Har Titleist tappat sin bolldominans?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 28 okt 2020, 13:39
långryggen skrev: 28 okt 2020, 12:30jag skulle bli förvånad om det inte är så att det dimper ner något i kuvertet från Mizuno trots att han inte finns med i "stallet". men jag har fått för mig att utrustningsavtalen inte ger så vansinnigt mycket. jämfört med prispenganivåer eller andra reklamavtal och kläder.
Det är därför Brooks inte har något utrustningsavtal, han vill kunna välja och testa allt nytt som kommer.
Det uppgav han i sin Q&A i går.

Ingen aning om Mizuno skickar pengar till honom.
Nä, och det är lite härligt befriande, man tar vad som passar bäst. Men det lär inte kosta honom pengar ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
padre_bt_jarnestal
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 apr 2017, 12:43

AndyK skrev:
padre_bt_jarnestal skrev:Väldigt intressant tråd! Men om vi nu håller oss till bollen och oss glada amatörer/weekend krigare. Vad spelar ni? Jag har dom två senaste säsongerna spelat den gula ProV1 då mina ögon ser den lite bättre i luften men sneglar på den gula RXS från Bridgestone då jag inte längre kommer över 105 mph med drivern. Anledningen till detta är att jag upplever att skalet på ProV1 skiljer sig mellan gul och vit boll, har testat RXS vit boll och jagar nu den gula för att se om Bridgestone ger mig samma känsla vad det gäller skalen


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag har kört RXS denna säsong. Tycker det är en riktigt skön boll. Dock spinner den lite för lite för mig, iaf i nätspelet.
Gula verkar svårt att få tag på i Sverige, verkar som man får beställa från UK. https://www.hotgolf.co.uk/product/bridg ... ls-yellow/


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tack


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev: 29 okt 2020, 11:20Nä, och det är lite härligt befriande, man tar vad som passar bäst. Men det lär inte kosta honom pengar ;)
Nej, de puttar nog nästan ut sina egna spelare när Brooks kliver in i Mizuno-bussen :lol:
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 29 okt 2020, 14:47
långryggen skrev: 29 okt 2020, 11:20Nä, och det är lite härligt befriande, man tar vad som passar bäst. Men det lär inte kosta honom pengar ;)
Nej, de puttar nog nästan ut sina egna spelare när Brooks kliver in i Mizuno-bussen :lol:
Haha, med tanke på teamet, det är det nog hög risk för ja!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 29 okt 2020, 10:38
Egon skrev: 28 okt 2020, 21:56 Om ett proffs tjänar ”tillräckligt” med pengar på sin golf så brukar de vara återhållsamma med att ingå avtal som begränsar deras artistiska frihet.

Det som de ev. missar är möjligheten att “utveckla” sin utrustning med företagets designers.
Dvs. få klubbhuvud (främst järn och wedgar) som är exakt som de vill ha dem.

En okontrakterad spelare med tour-kort får en viss anpassning och gratis utrustning från tour-bussarna utan knussel. Alltså inte så att de kan plocka hem 2-3 fulla bagar/vecka men åtm. en uppsättning som de provat ut på plats. Gratis reklam är guld värt för tillverkarna och för att knyta an till bollar så är det inget undantag. Det är gratis att spela t.ex Titleist utan kontrakt.

Egon
Just den delen får en ju att undra varför tex Rory, Tiger, DJ och Rahm valt att ha kontrakt med TM. De tre första är ju mer än ekonomiskt oberoende.
Som du skriver får de vara med i utvecklingen men jag misstänker att de får jäkligt bra betalt också för annars ser jag ingen poäng med upplägget från spelarnas sida.

Det är klart att de får betalt... duktigt betalt.
Just det där ”jag har inget kontrakt för jag vill vara fri att välja det jag vill” är bara en förevändning för något annat. Endera får de inte tillräckligt betalt eller så är de inte förstaval.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Egon skrev: 29 okt 2020, 22:04Det är klart att de får betalt... duktigt betalt.
Just det där ”jag har inget kontrakt för jag vill vara fri att välja det jag vill” är bara en förevändning för något annat. Endera får de inte tillräckligt betalt eller så är de inte förstaval.
Egon
En fördel med att inte vara kontrakterad är att man slipper en massa intervjuer, youtubers som ska spela in videos och massa annat tråkigt.
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Sandstream skrev:
AndyK skrev: 27 okt 2020, 14:46Du tror verkligen inte att någon kan tycka att någon annan än Titleist kan göra den bästa bollen för just dem? Bild
Det var ju inte riktigt vad jag skrev utan din egen tolkning.

Tror du Bubba spelade Volvik en säsong för att det var den bästa bollen för honom?
Hur vill du jag ska tolka det, när du hela tiden hänvisar till att de får betalt av just den och den tillverkaren? Förutom när det gäller Titleist... Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

AndyK skrev:
Sandstream skrev:
AndyK skrev: 27 okt 2020, 14:46Du tror verkligen inte att någon kan tycka att någon annan än Titleist kan göra den bästa bollen för just dem? Bild
Det var ju inte riktigt vad jag skrev utan din egen tolkning.

Tror du Bubba spelade Volvik en säsong för att det var den bästa bollen för honom?
Hur vill du jag ska tolka det, när du hela tiden hänvisar till att de får betalt av just den och den tillverkaren? Förutom när det gäller Titleist... Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Vilken typ av spelare pratar vi om?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AndyK skrev: 30 okt 2020, 10:21Hur vill du jag ska tolka det, när du hela tiden hänvisar till att de får betalt av just den och den tillverkaren? Förutom när det gäller Titleist... Bild
Som att vissa spelare väljer den boll de får mest betalt för att spela.
Klart vissa spelare får betalt för att spela Titleist. Det var spelarna utan kontrakt som fick gratis bollar enligt @Egon.
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Dobrik skrev: 30 okt 2020, 10:56
AndyK skrev:
Sandstream skrev:Det var ju inte riktigt vad jag skrev utan din egen tolkning.

Tror du Bubba spelade Volvik en säsong för att det var den bästa bollen för honom?
Hur vill du jag ska tolka det, när du hela tiden hänvisar till att de får betalt av just den och den tillverkaren? Förutom när det gäller Titleist... Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Vilken typ av spelare pratar vi om?
Tiger, McIlroy, Fowler, etc
Skriv svar