Klubbor för återvändande dam

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

Hej alla!

Jag är som ämnesraden säger en damspelare som återvänt till golfen. Mina kids har precis börjat och jag verkar ha blivit biten igen efter 25-års frånvaro :)

Något som förvånar mig är hur klubbseten är uppbyggda nuförtiden, järnseten för dam börjar på t ex j6 vilket är helt nytt för mig. Jag använde min j3 då som tävlande junior och det känns jättemärkligt att inte ens en j5 ingår i kompletta järnset.

När jag har diskuterat det här med olika, t ex golfpron på den kommande klubben och försäljare så säger dom ungefär att det idag används hybrider istället "eftersom det är lättare att få upp bollen i luften". Det låter lite märkligt för mig, har aldrig haft det problemet.

Är det er åsikt här med, att det är bättre att kolla på hybrider för mig än j3-j5? Jag hade som tävlande junior som lägst 7 i hcp och med det nyinförskaffade järnsetet slår jag 150m carry med j7. Bara att provslå med hybrid vs. järn eller?
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

De genomsnittliga damerna ute på klubbarna har dessvärre ganska låg svinghastighet och har därmed svårt att få ordentlig höjd på slagen med lite längre järn, hybrider hjälper helt klart till med att öka höjden på slagen men också spelglädjen. Dessa köper dessutom ofta klubbor "från hyllan" och därför ser det ut som det gör i butikerna.

Om du har lyckats behålla din svinghastighet och bollträff från ditt juniorspel skulle jag rekommendera att du gör en customfitting och bygger ett set som passar dig.

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

Ja, jag har tänkt på cf med, speciellt eftersom jag är 1.75. Men ville först skaffa ett standarddamset för att träna upp svingen igen. Men undrar över hur bra L-grafitskaften egentligen är för mig, min j6:a tycker jag går skyhögt men dock långt och med bra backspin. Så en custom fit skulle kunna visa hur det ligger till, har provat seniorklubbor men var inte helt nöjd med känslan.

Finns det något extra bra ställe som rekommenderas för custom fit i Göteborgsområdet? Funkar det med Dormy t ex eller är det vettigt att undersöka ”klubb-byggare”, finns någon i Alingsås tror jag?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Hej,
Kul att du tagit upp det och fått kidsen att lira oxå:)
Grabbarna på öijared är duktiga och även Jonas på dormy bäckebol.
Låter som du behöver ett lättare skaft för bra känsla men ett styvare än du har idag. Eftersom du slår lika långt som vilken 0 hcpare som helst är det viktigt att du får ett anpassat set och sen kommer ni tillsammans komma överens om du vill ha låga järn eller hybrider. Man kan beställa de flesta set ner till järn 4 iaf. (du betalar per klubba)
De kommer även guida dig vilken modell, skaft, vinklar och längd.
Lycka till och ha så roligt på utprovningen!

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Egon
Inlägg: 880
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Vet du vad du vill ha, så funkar Dormy.
Tyvärr låter det inte så.. och då skulle jag leta riktig experthjälp direkt. Det behöver inte vara klubbmakare utan bara en fitter med lite ”bredare” syn på spelet.

Bara genom att läsa det du skriver så menar jag att du bör landa på ett herr-set i regular med ett grafitskaft under 100g.

Du bör ta med dig vissa enkla stödord på din resa.
Betänk att de dam-set som tillverkas idag syftar till spelare som knappt slår 100m carry med drivern.
Trots det kan du, med bra känsla/tajming, få dessa klubbor att fungera och där har du en riktig fälla att trilla i. Klubborna ska fungera även när tajmingen är off.... och du kommer kanske ihåg hur hemskt det var att inte veta om bollen skulle gå höger eller vänster när du stod på tee.

Så, bestäm dig för ett märke. Googla och kolla vad som ser nice ut. Besök sen en riktig fitter. Dormy och en PRO-shop kan fungera om du får tag i rätt person.

Egon
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

DormyarningeKent skrev:Hej,
Kul att du tagit upp det och fått kidsen att lira oxå:)
Grabbarna på öijared är duktiga och även Jonas på dormy bäckebol.
Låter som du behöver ett lättare skaft för bra känsla men ett styvare än du har idag. Eftersom du slår lika långt som vilken 0 hcpare som helst är det viktigt att du får ett anpassat set och sen kommer ni tillsammans komma överens om du vill ha låga järn eller hybrider. Man kan beställa de flesta set ner till järn 4 iaf. (du betalar per klubba)
De kommer även guida dig vilken modell, skaft, vinklar och längd.
Lycka till och ha så roligt på utprovningen!

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Låter logiskt det där med skaft, seniorklubborna jag testade kändes ”döda” och jag tappade i längd. Det var visserligen Cobraklubbor som jag inte kom överens med i någon variant så bristen på rätt känsla jag vill ha kan ju ha berott på det med.

Tack så mycket!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

Egon skrev:Vet du vad du vill ha, så funkar Dormy.
Tyvärr låter det inte så.. och då skulle jag leta riktig experthjälp direkt. Det behöver inte vara klubbmakare utan bara en fitter med lite ”bredare” syn på spelet.

Bara genom att läsa det du skriver så menar jag att du bör landa på ett herr-set i regular med ett grafitskaft under 100g.

Du bör ta med dig vissa enkla stödord på din resa.
Betänk att de dam-set som tillverkas idag syftar till spelare som knappt slår 100m carry med drivern.
Trots det kan du, med bra känsla/tajming, få dessa klubbor att fungera och där har du en riktig fälla att trilla i. Klubborna ska fungera även när tajmingen är off.... och du kommer kanske ihåg hur hemskt det var att inte veta om bollen skulle gå höger eller vänster när du stod på tee.

Så, bestäm dig för ett märke. Googla och kolla vad som ser nice ut. Besök sen en riktig fitter. Dormy och en PRO-shop kan fungera om du får tag i rätt person.

Egon
Jag har inte fördjupat mig i skaft osv. tidigare nej, utan spelat med bra klubbor och koncentrerat mig på svingen. Så jag har säkert anpassat mig efter klubborna.

Jag skulle säga att min sving är ganska stabil men skulle ju såklart gärna dra nytta av att kunna lita på slagen i större utsträckning.

Jag gillar verkligen känslan i mina Titleist t300 samtidigt som dom är mycket förlåtande. Så Titleist eller Mizuno som jag spelat med tidigare är nog vad jag har som utgångsläge.

Funderar på att gå till barnens hemmaklubb och prata custom fitting med shoppen, dom använder Trackman 4 som hjälpmedel. Svårt att veta vem som är duktig på det tycker jag, eller kan man bara anta att alla golf pros på större klubbar är det?



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 880
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

LottaMaria skrev: 13 jul 2020, 23:25.
Jag har inte fördjupat mig i skaft osv. tidigare nej, utan spelat med bra klubbor och koncentrerat mig på svingen. Så jag har säkert anpassat mig efter klubborna.

Jag skulle säga att min sving är ganska stabil men skulle ju såklart gärna dra nytta av att kunna lita på slagen i större utsträckning.

Jag gillar verkligen känslan i mina Titleist t300 samtidigt som dom är mycket förlåtande. Så Titleist eller Mizuno som jag spelat med tidigare är nog vad jag har som utgångsläge.

Funderar på att gå till barnens hemmaklubb och prata custom fitting med shoppen, dom använder Trackman 4 som hjälpmedel. Svårt att veta vem som är duktig på det tycker jag, eller kan man bara anta att alla golf pros på större klubbar är det?
Titleist t300 är väl helt ok så du kan vara nöjd med det valet.
Om du slår 150m carry med j7 så är det miiiil ifrån den ”Dam” som det generellt görs ”damklubbor” för.
Hur lång är du?
Damklubbor görs för personer mellan Ca. 158-170cm och Herrklubbar görs för personer mellan 172-184cm.

Inget är skrivet i sten men flex på skaft och vikt på klubban är mer temporelaterat. Vi ska inte dissa Dormy el.l ställen men de katalysatorer som gör att du slår långt bör nog hanteras av en person som förstår sig på svingen och som är utbildad för det.
Målet bör vara stabilitet utan att tappa känsla eller för mycket längd.

Det är lätt att skriva härinne och med lite mer data kan jag ge exakt spec på de klubbor du ”behöver”. En bra fitter gör samma sak men.... sen börjar jobbet.

Egon
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

Egon skrev:
LottaMaria skrev: 13 jul 2020, 23:25.
Jag har inte fördjupat mig i skaft osv. tidigare nej, utan spelat med bra klubbor och koncentrerat mig på svingen. Så jag har säkert anpassat mig efter klubborna.

Jag skulle säga att min sving är ganska stabil men skulle ju såklart gärna dra nytta av att kunna lita på slagen i större utsträckning.

Jag gillar verkligen känslan i mina Titleist t300 samtidigt som dom är mycket förlåtande. Så Titleist eller Mizuno som jag spelat med tidigare är nog vad jag har som utgångsläge.

Funderar på att gå till barnens hemmaklubb och prata custom fitting med shoppen, dom använder Trackman 4 som hjälpmedel. Svårt att veta vem som är duktig på det tycker jag, eller kan man bara anta att alla golf pros på större klubbar är det?
Titleist t300 är väl helt ok så du kan vara nöjd med det valet.
Om du slår 150m carry med j7 så är det miiiil ifrån den ”Dam” som det generellt görs ”damklubbor” för.
Hur lång är du?
Damklubbor görs för personer mellan Ca. 158-170cm och Herrklubbar görs för personer mellan 172-184cm.

Inget är skrivet i sten men flex på skaft och vikt på klubban är mer temporelaterat. Vi ska inte dissa Dormy el.l ställen men de katalysatorer som gör att du slår långt bör nog hanteras av en person som förstår sig på svingen och som är utbildad för det.
Målet bör vara stabilitet utan att tappa känsla eller för mycket längd.

Det är lätt att skriva härinne och med lite mer data kan jag ge exakt spec på de klubbor du ”behöver”. En bra fitter gör samma sak men.... sen börjar jobbet.

Egon
Ja, jag är nöjd med t300 som klubbor men dom känns inte helt harmoniska längdmässigt. Och bollbanan är som sagt mycket hög jämfört med mina gamla klubbor med stålskaft. Jag nöter klubbhuvudet mer på tån och inte på mitten av klacken.

Jag är 1.75 och är slank men har styrketränat mycket under många år. Så jag är garanterat starkare än medelkvinnan men är långt ifrån en ”stor” jättestark tjej.

Min sving har jag fått höra tidigare och nu är avslappnad och ”välskolad”, inga armslag utan smidig hela vägen och i jämnt tempo. Jag har tendenser till en svag draw när jag missar att trycka fram höften tillräckligt. Åtminstone på drivning rangen har jag en ren bollträff nästan genomgående men det är ju där.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 880
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

LottaMaria skrev: 14 jul 2020, 12:59
Egon skrev:
LottaMaria skrev: 13 jul 2020, 23:25.
Jag har inte fördjupat mig i skaft osv. tidigare nej, utan spelat med bra klubbor och koncentrerat mig på svingen. Så jag har säkert anpassat mig efter klubborna.

Jag skulle säga att min sving är ganska stabil men skulle ju såklart gärna dra nytta av att kunna lita på slagen i större utsträckning.

Jag gillar verkligen känslan i mina Titleist t300 samtidigt som dom är mycket förlåtande. Så Titleist eller Mizuno som jag spelat med tidigare är nog vad jag har som utgångsläge.

Funderar på att gå till barnens hemmaklubb och prata custom fitting med shoppen, dom använder Trackman 4 som hjälpmedel. Svårt att veta vem som är duktig på det tycker jag, eller kan man bara anta att alla golf pros på större klubbar är det?
Titleist t300 är väl helt ok så du kan vara nöjd med det valet.
Om du slår 150m carry med j7 så är det miiiil ifrån den ”Dam” som det generellt görs ”damklubbor” för.
Hur lång är du?
Damklubbor görs för personer mellan Ca. 158-170cm och Herrklubbar görs för personer mellan 172-184cm.

Inget är skrivet i sten men flex på skaft och vikt på klubban är mer temporelaterat. Vi ska inte dissa Dormy el.l ställen men de katalysatorer som gör att du slår långt bör nog hanteras av en person som förstår sig på svingen och som är utbildad för det.
Målet bör vara stabilitet utan att tappa känsla eller för mycket längd.

Det är lätt att skriva härinne och med lite mer data kan jag ge exakt spec på de klubbor du ”behöver”. En bra fitter gör samma sak men.... sen börjar jobbet.

Egon
Ja, jag är nöjd med t300 som klubbor men dom känns inte helt harmoniska längdmässigt. Och bollbanan är som sagt mycket hög jämfört med mina gamla klubbor med stålskaft. Jag nöter klubbhuvudet mer på tån och inte på mitten av klacken.

Jag är 1.75 och är slank men har styrketränat mycket under många år. Så jag är garanterat starkare än medelkvinnan men är långt ifrån en ”stor” jättestark tjej.

Min sving har jag fått höra tidigare och nu är avslappnad och ”välskolad”, inga armslag utan smidig hela vägen och i jämnt tempo. Jag har tendenser till en svag draw när jag missar att trycka fram höften tillräckligt. Åtminstone på drivning rangen har jag en ren bollträff nästan genomgående men det är ju där.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
175cm så matchar ju herrset bättre.
Det borde teoretiskt bli för flat lie på ett standard damset så ska du behålla, så bör du checka det.

Alltså, det finns egentligen inga ”regler” som man måste hålla sig till utan det är spelaren som styr. Med input från en svingkunnig fitter/Pro så kan du få bättre svar på dina funderingar.
Jag tror, som jag skrev tidigare, att du kommer landa i herrset, lätt grafit och regular.

Tittade vidare på t300.
Som jag förstår det så är det samma huvud i herr/dam och enda riktiga skillnaden är att dam byggs till -1” mot herr.
Om man ser det statiskt (går helt på generella mått för en persons längd) är det helt off. Om man är 175cm passar en j7 som är 37” perfekt i lie. Ta bort Ladies length (-1”) och det borde betyda 4* upright.
Det är off the chart!
(Nu har jag en kompis på 192cm som behöver flat... så., återigen, spelaren styr, men ändå.)

Vet inte hur intresserad du är eller hur långt du känner att du vill ta det men en titleist fitter har många val att tillgå. Begränsningen ligger bara i fitterns kunskap. http://media.titleist.com/images/title ... 1577964390

Egon
Skriv svar