Taylormade M2

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

DormyarningeKent skrev: 30 okt 2020, 00:46 Vad menar du gått en "utbildning" Egon?
Vill du veta vilka utbildningar jag fått via mitt jobb och från vilka personer?

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Jag tror inte du förstår poängen utan reagerar med reptilhjärnan här. Jag har inget emot Dormy eller de som jobbar där.
Det jag pratar om är något annat... en dimension som inte riktigt är med i ekvationen.

Det är inte så svårt att följa t.ex Titleist’s fitting manual. ”2* upright, check”... men är det rätt åtgärd för kunden!?

Det jag pratar om är att klubban påverkar svingen. När man då helt urskillningslöst anpassar klubbor efter en befintlig sving så blir inte resultatet bättr än så.

Jag kan ta mig själv som ex.
Utprovad lie J5-38”- 3.5* flat
”Sving-lie” 3* flat och statisk lie 4* flat.
Flack sving, miss vänster.

Allt mer än 2* flat lie promotar ännu mer flackt svingande.
Recept: 2* flat, inte för lätta och för mjuka skaft (ökar toe down). Öva gärna med standard lie.

Vad jag menar är att det går ganska snabbt att lära sig testmetoder för att få fram siffror och sen justera dem mot en mall.

Det är inte så mycket svårare att lära sig att tweaka klubbor och leka klubbmakare. Jag vet utbildade sådana som kan rabbla en massa siffror utan att ha en susning om flex/swing weight i fh. till tempo/transition/release (läs, heft/moi).

Problemet är att se en spelare för vad de är och ”fitta” dem med klubbor som hjälper dem att bryta ett mönster och promota en bättre rörelse.
Den enkla slutsatsen brukar då istället bli ”gå till en pro och gör en svingomläggning” men se det gör sig inte med samma gamla klubbor som svingats likadant tusentals ggr.

Egon
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

Egon skrev:
DormyarningeKent skrev: 30 okt 2020, 00:46 Vad menar du gått en "utbildning" Egon?
Vill du veta vilka utbildningar jag fått via mitt jobb och från vilka personer?

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Jag tror inte du förstår poängen utan reagerar med reptilhjärnan här. Jag har inget emot Dormy eller de som jobbar där.
Det jag pratar om är något annat... en dimension som inte riktigt är med i ekvationen.

Det är inte så svårt att följa t.ex Titleist’s fitting manual. ”2* upright, check”... men är det rätt åtgärd för kunden!?

Det jag pratar om är att klubban påverkar svingen. När man då helt urskillningslöst anpassar klubbor efter en befintlig sving så blir inte resultatet bättr än så.

Jag kan ta mig själv som ex.
Utprovad lie J5-38”- 3.5* flat
”Sving-lie” 3* flat och statisk lie 4* flat.
Flack sving, miss vänster.

Allt mer än 2* flat lie promotar ännu mer flackt svingande.
Recept: 2* flat, inte för lätta och för mjuka skaft (ökar toe down). Öva gärna med standard lie.

Vad jag menar är att det går ganska snabbt att lära sig testmetoder för att få fram siffror och sen justera dem mot en mall.

Det är inte så mycket svårare att lära sig att tweaka klubbor och leka klubbmakare. Jag vet utbildade sådana som kan rabbla en massa siffror utan att ha en susning om flex/swing weight i fh. till tempo/transition/release (läs, heft/moi).

Problemet är att se en spelare för vad de är och ”fitta” dem med klubbor som hjälper dem att bryta ett mönster och promota en bättre rörelse.
Den enkla slutsatsen brukar då istället bli ”gå till en pro och gör en svingomläggning” men se det gör sig inte med samma gamla klubbor som svingats likadant tusentals ggr.

Egon
Big up Egon.
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Hehe ok då har MR reptilhjärna några frågor på detta,

Varför promotar mer än 2 grader en flackare swing?
Behöver absolut inte vara så i praktiken.
Jag ser det varje dag även om jag tar 4 grader flat att de fortfarande har samma sving spår men startar bollen mer på linjen oftare.
Lien används sällan teoretiskt och statisk utan mycket mer dynamiskt och för boll flykt.

I teorin skall även lätta/mjuka skaft droopa mer men även det är fel i praktiken då man kan se i gears att så inte är fallet utan det är olika resultat för olika personer.

De flesta av mina 200 fittings per år går ju inte till tränare även om det såklart skulle vara den bästa och smartaste lösningen och om de då får en klubba som förbättrar deras resultat ex tar bort fler missar och även sänker sitt hcp. Borde de då inte göra det om de ändå tänkt köpa ny utrustning?
Sen görs det såklart många dåliga fittings oxå givetvis men fördelarna dödar väl ändå nackdelarna men jag är ju såklart partisk i detta mål.

Många av dina teorier är just teoretiska och stämmer ofta men inte alltid med vad som faktiskt händer vilket vi ser när vi jobbar med olika svingar varje dag.

Keep it up älskar dina inlägg och det blir bra fart på forumet vilket jag tycker är spännande och intressant.


Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Big up dobrik! Bild

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

Utan att kränka någon, så är de heller inte någon hemlighet ett även dom som gör custom’s (på dormy) är säljare i grund och botten.

Det är heller ingen hemlighet att de finns stora fina och mycket värdefulla sälj-tävlingar på Dormy där dom största företagen erbjuder extremt fina priser till vinnaren som etc lyckas kränga mest produkter av deras modell X under en viss period.

Därav kan jag uppfatta just Dormys utprovningar som lite manipulerande under vissa perioder och att kunden ibland råkar då med sig saker som passar säljaren.
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Dobrik skrev: 31 okt 2020, 07:35 Utan att kränka någon, så är de heller inte någon hemlighet ett även dom som gör custom’s (på dormy) är säljare i grund och botten.

Det är heller ingen hemlighet att de finns stora fina och mycket värdefulla sälj-tävlingar på Dormy där dom största företagen erbjuder extremt fina priser till vinnaren som etc lyckas kränga mest produkter av deras modell X under en viss period.

Därav kan jag uppfatta just Dormys utprovningar som lite manipulerande under vissa perioder och att kunden ibland råkar då med sig saker som passar säljaren.

Intressant, gillade att åka till dormy för ca 10-15 år sedan, men nu tappar jag köplust när jag kliver in där. Har hänt något dom senaste åren, vet inte riktigt vad dock.
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Alla som gör fittings överallt i hela världen är ju även säljare och oftast de utanför Dormy gör det för sin egen vinning då de har egen shop eller akademi. Så ju dyrare de säljer desto mer hamnar i deras egna plånbok.
Vi har ingen provision på något vi säljer.

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

DormyarningeKent skrev:Alla som gör fittings överallt i hela världen är ju även säljare och oftast de utanför Dormy gör det för sin egen vinning då de har egen shop eller akademi. Så ju dyrare de säljer desto mer hamnar i deras egna plånbok.
Vi har ingen provision på något vi säljer.

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Påstod jag att ni har provision?

För att inte linda in något och prata klarspråk, vad Dormy och dess säljare skickar på folk är helt beroende på vilket märke som har tävlingar just då.

Tacka nej till resa, spel med proffs, fina prylar osv? Troligen inte, som du själv säger så finns de ingen provision och då lockar annat. Tyvärr.
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Nej det var mest för att förtydliga så alla vet om att vi inte har provision då många säljställen har detta.
Om det är kampanj gynnar detta kund då man kanske får säg 3 dussin bollar värda 1500 kr och om det står mellan 2 modeller som presterar lika bra då kommer ofta priset eller mervärdes produkter eventuellt fälla avgörandet då kunden alltid vill få ut så mycket som möjligt av köpet.

Vi kan ju aldrig ljuga för en kund och sälja en produkt som inte är lika bra som den bästa då resultatet står rakt framför oss och kunden själv ser resultatet i trackman och har själv känt efter och jämfört de olika valen under hela timman.



Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

DormyarningeKent skrev: 30 okt 2020, 22:42 Hehe ok då har MR reptilhjärna några frågor på detta,

Varför promotar mer än 2 grader en flackare swing?
Behöver absolut inte vara så i praktiken.
Jag ser det varje dag även om jag tar 4 grader flat att de fortfarande har samma sving spår men startar bollen mer på linjen oftare.
Lien används sällan teoretiskt och statisk utan mycket mer dynamiskt och för boll flykt.

I teorin skall även lätta/mjuka skaft droopa mer men även det är fel i praktiken då man kan se i gears att så inte är fallet utan det är olika resultat för olika personer.

De flesta av mina 200 fittings per år går ju inte till tränare även om det såklart skulle vara den bästa och smartaste lösningen och om de då får en klubba som förbättrar deras resultat ex tar bort fler missar och även sänker sitt hcp. Borde de då inte göra det om de ändå tänkt köpa ny utrustning?
Sen görs det såklart många dåliga fittings oxå givetvis men fördelarna dödar väl ändå nackdelarna men jag är ju såklart partisk i detta mål.

Många av dina teorier är just teoretiska och stämmer ofta men inte alltid med vad som faktiskt händer vilket vi ser när vi jobbar med olika svingar varje dag.

Keep it up älskar dina inlägg och det blir bra fart på forumet vilket jag tycker är spännande och intressant.


Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara...
Du fattar fortfarande inte...

Grejen med utrustning är att det oftast är enklare än man vill få det till.
Att åka till ”Dormy” (läs, vilket j-a varuhus som helst) och be en snubbe att byta lite skaft, testa... är det man i folkmun kallar CF. Litar man sen blint på lite säljar-snack... jovisst, man är säkert bättre off än med sina ”wall mart tommy armours” man införskaffade som nybörjare.

Det här med cf på järn, som hållt på ett tag nu, är ett litet mission impossible som ”tvingats” fram av krafter som troligen inte kunde se vart det skulle leda.

OEM har blivit tvungna att erbjuda options som aldrig skulle sett ljuset i deras testlabb.
”Vad f-n snackar han nu om....”
- Jo, det är det här som kenta inte fattar...

En klubbmakare byter inte skaft rakt av i olika huvud och ber folk testa... Det är inte CF.
De gör inte det för ”giftermålet” mellan skaft och huvudet är inte på lika villkor om man bara byter skaft.

Alltså, ”sanningen” som alla går och tror på är inte sann. Tiger har skaft xx i sina järn... men köper du exakt samma skaft och huvud så har du ett set som Tiger inte skulle ta i med tång.
Say what!?
- jo, att det är ”samma” skaft och ”samma” huvud betyder inte att klubban är likadan. Inte på långa vägar.

Nästa pilsner.
OEM designar ett klubbhuvud med en ”skaft-spec” i åtanke och finmoddar sen det skaft som ska sitta i som standard. Designavdelningar hos OEM kan inte göra ett huvud som passar alla skaft eftersom varje liten variabel triggar ett behov i andra änden. Visst, det går att få till spelbara kombinationer... men är det CF?

Så... vad är det praktiska resultatet av en CF på ”Dormy”.
- Jo, det enda som skaftbyte tillför är en förändring i klubbans balans. 90, 100, 110, 120 eller 130 gram ger dramatiskt förändrad balans och det är säljargument nr1.
Inte konstigt alls... kunden märker ju skillnad.
Blir det bättre då?
- Jovars, skillnad är skillnad och det kan def. vara en trigger åt det bättre.

Sensmoral:
Om t.ex TM specar ett standardskaft till en modell så är det tillräckligt. Är man inom målgruppen för setet så räcker det med valen r, s, x.
Vill man sen verkligen anpassa klubborna minutiöst så låter man någon dissekera, bygga ihop och sen testa olika säkerställda specar med valet av modell/skaft.

Egon
Skriv svar