värt att dubbelkolla lien även om dem är nyinköpta men gör du testet har du något att utgå ifrån


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Teori och praktik lirar inte alltid.
Om man har standard lie och förlänger klubborna så blir det mer upright lie.
Det är alltså korrekt att addera flat lie enl. teori. Hur många grader… är en fråga om hur mycket mer upprätt hållning personen adderar och/eller hur bladet levereras till bollen med de nu förlängda klubborna.

Det som också är teori (men ganska träffsäker sådan) är att infallsvinkeln blir flackare… dvs. AoA blir mindre brant. Detta kan i sin tur också leda till att bladet inte levereras lika avs. release och det är för jag tror att ditt största problem ligger.

Det är en beprövad generell regel att ju längre skaftet blir, desto flackare blir infallsvinkeln och desto mer kommer höger sida i spel.

Ska vi täcka alla baser så får du garanterat mer ”drop” (tån dippar” med ”bara kapa mindre i butten”-förlängning… så återigen, hur ser det ut under på sulan? Träffar du med tån i backen?

Egon
mattiask
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 maj 2019, 21:19

Enligt de svaren jag fick på CF så träffade jag bollen perfekt med en grad flat.
Hela sulan var i backen om man kan uttrycka sig så.
Jag får testa det här med svart streck också.

Enda jag på rak arm kan säga är att om jag backar ifrån bollen och böjer mer på ryggen, då går bollen en aning mer rakt. MEN detta blir ju helt skevt då uppställningen blir konstig och jag känner att jag står på tok för långt ifrån bollen.
Men samtidigt så blir ju tån på bladet "högre upp".
Ingen som helst aning om detta gör något.
Jag är på tok för dålig på detta.
Därav att man gjorde en CF och hoppades att allt skulle bli rätt vilket det tyvärr just nu inte känns som.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

mattiask skrev: 05 sep 2023, 21:23 Enligt de svaren jag fick på CF så träffade jag bollen perfekt med en grad flat.
Hela sulan var i backen om man kan uttrycka sig så.
Jag får testa det här med svart streck också.

Jag är på tok för dålig på detta.
Därav att man gjorde en CF och hoppades att allt skulle bli rätt vilket det tyvärr just nu inte känns som.
Jag är alltid skeptisk till cf avs. större förändringar av det som någon lärt sig spela med.
Ändring av skaftlängd eller lie går hand i hand. Antingen är det det ena eller det andra. Det ska mycket till för att ändra skaftlängd på något som kan fixas med en lie-justering.

En ändring av skaftlängd drar med sig oerhört mycket som förändras svingtekekniskt och klubbmäsdigt avs. specs.
Bara för att fittern pluggat in sin manual så är det inte rätt.

OM du kan för lite OCH du tror att en ”cf” löser några problem .. så går tyvärr allt jag skriver in på kontot för onödigt vetande.

Sanningen är att…
Förlängda klubbor är för personer som liknar en T-Rex. De är inte många men de finns. Kortade klubbor funkar för alla (utom T-Rex). Där har du det!
Jag känner att vi inte behöver gå in på hur de förmodligen fuckat upp flex, balanspunkt och gjort klubban ”ospelbar” … för det är inte enbart där vi hittar lösningen på problemet.

Egon
Skriv svar