TM #3 Hybrid tappar 25-30 meter mot Callaway #3 hybrid

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
mianto
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2019, 22:06

Hej,
Eventuellt en omöjlig fråga att svara på men min Callaway Apex #3 20 grader hybrid gick sönder vilket då gjorde att jag köpte ny, köpte då en Taylor Made SIM #3 Hybrid 19 grader.
Gjorde ingen fitting då klubbshoppen inte har möjlighet till det med vänsterspelare, inte på denna TM iaf.

Problemet jag har nu är följande, jag har tappat mellan 25-30 meter på klubbytet, i genomsnitt spelar jag 166 meter med den nya TM mot 195 med min Callaway hybrid.
Taylomade går så otroligt högt också.
I min värld borde TM gå längre då den har 1 grad lägre loft men så är inte verkligheten, jag slår ju längre med min 5i.
Jag har boll och stans på samma sätt, likaså sving.

Nån som har en teori? fel skaft? (Båda klubborna har stiffskaft) TM är betydligt tyngre än min Callaway.


12.png
12.png (205.65 KiB) Visad 5231 gånger
Vänsterspelare

Callaway Rouge ST
Callaway Rouge ST FW3
Callaway Rouge ST FW5
Mizuno JPX921
Titleist SM8 52/56/60
Ping Sigma 2 Anser Stelth
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

mianto skrev:Hej,
Eventuellt en omöjlig fråga att svara på men min Callaway Apex #3 20 grader hybrid gick sönder vilket då gjorde att jag köpte ny, köpte då en Taylor Made SIM #3 Hybrid 19 grader.
Gjorde ingen fitting då klubbshoppen inte har möjlighet till det med vänsterspelare, inte på denna TM iaf.

Problemet jag har nu är följande, jag har tappat mellan 25-30 meter på klubbytet, i genomsnitt spelar jag 166 meter med den nya TM mot 195 med min Callaway hybrid.
Taylomade går så otroligt högt också.
I min värld borde TM gå längre då den har 1 grad lägre loft men så är inte verkligheten, jag slår ju längre med min 5i.
Jag har boll och stans på samma sätt, likaså sving.

Nån som har en teori? fel skaft? (Båda klubborna har stiffskaft) TM är betydligt tyngre än min Callaway.


12.png
Utan att se några siffror från tex Trackman kan vi bara killgissa. Så om du har möjlighet slå ett gäng slag i en Trackman så kanske vi kan klura ut vad som händer.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

mianto skrev: 22 jul 2020, 18:17 Hej,
Eventuellt en omöjlig fråga att svara på men min Callaway Apex #3 20 grader hybrid gick sönder vilket då gjorde att jag köpte ny, köpte då en Taylor Made SIM #3 Hybrid 19 grader.
Gjorde ingen fitting då klubbshoppen inte har möjlighet till det med vänsterspelare, inte på denna TM iaf.

Problemet jag har nu är följande, jag har tappat mellan 25-30 meter på klubbytet, i genomsnitt spelar jag 166 meter med den nya TM mot 195 med min Callaway hybrid.
Taylomade går så otroligt högt också.
I min värld borde TM gå längre då den har 1 grad lägre loft men så är inte verkligheten, jag slår ju längre med min 5i.
Jag har boll och stans på samma sätt, likaså sving.

Nån som har en teori? fel skaft? (Båda klubborna har stiffskaft) TM är betydligt tyngre än min Callaway.


12.png
Som Joakim skriver är det ju svårt att veta utan siffror, men det skulle kunna vara rimligt att din svinghastighet med TM är lägre än med Callaway eftersom att du beskriver den som betydligt tyngre. Men som sagt, svårt att veta exakt.
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Loftet som står på klubban är inte så exakt som man kan tro.. kan säkert skilja 1-2 grader upp eller ner. Det är tyvärr sån marginal klubbtillverkarna har. Din Taylormade kan alltså ha högre loft än din gamla klubba. Dock tror jag inte det är anledningen till längdtappet. Mer en upplysning om att gradtalet som står på huvudet inte säger allt.
mianto
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2019, 22:06

Ok, att loftet skiljer nån grad är väl ok, men jag tappar 30 meter och spelar sinnesjukt högt.
Får ta fram lite data men just nu är ju klubban värdelös viket känns visset.
Vänsterspelare

Callaway Rouge ST
Callaway Rouge ST FW3
Callaway Rouge ST FW5
Mizuno JPX921
Titleist SM8 52/56/60
Ping Sigma 2 Anser Stelth
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Vilka skaft har du haft på dom olika klubborna?
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Byte av skaft kommer bara göra dig fattigare och ännu argare pga bortkastade pengar.
Jag killgissar på att sim har tyngdpunkt längre bak och därför stiger den snabbare och går högre.
Vilket gör att du får mer loft i klubban vid tillslag och det ger mer spinn på bollen och därför går den kortare :(
Sälj nu när den är ny, sim är super populär så inga problem att sälja.
Innan du säljer gå till en utprovare och jämför med en apex igen och tex Titleist ts3 eller en taylormade GAPR HI. Alla finns i "fel" håll Bild

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Håller med föregående poster men ser ett mönster i dina slaglängder.
Vid j8 börjar det bli ”fel” gap och om det beror på för höga slag med de korta järnen eller för låga slag med de långa, får du själv svara på.
Väääldigt stor diff mellan medel och max, something is rotten...

Carry och tot.längd är oerhört svårt att differentiera. En hybrid med carry på 166 är inget att vara ledsen för, tvärtom.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Hmm, skillnaden medel mot max, den skiljer sig ju otroligt mycket, och då bör man väl även gissa att i "medel" finns det lägre nummer så min till max skiljer sig ÄNNU mer?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
mianto
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2019, 22:06

Harry skrev: 22 jul 2020, 21:15 Vilka skaft har du haft på dom olika klubborna?
TM - Fujikura Ventus Blue 7 (Stiff)
Callaway - Mamiya Recoil (Stiff)
Vänsterspelare

Callaway Rouge ST
Callaway Rouge ST FW3
Callaway Rouge ST FW5
Mizuno JPX921
Titleist SM8 52/56/60
Ping Sigma 2 Anser Stelth
Skriv svar