Mäta svinghastighet

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Vet att det funnits och sökt men inte hittat.

Skulle vilja ha en hastighetsmätare för klubban. Inte mer avancerat som Mevo eller liknande, utan bara en liten radar man ställen ett par meter bakom bollen och får ett värde på svinghastighet från.

Står en del i Flightscope. Men vill ha något nätt att ha i bagen både för rangen och banan (känns värt att mäta hur det faktiskt är på banan också, jag sopar nog på rätt mycket mer på rangen än när det är skog till höger och vatten till vänster).

Input?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 22 jan 2021, 00:47 Vet att det funnits och sökt men inte hittat.

Skulle vilja ha en hastighetsmätare för klubban. Inte mer avancerat som Mevo eller liknande, utan bara en liten radar man ställen ett par meter bakom bollen och får ett värde på svinghastighet från.

Står en del i Flightscope. Men vill ha något nätt att ha i bagen både för rangen och banan (känns värt att mäta hur det faktiskt är på banan också, jag sopar nog på rätt mycket mer på rangen än när det är skog till höger och vatten till vänster).

Input?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det finns Swingradar men att mäta klubbhastigheten är ju ungefär hur ointressant som helst. ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kolla in PRGR Launch monitor. Den kan mäta svinghastighet även utan boll och är relativt billig.

Se början på den här videon för mer info:


Kan köpas här tex för $199:
https://superspeedgolf.com/products/prg ... ch-monitor
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:Kolla in PRGR Launch monitor. Den kan mäta svinghastighet även utan boll och är relativt billig.

Se början på den här videon för mer info:


Kan köpas här tex för $199:
https://superspeedgolf.com/products/prg ... ch-monitor

Tack!



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev:
Svensktgolfforum
Det finns Swingradar men att mäta klubbhastigheten är ju ungefär hur ointressant som helst. ;)[/quote]


Hur menar du? Jag är tämligen säker på att jag inte slår 260 carry med 95mph i klubban. Jag är också säker på att jag tappat vinklar och missat sweet spot om jag slår 195 meter med 110mph i klubban.

En trackman hade såklart varit att föredra. Men när jag föreslog tält för sambon för att finansiera det så skrattade hon åt mig Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 19 feb 2021, 00:24
Hur menar du? Jag är tämligen säker på att jag inte slår 260 carry med 95mph i klubban. Jag är också säker på att jag tappat vinklar och missat sweet spot om jag slår 195 meter med 110mph i klubban.

En trackman hade såklart varit att föredra. Men när jag föreslog tält för sambon för att finansiera det så skrattade hon åt mig Bild
Jag menar just att svinghastigheten är relativt ointressant ensam. Visst kan man göra de analyser som du nämner men det är så många variabler som går in i slaglängd och bollhastighet att det enda du egentligen kan göra är att konstatera är att något är tokigt. På samma sätt kan du ju t.ex. använda slaglängden på rangen, om du vet att bollen vanligtvis har en carry på 220 och den konstant går 195 så är något inte som det ska. Lägg pengarna för vad ett sådant verktyg skulle kosta på en lektion med en tränare som har TM/FS/ForeSight och du får datan du behöver för att ha en relation till.
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

MaxP skrev: 19 feb 2021, 06:56
Jag menar just att svinghastigheten är relativt ointressant ensam. Visst kan man göra de analyser som du nämner men det är så många variabler som går in i slaglängd och bollhastighet att det enda du egentligen kan göra är att konstatera är att något är tokigt. På samma sätt kan du ju t.ex. använda slaglängden på rangen, om du vet att bollen vanligtvis har en carry på 220 och den konstant går 195 så är något inte som det ska. Lägg pengarna för vad ett sådant verktyg skulle kosta på en lektion med en tränare som har TM/FS/ForeSight och du får datan du behöver för att ha en relation till.
Själv tränar jag rätt mycket på att bli starkare i kroppen samtidigt som jag jobbar med sekvensen i svingen för att på så sätt kunna svinga snabbare och öka min carry med drivern. Jag jobbar på detta några ggr i veckan och har som mål att få 10m till och dessa 10m har jag sjukt svårt att se på rangen. Därför hade jag också kunnat tänka mig att ha en av de mindre enheterna som bara ger mig svinghastigheten för att snabbt få feedback på hur det går utan att behöva springa till tränaren stup i kvarten. Bollens flykt och hur jag träffar på klubbhuvudet ser/märker jag på rangen.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev:
McRuff skrev: 19 feb 2021, 00:24
Hur menar du? Jag är tämligen säker på att jag inte slår 260 carry med 95mph i klubban. Jag är också säker på att jag tappat vinklar och missat sweet spot om jag slår 195 meter med 110mph i klubban.

En trackman hade såklart varit att föredra. Men när jag föreslog tält för sambon för att finansiera det så skrattade hon åt mig Bild
Jag menar just att svinghastigheten är relativt ointressant ensam. Visst kan man göra de analyser som du nämner men det är så många variabler som går in i slaglängd och bollhastighet att det enda du egentligen kan göra är att konstatera är att något är tokigt. På samma sätt kan du ju t.ex. använda slaglängden på rangen, om du vet att bollen vanligtvis har en carry på 220 och den konstant går 195 så är något inte som det ska. Lägg pengarna för vad ett sådant verktyg skulle kosta på en lektion med en tränare som har TM/FS/ForeSight och du får datan du behöver för att ha en relation till.

Om du tränar på Range för att slå längre träklubbor, hur gör du då?

Utan att veta om du svingar 102 eller 108, utan att se om du slår 215 eller 222 meter och utan att veta om din AoA är 2° eller 4°?

Fart ensamt ger självklart ingenting. Men det är en viktig komponent för att slå långt, och på samma sätt som längdhoppare tränar jämfotahopp för explosivitet känns det rimligt att faktiskt träna på att svinga snabbt.
Ponera att jag kan svinga 120 om vi skippar allt vad bollträff heter, men 110 med bra träff genom att backa av och fokusera mer. Om jag då kan höja mitt max till 130, vore det inte rimligt att mitt fokuserade max ökar också?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

AH.kavaj skrev: 19 feb 2021, 09:19
Själv tränar jag rätt mycket på att bli starkare i kroppen samtidigt som jag jobbar med sekvensen i svingen för att på så sätt kunna svinga snabbare och öka min carry med drivern. Jag jobbar på detta några ggr i veckan och har som mål att få 10m till och dessa 10m har jag sjukt svårt att se på rangen. Därför hade jag också kunnat tänka mig att ha en av de mindre enheterna som bara ger mig svinghastigheten för att snabbt få feedback på hur det går utan att behöva springa till tränaren stup i kvarten. Bollens flykt och hur jag träffar på klubbhuvudet ser/märker jag på rangen.
Problemet med golfsvingen/golfslagen är ju just det faktum att ökad svinghastighet inte översätts direkt till ökad längd. Det ökar potentialen till längd men inte garanterat längden längden - precis som du säkert vet. Av den anledningen tycker jag att CHS utan någon annan data är ganska irrelevant i förhållanden till mycket andra värden, även när vi pratar längd.

Min poäng är inte att det är värdelöst att mäta CHS, min poäng är att det inte är så viktigt att det är värt att lägga några pengar på det. Min förhoppning var att hjälpa till.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 19 feb 2021, 10:04
Om du tränar på Range för att slå längre träklubbor, hur gör du då?

Utan att veta om du svingar 102 eller 108, utan att se om du slår 215 eller 222 meter och utan att veta om din AoA är 2° eller 4°?

Fart ensamt ger självklart ingenting. Men det är en viktig komponent för att slå långt, och på samma sätt som längdhoppare tränar jämfotahopp för explosivitet känns det rimligt att faktiskt träna på att svinga snabbt.
Ponera att jag kan svinga 120 om vi skippar allt vad bollträff heter, men 110 med bra träff genom att backa av och fokusera mer. Om jag då kan höja mitt max till 130, vore det inte rimligt att mitt fokuserade max ökar också?
Jag är 100% enig om att det är relevant att träna hastighet. På samma sätt håller jag med dig om teorin att höja ditt max också kommer att höja din "gaming speed". Men du behöver inte mäta svinghastigheten på en maxad drive för att veta om att du maxar, eller hur?

Personligen när jag tränar långa klubbor på rangen gör jag det mot ett mål just av anledningen du skriver. Att maximera längden för mig utan att ha lite mer ingående data i slagen är ganska lönlöst, speciellt om vi lägger till att vi står att slå rangebollar.
Skriv svar