Bästa custom fitter i Sthlm området

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
FGL
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jun 2020, 15:12

Hej,

Är en 23 åring med 10 hcp som har spelat med mina callaway xr i regular skaft ca 4-5 år.

Jag vill till säsongen 2021 göra en custom fitting och gå igenom allt från lie, skaft, olika huvuden från olika märken, grepp etc.

Där av undrar jag vem i Stockholm som gör den bästa?

Gjorde en på dormy hösten 2019 och var mycket besviken. Fanns ingen vilja och passion från han som "hjälpte" mig utan enbart en kund i mängden. Vill hitta någon som brinner för det han/hon gör & verkligen vill hitta den bästa uppsättningen för mig och mitt spel.

Kan åka vart som helst i sthlm området.

Tack för alla tips!!

MVH
FGL
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Fritte på ingarö hjälper dig.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

FGL skrev: 26 jan 2021, 20:04...och gå igenom allt från lie, skaft, olika huvuden från olika märken, grepp etc...
Gjorde utprovaren inte det?
Min erfarenhet efter ett par CF på Dormy i Barkbarby är att vi gått igenom precis de saker du nämner och det har känts bra!
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Sandstream skrev: 27 jan 2021, 10:26
FGL skrev: 26 jan 2021, 20:04...och gå igenom allt från lie, skaft, olika huvuden från olika märken, grepp etc...
Gjorde utprovaren inte det?
Min erfarenhet efter ett par CF på Dormy i Barkbarby är att vi gått igenom precis de saker du nämner och det har känts bra!
Hur är det med dormy nu för tiden? För några år sedan provade jag lite drivers och då var det typ bara non upcharge skaft dom hade. Beroende på märke fanns det 2-4 olika skaft samt olika vikter och flex. Blir väldigt begränsad utprovning då
FGL
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jun 2020, 15:12

Sandstream skrev: 27 jan 2021, 10:26
FGL skrev: 26 jan 2021, 20:04...och gå igenom allt från lie, skaft, olika huvuden från olika märken, grepp etc...
Gjorde utprovaren inte det?
Min erfarenhet efter ett par CF på Dormy i Barkbarby är att vi gått igenom precis de saker du nämner och det har känts bra!
Vi provade ca 2-3 blad och 1 eller 2 skaft. Inte en ord om lie etc. Testade inte ens hur det såg ut på de klubborna jag använder. Var på Dormy i Kungens Kurva
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

FGL skrev: 27 jan 2021, 11:04
Sandstream skrev: 27 jan 2021, 10:26
FGL skrev: 26 jan 2021, 20:04...och gå igenom allt från lie, skaft, olika huvuden från olika märken, grepp etc...
Gjorde utprovaren inte det?
Min erfarenhet efter ett par CF på Dormy i Barkbarby är att vi gått igenom precis de saker du nämner och det har känts bra!
Vi provade ca 2-3 blad och 1 eller 2 skaft. Inte en ord om lie etc. Testade inte ens hur det såg ut på de klubborna jag använder. Var på Dormy i Kungens Kurva
Förlåt om jag krånglar till det.

Först, lie, skaftlängd, grepptjocklek och flex ÄR inte CF. Dormy m.fl får gärna kalla det för cf men det stämmer inte. Det är basic för att ens få sälja klubbor och samma sak som att prova en tröja i en klädaffär. Det viktiga här är att en fitter inte ens behöver en launch monitor för att reda ut detta. Det ska man tänka på och det säger en del om kunskapen på fittern när man ska testa. Likaså, frågor om hur det känns samt hur de hanterar svaren, säger också mycket.
Frågar de inget utan stirrar in i skärmen och säger ”du ska ha det här”, så bara gå därifrån!

Sen. Ska man göra en riktig cf så handlar det om att hitta delar att ändra på, i den grundmässigt passande utrustningen, som gör att du svingar bättre och/eller får bättre resultat med den sving du har.
Lie kan iofs vara en del men oftast är det lite andra saker såsom balans och tot.vikt som man främst tittar på. Även profiler på skaft (hur/var de böjer sig mest) och behov av loft.

Fö. (det krångliga jag ber om ursäkt för):
En fitter kan se rätt lie via data i en trackman. Problemet är att H*n också kan se vilken lie man ”egentligen” behöver för att räta upp en bollbana/skruv, men som i praktiken är omöjlig att spela med. Siffran är då mer ett tecken på ett ”dåligt” svingspår och där kan det gå snett hos en okunnig fitter.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 27 jan 2021, 10:46Hur är det med dormy nu för tiden? För några år sedan provade jag lite drivers och då var det typ bara non upcharge skaft dom hade. Beroende på märke fanns det 2-4 olika skaft samt olika vikter och flex. Blir väldigt begränsad utprovning då
Vet inte hur många olika skaft de erbjuder men jag gissar att 90% av kunderna klarar sig utmärkt med de alternativ som finns.
Är man skaftnörd och tror att de har en stor betydelse ska man nog söka sig till en fitter med samma inställning.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

FGL skrev: 27 jan 2021, 11:04Vi provade ca 2-3 blad och 1 eller 2 skaft. Inte en ord om lie etc. Testade inte ens hur det såg ut på de klubborna jag använder. Var på Dormy i Kungens Kurva
När jag provade ut mina nuvarande järn provade jag olika huvuden först.
Sen testade vi olika skaft som Mizunos (tror jag) apparat rekommenderar och ett av dem gav en klart bättre träffbild (de första skaftet fick mig att trycka allt höger).
Sen fick jag slå på en lie-bräda för att se hur det såg ut.

Kändes väldigt seriöst och jag fick hela tiden en förklaring till varför vi testade ditten och datten.

Sen är det ju så att en fitter inte kan göra så mycket på en timme om man ska vara ärlig.
Att skapa ett set som tar bort alla fel man gör i svingen kanske är en bra lösning för stunden men knappast i längden.
Det allra bästa är att göra en fitting med sin tränare (om man har en sån) då de förhoppningsvis vet mer om ens sving och vad som behöver justeras i den.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Du har ju också Tee View på Täby som gör mycket Custom, Tony på Kista, Fritte på Ingarö.

Finns säkert en hel del fler som är duktiga.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar