Viktigaste utrustningen

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
ZeroD4y
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 jun 2020, 17:52

Hej,

Jag är helt ny inom golfen. provade första gången för ett par veckor sedan. Fastnade direkt och har nu försökt att spela varje ledig tid som ges och ska inom några dagar gå en nybörjarutbildning.

Har införskaffat mig lite klubbor, bag och bollar. Så har de basic saker som jag behöver just nu.

Jag funderade på vad nästa "steg" är när det kommer till utrustning. Och jag blev då nyfiken på vad ni här på forumet anser är den "viktigaste" utrustningen? Om man bortser från det som är väsentligt för att kunna spela golf. Tänker mer på typ kläder, skor, klockor, kikare osv.

Så vad anser ni är viktigast dels för er men även för en nybörjare som kanske inte har behov av en rangefinder direkt?
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

ZeroD4y skrev:Hej,

Jag är helt ny inom golfen. provade första gången för ett par veckor sedan. Fastnade direkt och har nu försökt att spela varje ledig tid som ges och ska inom några dagar gå en nybörjarutbildning.

Har införskaffat mig lite klubbor, bag och bollar. Så har de basic saker som jag behöver just nu.

Jag funderade på vad nästa "steg" är när det kommer till utrustning. Och jag blev då nyfiken på vad ni här på forumet anser är den "viktigaste" utrustningen? Om man bortser från det som är väsentligt för att kunna spela golf. Tänker mer på typ kläder, skor, klockor, kikare osv.

Så vad anser ni är viktigast dels för er men även för en nybörjare som kanske inte har behov av en rangefinder direkt?
Sköna skor!

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

ZeroD4y skrev: 07 jun 2020, 18:01 Hej,

Jag är helt ny inom golfen. provade första gången för ett par veckor sedan. Fastnade direkt och har nu försökt att spela varje ledig tid som ges och ska inom några dagar gå en nybörjarutbildning.

Har införskaffat mig lite klubbor, bag och bollar. Så har de basic saker som jag behöver just nu.

Jag funderade på vad nästa "steg" är när det kommer till utrustning. Och jag blev då nyfiken på vad ni här på forumet anser är den "viktigaste" utrustningen? Om man bortser från det som är väsentligt för att kunna spela golf. Tänker mer på typ kläder, skor, klockor, kikare osv.

Så vad anser ni är viktigast dels för er men även för en nybörjare som kanske inte har behov av en rangefinder direkt?
Greenlagare! Allvarligt svar faktiskt, man borde inte få släppas ut på banan utan den. Sen gäller det såklart att använda den också. Vissa använder en peg, men jag tycker inte det blir lika bra som med en riktig greenlagare. Och så en handduk och vattenflaska. Du kan börja med vanliga gympaskor och bekväma rörliga kläder, behövs inget speciellt.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Välkommen in i spelet!
Jag tycker du skulle kunna satsa på sköna rörliga kläder också. Jag tycker det gör stor skillnad om jag har tröjor som sitter skönt och jag kan svinga fritt i..


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
greendevil
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 sep 2016, 12:08

- Siktpinnar
- En bra handduk som du håller fuktig under rundan så du kan rengöra klubban efter varje slag, bra att få in den enkla snabba vanan.
D: Srixon Z565 3W: Callaway X2 Hot Deep 2H: Titleist 913H DI: Srixon Z U65
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 Wedge: Vokey SM6 (52,58)
Putter: Cleveland Huntington Beach, Rife Aussie IBF
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Greenlagare är självklart att ha!

Men nått som jag tycker är sjukt viktigt är sköna skor som även har bra grepp!
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Carell
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 apr 2017, 18:39
Ort: Strängnäs

greendevil skrev:- Siktpinnar
- En bra handduk som du håller fuktig under rundan så du kan rengöra klubban efter varje slag, bra att få in den enkla snabba vanan.
Instämmer med handuks-rutinen. Riktigt bra!

Jag vill också slå ett slag för regnhandsken.
När duggregnet tilltar och den "vanliga" handsken blivit blöt kan det vara trixigt med greppet. En regnhandske ska vara blöt för att fungera optimalt. På med den och låt den sitta.
Driver: Titleist TS2
Fw: Titleist 915F
Ut: Titleist T-MB - 3-4
Järn: Mizuno MP64 - 5-9
Wedgar: Titleist SM6/SM7 46, 52, 56, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Pro V1
Handske: Footjoy WeatherSof
Sko: Footjoy D.N.A 2.0
HCP: 5,6
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Funkar lika bra o spotta på klubban som att torka med en blöt handduk :D
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

greenlagare
bra skor gärna vattentäta
vind jacka och byxor
vindtröja
solkräm 30 eller högre :)
flera handskar
handduk till klubborna

steg 2
avståndsmätare :D
en bra lätt vagn
Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Ett par handslipade vokey wedgar av Bob själv samt en tour only scotty putter, när man skaffat det kan man börja tänka på att ge sig ut på golfbanan
Skriv svar