Har Titleist tappat sin bolldominans?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Sandstream skrev:
långryggen skrev: 23 okt 2020, 07:35Jag är inte så säker på det, de måste ha den bästa bollen för deras spel, och passar en bäst, ja då tar man den. Nu är det ju så med de stora märkena och deras premiummärken att det är ganska små skillnader, och kanonerna har nog en del att säga till om, men att de skulle lira på en pinnacle för att det ger bäst betalt, det tror jag inte.
Utan att veta har jag svårt att tro att Rory, DJ, Rahm, Wolff, Morikawa med flera spelar TP5 för att den är bäst. Tror snarare att det ingår i dealen och det är bara att gilla läget.

Själv gillar jag spelare som Brooks som väljer allt själva och tar det som passar bäst.
Rickie Fowler spelar ju Cobra-klubbor, så han hade kunnat välja vilken boll han velat. Om nu ProV1(x) är så mycket bättre, varför spelar han då TP5x? Lär ju inte ingå i något sponsorpaket iaf.
Samma med Bryson, han spelar ju också Cobra, men på en Bridgestone Tour B X. Hade Titleist passat honom bättre är jag 100% säker att han spelat en ProV1x istället.
Men nu verkar det ju vara så att Titleist inte är den som passar alla bäst.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

stevvee skrev: 23 okt 2020, 08:09
långryggen skrev:
Sandstream skrev: 22 okt 2020, 12:45 Tror att de stora namnen spelar den boll som ger dem bäst betalt.
Tiger får nog en bra slant för att lira Bridgestone :)
Jag är inte så säker på det, de måste ha den bästa bollen för deras spel, och passar en bäst, ja då tar man den. Nu är det ju så med de stora märkena och deras premiummärken att det är ganska små skillnader, och kanonerna har nog en del att säga till om, men att de skulle lira på en pinnacle för att det ger bäst betalt, det tror jag inte.
Rory hatar keps men spelar ändå med det. Just saying. Money talks.

Sen är det ju så att hade pinnacle kunnat betala hade dom även haft en premiumboll.

Det är som med allt annat, kompromisser. Tror du taylormade enbart erbjöd spelare det ”bästa” materialet för dom ? Nä, utan dom betalar mest.

Sen spelar ju vissa med märket men i själva verket kan det vara en annan klubba. Så är det inom alla sporter.

Hockey är ett exempel, där målvakter har Bauer produkter men som är brandade med CCM.
Berätta gärna mer om det där med andra märken på klubbor, just nu vet jag ju bara att callaway har en miura klubba som Molinari spelade en kort stund, annars kan jag inte komma på något annat. Förutom att tigers klubbor inte är samma som dom som säljs utan är 100% milled, men fortfarande taylormade.
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Sandstream skrev:
AndyK skrev: 22 okt 2020, 08:55 Så de hade ca 50% vinster förra säsongen. Och det är väl iofs fortfarande dominans.
Det jag är nyfiken på är hur den skiljer sig mot för 5, 10, 15 år sedan. Känns som att de hade 80-90% förr och att de andra knaprar in...
Nu var jag inte med vi millennieskiftet men då kom ju Pro V1 som revolutionerade bollarna.
I princip alla gick över till Pro V1 och det hängde nog i rätt länge, tills de andra tillverkarna kom ikapp.

Tror att de stora namnen spelar den boll som ger dem bäst betalt.
Tiger får nog en bra slant för att lira Bridgestone :)
Har inte tiger sagt i ett antal intervjuer att han spelat Bridgestone bollar sedan 2000 typ, men att det var en Nike logga på? Har för mig att det var en del snack om det, om det var när han gjorde comeback eller nåt sånt.

Så bridgestone betalar säkert bra men han har varit med i deras utveckling av bollar i 20 år så tror han spelar den boll som verkligen passar honom bäst. Tror inte de bollar som säljs i vanliga handeln är exakt likadana som Tiger spelar med. Där är säkert små små detaljer som skiljer som gör att de har lite andra egenskaper som Tiger vill ha.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

robin.palmkvist skrev: 25 okt 2020, 18:58
Sandstream skrev:
AndyK skrev: 22 okt 2020, 08:55 Så de hade ca 50% vinster förra säsongen. Och det är väl iofs fortfarande dominans.
Det jag är nyfiken på är hur den skiljer sig mot för 5, 10, 15 år sedan. Känns som att de hade 80-90% förr och att de andra knaprar in...
Nu var jag inte med vi millennieskiftet men då kom ju Pro V1 som revolutionerade bollarna.
I princip alla gick över till Pro V1 och det hängde nog i rätt länge, tills de andra tillverkarna kom ikapp.

Tror att de stora namnen spelar den boll som ger dem bäst betalt.
Tiger får nog en bra slant för att lira Bridgestone :)
Har inte tiger sagt i ett antal intervjuer att han spelat Bridgestone bollar sedan 2000 typ, men att det var en Nike logga på? Har för mig att det var en del snack om det, om det var när han gjorde comeback eller nåt sånt.

Så bridgestone betalar säkert bra men han har varit med i deras utveckling av bollar i 20 år så tror han spelar den boll som verkligen passar honom bäst. Tror inte de bollar som säljs i vanliga handeln är exakt likadana som Tiger spelar med. Där är säkert små små detaljer som skiljer som gör att de har lite andra egenskaper som Tiger vill ha.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

Var nog Bridgestone som gjorde golfbollar åt nike på den tiden. Så köpte du t.ex one bollen så var det Bridgestone som tillverkade den.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

robin.palmkvist skrev: 25 okt 2020, 18:58
Sandstream skrev:
AndyK skrev: 22 okt 2020, 08:55 Så de hade ca 50% vinster förra säsongen. Och det är väl iofs fortfarande dominans.
Det jag är nyfiken på är hur den skiljer sig mot för 5, 10, 15 år sedan. Känns som att de hade 80-90% förr och att de andra knaprar in...
Nu var jag inte med vi millennieskiftet men då kom ju Pro V1 som revolutionerade bollarna.
I princip alla gick över till Pro V1 och det hängde nog i rätt länge, tills de andra tillverkarna kom ikapp.

Tror att de stora namnen spelar den boll som ger dem bäst betalt.
Tiger får nog en bra slant för att lira Bridgestone :)
Har inte tiger sagt i ett antal intervjuer att han spelat Bridgestone bollar sedan 2000 typ, men att det var en Nike logga på? Har för mig att det var en del snack om det, om det var när han gjorde comeback eller nåt sånt.

Så bridgestone betalar säkert bra men han har varit med i deras utveckling av bollar i 20 år så tror han spelar den boll som verkligen passar honom bäst. Tror inte de bollar som säljs i vanliga handeln är exakt likadana som Tiger spelar med. Där är säkert små små detaljer som skiljer som gör att de har lite andra egenskaper som Tiger vill ha.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
När det gäller bollar så är det inte så fasligt komplicerat. Alla bollar är specade på USGA’s Conforming list.

Proffsen spelar samma bollar som vi eller prototyper som brukar bli nästa års uppdatering av den aktuella bollen. PRO v1 har funnits så länge att det rullar 10-talet olika versioner därute på tourerna. Nyaste har väl standard + left dot och star som varianter.

Att en Nike-boll tillverkas av Bridgestone enl. Tigers spec. är inget konstigt. Man får spela prototyper och vem som egentligen tillverkar bollen är inte heligt för loggan på den.

Egon
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

robin.palmkvist skrev:
Sandstream skrev:
AndyK skrev: 22 okt 2020, 08:55 Så de hade ca 50% vinster förra säsongen. Och det är väl iofs fortfarande dominans.
Det jag är nyfiken på är hur den skiljer sig mot för 5, 10, 15 år sedan. Känns som att de hade 80-90% förr och att de andra knaprar in...
Nu var jag inte med vi millennieskiftet men då kom ju Pro V1 som revolutionerade bollarna.
I princip alla gick över till Pro V1 och det hängde nog i rätt länge, tills de andra tillverkarna kom ikapp.

Tror att de stora namnen spelar den boll som ger dem bäst betalt.
Tiger får nog en bra slant för att lira Bridgestone :)
Har inte tiger sagt i ett antal intervjuer att han spelat Bridgestone bollar sedan 2000 typ, men att det var en Nike logga på? Har för mig att det var en del snack om det, om det var när han gjorde comeback eller nåt sånt.

Så bridgestone betalar säkert bra men han har varit med i deras utveckling av bollar i 20 år så tror han spelar den boll som verkligen passar honom bäst. Tror inte de bollar som säljs i vanliga handeln är exakt likadana som Tiger spelar med. Där är säkert små små detaljer som skiljer som gör att de har lite andra egenskaper som Tiger vill ha.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Tiger har många gånger i intervjuer sagt att han kör på retail-bollen, för han vill vara säker på att kunna få tag på bollen oavsett var han är och spelar.

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Senast redigerad av AndyK den 26 okt 2020, 09:00, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

Kan vi inte bara enas om en simpel sak som kommer göra allt mycket roligare och mer intressant för oss alla?

Kommer man med ett påstående, dela gärna en länk till detta, en simpel källa så vi andra kan få ta del av samma läsning/info.
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

AndyK skrev: 26 okt 2020, 09:00
robin.palmkvist skrev:
Sandstream skrev:Nu var jag inte med vi millennieskiftet men då kom ju Pro V1 som revolutionerade bollarna.
I princip alla gick över till Pro V1 och det hängde nog i rätt länge, tills de andra tillverkarna kom ikapp.

Tror att de stora namnen spelar den boll som ger dem bäst betalt.
Tiger får nog en bra slant för att lira Bridgestone :)
Har inte tiger sagt i ett antal intervjuer att han spelat Bridgestone bollar sedan 2000 typ, men att det var en Nike logga på? Har för mig att det var en del snack om det, om det var när han gjorde comeback eller nåt sånt.

Så bridgestone betalar säkert bra men han har varit med i deras utveckling av bollar i 20 år så tror han spelar den boll som verkligen passar honom bäst. Tror inte de bollar som säljs i vanliga handeln är exakt likadana som Tiger spelar med. Där är säkert små små detaljer som skiljer som gör att de har lite andra egenskaper som Tiger vill ha.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Tiger har många gånger i intervjuer sagt att han kör på retail-bollen, för han vill vara säker på att kunna få tag på bollen oavsett var han är och spelar.

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
https://www.golfwrx.com/605202/building ... tour-b-xs/
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 23 okt 2020, 11:15
långryggen skrev: 23 okt 2020, 07:35Jag är inte så säker på det, de måste ha den bästa bollen för deras spel, och passar en bäst, ja då tar man den. Nu är det ju så med de stora märkena och deras premiummärken att det är ganska små skillnader, och kanonerna har nog en del att säga till om, men att de skulle lira på en pinnacle för att det ger bäst betalt, det tror jag inte.
Utan att veta har jag svårt att tro att Rory, DJ, Rahm, Wolff, Morikawa med flera spelar TP5 för att den är bäst. Tror snarare att det ingår i dealen och det är bara att gilla läget.

Själv gillar jag spelare som Brooks som väljer allt själva och tar det som passar bäst.
Det jag tror är att skillnaden Pro V1 vs TP5 eller vilken annan av premiummärkena man pratar om är såpass liten för de spelarna att de ganska enkelt gör skiftet. De får säkerligen vara med på utvecklingståget, vilket bidrar till bytet. Men självklart vill ju TM få med även bollen i dealen, men att det skulle vara en vesäntlig skillnad i ersättning, det kan jag inte tänka mig, att ersättningen för bollen de spelar skulle vara en så betydande, ren spekulation givetvis.

Jag är med dig på spelarna som Koepka, jag gillar också frifräsarna, men undrar om jag inte hört att utrustningsavtalen inte är så vansinnigt höga till att börja med. Kolla TM´s stall, vilka spelare.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar