Har Titleist tappat sin bolldominans?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Egon skrev: 26 okt 2020, 17:32
Köpte project a som vinterboll. Ren självförnekelse att behöva en ”mjuk vinterboll”, men ändå. Bollen kändes helt ok.

Kör numera med Tiger-bollen för att den är billigare än pro v1. Det fanns en tid när jag slog bort Max 2 dussin/år och då jag inte skapar gälar med mitt wedge spel så håller en v1 lääänge. Numera är det fler bollar som går åt och då jag lyckades få bridgestone för under 400 var det ett lätt val.
Rxs tycker jag känns för mjuk och då xs är mitt mellan v1/x i hårdhet så var det ett bättre val för mig.

Egon
XS är aaaaningen mjukare än ProV1, iaf enligt MyGolfSpy.
Tänkte försöka få tag på en 12-pack XS till vettigt pris att testa. Tror att det är den optimala bollen för mig.
Senast redigerad av AndyK den 27 okt 2020, 10:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Sandstream skrev: 27 okt 2020, 10:08
AndyK skrev: 24 okt 2020, 13:57Rickie Fowler spelar ju Cobra-klubbor, så han hade kunnat välja vilken boll han velat. Om nu ProV1(x) är så mycket bättre, varför spelar han då TP5x? Lär ju inte ingå i något sponsorpaket iaf.
Rickie får självklart betalt för att spela TP5-bollen :)

https://www.golfchannel.com/news/rickie ... rmade-ball

Får inte spelarna betalt för att använda en tillverkares utrustning kan de inte använda dem i reklam.
TM har lagt upp bilder på sin utrustning ett flertal gånger på sociala medier i år och gratulerat vinnare utan att nämna deras namn.
Givetvis får han betalt av TM. Det jag menade var att det inte ingick i ett paket med klubbor och annat krafs.
Han hade ju kunnat välja vilken annan bolltillverkare han velat, men nu blev det TM av anledningar som vi bara kan spekulera i. Hade han tyckt att ProV1 funkat bättre, hade han troligtvis stannat hos Titleist.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

joakim.pekkari skrev: 26 okt 2020, 13:25Anyway, det finns väldigt bra bollar i ett mer prisvärt segment. Själv spelar jag Vice PRO men det finns många andra tillverkare och modeller som är värda att titta på. Brukar bunkra upp med 5-8 dussin inför säsongen och spelar nästan uteslutande på de, de såpass lika PRO V1 att de dussin man får, hittar etc går att lira på utan att det blir någon, för mig, märkbar skillnad.
Just Vice-bollarna kan man köpa billigare om man väljer andra, mindre kända, märken. Som jag förstått det är hela Vice-grejen mest marknadsföring.

https://www.youtube.com/watch?v=1hXcDmhf0vQ
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AndyK skrev: 27 okt 2020, 10:25Givetvis får han betalt av TM. Det jag menade var att det inte ingick i ett paket med klubbor och annat krafs.
Han hade ju kunnat välja vilken annan bolltillverkare han velat, men nu blev det TM av anledningar som vi bara kan spekulera i. Hade han tyckt att ProV1 funkat bättre, hade han troligtvis stannat hos Titleist.
Olika tillverkare har olika krav på spelarna om de ska spela med deras utrustning.
TM kräver att allt kommer från dem (undantag för Tiger förstås) medans andra tillverkare låter spelarna välja annan boll, putter etc.

Personligen tror jag bara att det finns en anledning till att Ricke spelar TP5 och det är pengar.
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

Sandstream skrev:
AndyK skrev: 27 okt 2020, 10:25Givetvis får han betalt av TM. Det jag menade var att det inte ingick i ett paket med klubbor och annat krafs.
Han hade ju kunnat välja vilken annan bolltillverkare han velat, men nu blev det TM av anledningar som vi bara kan spekulera i. Hade han tyckt att ProV1 funkat bättre, hade han troligtvis stannat hos Titleist.
Olika tillverkare har olika krav på spelarna om de ska spela med deras utrustning.
TM kräver att allt kommer från dem (undantag för Tiger förstås) medans andra tillverkare låter spelarna välja annan boll, putter etc.

Personligen tror jag bara att det finns en anledning till att Ricke spelar TP5 och det är pengar.

De va ju inte jättemånga säsonger sedan TaylorMade delade ut ca 2500 Euro till varje spelare som startade med deras driver i bagen.

(Måste hitta källan)
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Sandstream skrev: 27 okt 2020, 10:36
AndyK skrev: 27 okt 2020, 10:25Givetvis får han betalt av TM. Det jag menade var att det inte ingick i ett paket med klubbor och annat krafs.
Han hade ju kunnat välja vilken annan bolltillverkare han velat, men nu blev det TM av anledningar som vi bara kan spekulera i. Hade han tyckt att ProV1 funkat bättre, hade han troligtvis stannat hos Titleist.
Olika tillverkare har olika krav på spelarna om de ska spela med deras utrustning.
TM kräver att allt kommer från dem (undantag för Tiger förstås) medans andra tillverkare låter spelarna välja annan boll, putter etc.

Personligen tror jag bara att det finns en anledning till att Ricke spelar TP5 och det är pengar.
Du tror verkligen inte att någon kan tycka att någon annan än Titleist kan göra den bästa bollen för just dem? 8-)
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 27 okt 2020, 10:08
AndyK skrev: 24 okt 2020, 13:57Rickie Fowler spelar ju Cobra-klubbor, så han hade kunnat välja vilken boll han velat. Om nu ProV1(x) är så mycket bättre, varför spelar han då TP5x? Lär ju inte ingå i något sponsorpaket iaf.
Rickie får självklart betalt för att spela TP5-bollen :)

https://www.golfchannel.com/news/rickie ... rmade-ball

Får inte spelarna betalt för att använda en tillverkares utrustning kan de inte använda dem i reklam.
TM har lagt upp bilder på sin utrustning ett flertal gånger på sociala medier i år och gratulerat vinnare utan att nämna deras namn.
En intressant mening:
Fowler reached out to TaylorMade in the fall of 2018 and expressed an interest in playing the ball, which has already been put in play by Dustin Johnson, Jon Rahm, Rory McIlroy (TP5) and Jason Day.
Han VILLE spela på deras boll OCH får betalt...
Jag tror att det snarare är ett sammanträffande för många spelare på touren, man spelar på en boll OCH får betalt.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

långryggen skrev: 27 okt 2020, 15:50
Sandstream skrev: 27 okt 2020, 10:08
AndyK skrev: 24 okt 2020, 13:57Rickie Fowler spelar ju Cobra-klubbor, så han hade kunnat välja vilken boll han velat. Om nu ProV1(x) är så mycket bättre, varför spelar han då TP5x? Lär ju inte ingå i något sponsorpaket iaf.
Rickie får självklart betalt för att spela TP5-bollen :)

https://www.golfchannel.com/news/rickie ... rmade-ball

Får inte spelarna betalt för att använda en tillverkares utrustning kan de inte använda dem i reklam.
TM har lagt upp bilder på sin utrustning ett flertal gånger på sociala medier i år och gratulerat vinnare utan att nämna deras namn.
En intressant mening:
Fowler reached out to TaylorMade in the fall of 2018 and expressed an interest in playing the ball, which has already been put in play by Dustin Johnson, Jon Rahm, Rory McIlroy (TP5) and Jason Day.
Han VILLE spela på deras boll OCH får betalt...
Jag tror att det snarare är ett sammanträffande för många spelare på touren, man spelar på en boll OCH får betalt.
Givetvis är det så, dom har killarna sitter i en sådan position så det spelar ju ingen roll vilken boll eller märke dom spelar, dom får betalt för det oavsett.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AndyK skrev: 27 okt 2020, 14:46Du tror verkligen inte att någon kan tycka att någon annan än Titleist kan göra den bästa bollen för just dem? 8-)
Det var ju inte riktigt vad jag skrev utan din egen tolkning.

Tror du Bubba spelade Volvik en säsong för att det var den bästa bollen för honom?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Dobrik skrev: 27 okt 2020, 16:01Givetvis är det så, dom har killarna sitter i en sådan position så det spelar ju ingen roll vilken boll eller märke dom spelar, dom får betalt för det oavsett.
Vilka får Brooks betalt av?
Skriv svar