Tips på nybörjarklubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
siypir
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 jun 2020, 19:33

Tjena!

Är en riktig rookie som tänkte börja komma igång och spela golf, och behöver därför klubbor. Har inte den blekaste vad som är dugligt för mig, och vad som är för svårspelat/för dåligt. Är cirkus 1,70 cm, och undrar om man ska köpa något vanligt herrnybörjarset, eller om jag behöver något mer specifikt med tanke på att jag är rätt kort?

Alla tips och funderingar är välkomna!
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

siypir skrev:Tjena!

Är en riktig rookie som tänkte börja komma igång och spela golf, och behöver därför klubbor. Har inte den blekaste vad som är dugligt för mig, och vad som är för svårspelat/för dåligt. Är cirkus 1,70 cm, och undrar om man ska köpa något vanligt herrnybörjarset, eller om jag behöver något mer specifikt med tanke på att jag är rätt kort?

Alla tips och funderingar är välkomna!
Jag skulle satsa på ett enklare begagnat set, kanske något kortat om du hittar det. Viktigaste är väl egentligen att börja hyfsat billigt för att se om du tycker det är kul och sen satsa på att köpa något lite bättre anpassat för dig. Hittar du fina klubbor för vettiga pengar redan från början kan det vara värt att kapa eller justera lie istället för att köpa nytt också.

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app


WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Standardklubbor är gjorda för herrar mellan 5-8 till 6-2 (ca. 172cm - 188cm).
Ändringar som kanske behövs begränsas då till + - 2 grader i lie (vinkeln på klubbhuvudet så att det ligger någorlunda plant vid bollträff).

170cm är på gränsen så 0.5” kortare är inte ”ohört” men det är inte heller så att det är ett måste.

Klubbor är ett ormbo. Du måste ta dig för att lita på någon. Kanske pron på din Klubbshop, en säljare på Dormy eller en kompis som spelat ett tag. Börjar du grotta ner dig så kommer du aldrig till skott. Köp, spela och ha kul. Du kommer lära dig och intressera dig för andra klubbor inom kort och då är ormboet lite mer greppbart.

Egon
Skriv svar