Har Titleist tappat sin bolldominans?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

padre_bt_jarnestal skrev: 24 okt 2020, 06:02 Väldigt intressant tråd! Men om vi nu håller oss till bollen och oss glada amatörer/weekend krigare. Vad spelar ni? Jag har dom två senaste säsongerna spelat den gula ProV1 då mina ögon ser den lite bättre i luften men sneglar på den gula RXS från Bridgestone då jag inte längre kommer över 105 mph med drivern. Anledningen till detta är att jag upplever att skalet på ProV1 skiljer sig mellan gul och vit boll, har testat RXS vit boll och jagar nu den gula för att se om Bridgestone ger mig samma känsla vad det gäller skalen


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
jag är inte skitpjåskig när det gäller bollar, men det ska helst vara en premieboll. Jag kan lira på segmentet under också om det kniper, men föredrar premiumbollar.
Nu börjar man dessutom komma till den nivån där jag inte slår bort ett halvt dussin per runda också, så nu har jag lite i förrådet att fylla på med.
Däremot, har jag en sämre dag på banan brukar jag inte unna mig premium, då blir det självbestraffning med en "sämre" variant.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

långryggen skrev:
padre_bt_jarnestal skrev: 24 okt 2020, 06:02 Väldigt intressant tråd! Men om vi nu håller oss till bollen och oss glada amatörer/weekend krigare. Vad spelar ni? Jag har dom två senaste säsongerna spelat den gula ProV1 då mina ögon ser den lite bättre i luften men sneglar på den gula RXS från Bridgestone då jag inte längre kommer över 105 mph med drivern. Anledningen till detta är att jag upplever att skalet på ProV1 skiljer sig mellan gul och vit boll, har testat RXS vit boll och jagar nu den gula för att se om Bridgestone ger mig samma känsla vad det gäller skalen


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
jag är inte skitpjåskig när det gäller bollar, men det ska helst vara en premieboll. Jag kan lira på segmentet under också om det kniper, men föredrar premiumbollar.
Nu börjar man dessutom komma till den nivån där jag inte slår bort ett halvt dussin per runda också, så nu har jag lite i förrådet att fylla på med.
Däremot, har jag en sämre dag på banan brukar jag inte unna mig premium, då blir det självbestraffning med en "sämre" variant.
Att bestraffa sig själv med sämre bollar tycker jag är lite märkligt men jag förstår precis vad du menar. Mentalt blir det lite märkligt, min sambo bytte ofta boll när hon kom till hål med vattenhinder (förlåt, röda pliktområden som är blöta...). Det ledde nog bara till att hon slog bort ännu fler bollar för att hon erkänt att det finns vatten som hon är rädd för.

Anyway, det finns väldigt bra bollar i ett mer prisvärt segment. Själv spelar jag Vice PRO men det finns många andra tillverkare och modeller som är värda att titta på. Brukar bunkra upp med 5-8 dussin inför säsongen och spelar nästan uteslutande på de, de såpass lika PRO V1 att de dussin man får, hittar etc går att lira på utan att det blir någon, för mig, märkbar skillnad.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

långryggen skrev: 26 okt 2020, 13:10
padre_bt_jarnestal skrev: 24 okt 2020, 06:02 Väldigt intressant tråd! Men om vi nu håller oss till bollen och oss glada amatörer/weekend krigare. Vad spelar ni? Jag har dom två senaste säsongerna spelat den gula ProV1 då mina ögon ser den lite bättre i luften men sneglar på den gula RXS från Bridgestone då jag inte längre kommer över 105 mph med drivern. Anledningen till detta är att jag upplever att skalet på ProV1 skiljer sig mellan gul och vit boll, har testat RXS vit boll och jagar nu den gula för att se om Bridgestone ger mig samma känsla vad det gäller skalen


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
jag är inte skitpjåskig när det gäller bollar, men det ska helst vara en premieboll. Jag kan lira på segmentet under också om det kniper, men föredrar premiumbollar.
Nu börjar man dessutom komma till den nivån där jag inte slår bort ett halvt dussin per runda också, så nu har jag lite i förrådet att fylla på med.
Däremot, har jag en sämre dag på banan brukar jag inte unna mig premium, då blir det självbestraffning med en "sämre" variant.
RXS är en premiumboll (Fred Couples spelar den). Det enda som skiljer den mot XS (som Tiger spelar) är att den har lite lägre kompression.

Eller jag kanske missförstår ditt inlägg... :?
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

För några säsonger sedan spelade jag TaylorMade Project (a) - vilken succéboll, bra pris och fantastisk känsla.

Någon som testat den?

https://www.njgolf.se/taylormade-project-a.html
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Dobrik skrev: 26 okt 2020, 13:40 För några säsonger sedan spelade jag TaylorMade Project (a) - vilken succéboll, bra pris och fantastisk känsla.

Någon som testat den?

https://www.njgolf.se/taylormade-project-a.html
Har inte testat den.
Dock har den blivit ersatt med Tour Response, som fått väldigt bra kritik. Har dock inte lyckats få tag på några att testa än.
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

AndyK skrev: 26 okt 2020, 14:08
Dobrik skrev: 26 okt 2020, 13:40 För några säsonger sedan spelade jag TaylorMade Project (a) - vilken succéboll, bra pris och fantastisk känsla.

Någon som testat den?

https://www.njgolf.se/taylormade-project-a.html
Har inte testat den.
Dock har den blivit ersatt med Tour Response, som fått väldigt bra kritik. Har dock inte lyckats få tag på några att testa än.
Grymt, tack för tips!

Kikade lite snabbt efter återvinna bollar för att testa lite, verkar lite väl ny eller sällsynt för att finnas där.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Dobrik skrev: 26 okt 2020, 14:42
AndyK skrev: 26 okt 2020, 14:08
Dobrik skrev: 26 okt 2020, 13:40 För några säsonger sedan spelade jag TaylorMade Project (a) - vilken succéboll, bra pris och fantastisk känsla.

Någon som testat den?

https://www.njgolf.se/taylormade-project-a.html
Har inte testat den.
Dock har den blivit ersatt med Tour Response, som fått väldigt bra kritik. Har dock inte lyckats få tag på några att testa än.
Grymt, tack för tips!

Kikade lite snabbt efter återvinna bollar för att testa lite, verkar lite väl ny eller sällsynt för att finnas där.
Köpte project a som vinterboll. Ren självförnekelse att behöva en ”mjuk vinterboll”, men ändå. Bollen kändes helt ok.

Kör numera med Tiger-bollen för att den är billigare än pro v1. Det fanns en tid när jag slog bort Max 2 dussin/år och då jag inte skapar gälar med mitt wedge spel så håller en v1 lääänge. Numera är det fler bollar som går åt och då jag lyckades få bridgestone för under 400 var det ett lätt val.
Rxs tycker jag känns för mjuk och då xs är mitt mellan v1/x i hårdhet så var det ett bättre val för mig.

Egon
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Dobrik skrev: 26 okt 2020, 14:42
AndyK skrev: 26 okt 2020, 14:08
Dobrik skrev: 26 okt 2020, 13:40 För några säsonger sedan spelade jag TaylorMade Project (a) - vilken succéboll, bra pris och fantastisk känsla.

Någon som testat den?

https://www.njgolf.se/taylormade-project-a.html
Har inte testat den.
Dock har den blivit ersatt med Tour Response, som fått väldigt bra kritik. Har dock inte lyckats få tag på några att testa än.
Grymt, tack för tips!

Kikade lite snabbt efter återvinna bollar för att testa lite, verkar lite väl ny eller sällsynt för att finnas där.
Har testat den nya versionen Tour Responce under sommaren. Skön boll, mjuk känsla men inte lika mycket spinn runt green som med en V1a. Det den föll på för min egen del vara att den slets ut så snabbt. 5-6 slag och den så nästan misshandlad ut.
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

Wilson FG Tour / Professional är ju vettiga bollar, Dormy kör ju ofta 4 för 3 dealen
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AndyK skrev: 24 okt 2020, 13:57Rickie Fowler spelar ju Cobra-klubbor, så han hade kunnat välja vilken boll han velat. Om nu ProV1(x) är så mycket bättre, varför spelar han då TP5x? Lär ju inte ingå i något sponsorpaket iaf.
Rickie får självklart betalt för att spela TP5-bollen :)

https://www.golfchannel.com/news/rickie ... rmade-ball

Får inte spelarna betalt för att använda en tillverkares utrustning kan de inte använda dem i reklam.
TM har lagt upp bilder på sin utrustning ett flertal gånger på sociala medier i år och gratulerat vinnare utan att nämna deras namn.
Skriv svar